B-log: 5 t/m 11 mei 2018
Vrijdag 11 mei:
Half zeven wakker. De Vrouw is al uit bed. Zij moet om acht uur al ergens op een werkadres zijn. Ik heb dan net mijn koffie op. Ik klap de werklaptop open en doe wat werkzaamheden voor Arnhem. Er is wat gedoe rondom online veiligheid en mailverkeer, dus ik heb contact met de Helpdesk. Voor ik opnieuw opstart, doe ik nog wat werk. Dan een korte pauze: wat werk voor de Kap op de thuiscomputer. Barst, ik kan niet inloggen. Hoop gedoe, contact met de computerdeskundige collega en die verwijst me naar de helpdesk. Het probleem is bekend, wordt aan gewerkt en probeert u het later op de dag nog eens. Heel fijn. Vandaag moest mijn artikel voor een wijkkrant af zijn. Nou ja. Het is eind van de ochtend en ik fiets naar twee supermarkten voor wat boodschappen. Thuis is de verbinding met de werklaptop verbroken en kan ik helemaal nergens meer in. Nou, dan is dat klaar voor vandaag. Ik lunch en pas om twee uur heb ik weer toegang tot mijn Kapwerk. De Vrouw komt een kwartier later binnen. Even bijkletsen. Dan ga ik aan de slag. De Vrouw gaat naar het ziekenhuis om foto’s te laten maken van een wat vreemde bult in haar hand. Als ze om half vijf terug is, weet ze dat het in ieder geval geen handkanker is. Ik sluit mijn werkzaamheden af – maandag en woensdag verder – en lees de krant. Dan ga ik eten maken. Een curry van kipworst, uien, knoflook, peper, misome en aspergebouillon. Ernaast couscous en een salade van bosui, komkommer en tomaat. De Zoon komt eten. We maken afspraken over morgenmiddag en avond, hetgeen niet helemaal zonder slag of stoot gaat. Tijdens het nagerecht, een fruitsalade van watermeloen en peer, is het allemaal helder. Ik was af en breng afval naar de containers. Vervolgens jens ik de almachtige King Crimson door de eetkamer en tweeënhalf uur later is het half elf. Bedtijd.
Muziek vandaag: Live Ethereal Cereal (Ozric Tentacles), There Is Nothing (Ozric Tentacles), Scoop 3 (Pete Townshend), Greatest Hits Live (Steve Winwood), Live in Chicago, June 28 (King Crimson)
Peter Hammill & Gary Lucas – 'Otherworld' (2014)
Amazing album by these two masters #PeterHammill & #GaryLucas. Fantastic songs, great voices and superb guitar from an other world.@Albums2Hear pic.twitter.com/PRbzfbmQdS
— Bas Langereis (@balangereis) 11 mei 2018
–
Donderdag 10 mei: Hemelvaartsdag
Slapen gaat iets beter, toch ben ik nog wel wat wakker. Pas om acht uur uit bed. Koffie, webstek. Ook maak ik een feestmapje foto’s, voor als het feest is. Met De Vrouw nog meer koffie. We lunchen rond half twee. Buiten regende het, maar nu is het droog. Na de lunch en de afwas doe ik wat klusjes. Zo zeg ik ons vaste telefoonnummer definitief op. Dat spaart toch vijf pleuro’s in de maand. Vaarwel, mooie nummer 0 555 338 355. De rest van de middag wroet ik nog meer door foto’s. Altijd leuk. Half zes ga ik een snelle hap avondeten maken. Kalkoenshoarma, uien, pepers en prei, met daarnaast een fruitsalade van peer en watermeloen. Knoflookyoghurtmayo erbij en klaar. Ik was af en vervolgens ga ik een ronde hardlopen. Het waait en het is beduidend frisser dan de vorige dagen. Toch schijnt de zon. Lopen gaat redelijk, al ben ik nog lang niet tevreden. Zou het zijn dat ik op te harde ondergrond loop dat ik snel dat zeurende pijntje in mijn kuiten krijg? Of raak ik gewoon oud en versleten? Thuis lees en luister ik nog wat en om half elf ga ik naar bed.
Muziek vandaag: het vierde en vijfde plaatje uit de doos Music For Installations (Brian Eno), het tweede plaatje van I’ve Always Kept A Unicorn – The Acoustic Sandy Denny (Sandy Denny), Music Inspired by The Snow Goose (Camel), Invention Of Knowledge (Jon Anderson & Roine Stolt), To The Bone (Steven Wilson), Too (Dizrythmia), Otherworld (Peter Hammill & Gary Lucas), What’s It All About (Pat Metheny), het zesde plaatje uit de doos Music For Installations (Brian Eno)
Camel – 'Music Inspired by The Snow Goose' (1975)
The classic work by #Camel. Some great melodies on this one. Fabulous album, but too short. @Albums2Hear pic.twitter.com/BrExcgIrcT
— Bas Langereis (@balangereis) 10 mei 2018
–
Woensdag 9 mei:
Slapen lukt beter. Geen wekker, toch om half zeven op. Koffie, dan kijken of er voor de Kap veel werk is. Dat is er. Dan een uurtje de werklaptop van Arnhem aan. Half negen wandel ik naar de Kap. Daar is er overleg en vervolgens doe ik allerlei redactiewerk tot half twaalf. Ik wandel naar huis. De Vrouw is op pad voor haar werk. Ik zet de werklaptop opnieuw aan, doe een paar kleine dingen en sluit dan af. Vervolgens ga ik verder met nog meer redactiewerk voor de Kap. De Vrouw is thuis en ik haal brood bij de Turkse bakker in de straat. We willen net aan de lunch beginnen, als er een meneer van een glasbedrijf binnenkomt. Hij meet de ramen aan de balkonkant op, zodat over een week of wat daar dubbel glas geplaatst kan. Fijn. Als dat gaat gebeuren, moet het hele balkon leeg. Niet fijn. Of toch wel, dat noodzaakt ons tot opruimen. We lunchen alsnog. Ik was af en de Vrouw gaat nog een boodschapje doen. De rest van de middag doe ik redactiewerk voor de Kap. Half vijf vind ik het mooi geweest en ga ik de krant lezen op de galerij. Een uurtje later maak ik avondeten: een chili die gevaarlijk heet uitvalt. De salade van komkommer, augurk, bosui en radijs verkoelt niet echt. Het ijs na afloop ook niet. Na de afwas lees ik wat op de galerij, maar rond achten ga ik ook weer naar binnen om ook te kunnen luisteren. Half elf ga ik slapen.
Muziek vandaag: Acoustic Performance Radio Ranch 12-12-1972 (Ry Cooder), het eerst plaatje van I’ve Always Kept A Unicorn – The Acoustic Sandy Denny (Sandy Denny), It Could Be Home (Plenty), Summer Dancing (Judy Dyble & Andy Lewis), het derde plaatje uit de doos Music For Installations (Brian Eno)
Arena – 'The Unquiet Sky' (2015)
A very fine album by #CliveNolan's band #Arena. @Albums2Hear pic.twitter.com/nk4PHOvnod
— Bas Langereis (@balangereis) 9 mei 2018
–
Dinsdag 8 mei:
Niet zo heel goed geslapen. Als ik om tien over zeven op het station in Arnhem sta, weet ik weer wat voor bijzonders er vandaag aan de hand is: de stads- en streekbussen rijden niet. Dus loop ik naar de werkplek. Veertig minuten later ben ik daar. Vandaag een nog belachelijker dag qua hapsnapwerk dan gisteren. Tussen de middag wandel ik door veld en bos en zon. Het is fiks warm. De rest van de middag werk ik gestaag alle puinhopen verder af. Gelukkig mag ik met een collega mee terug rijden naar Beekbergen en dus ben ik om iets na vijf uur thuis. De Vrouw is er een kwartiertje later. Ik zit dan de krant te lezen op de galerij. De Zoon komt eten; De Vrouw heeft nasi gemaakt. Ik was af, breng afval naar de containers en ga hardlopen. Met die hitte. Ik doe het rustig aan, maar het helpt niet echt. Het gaat niet heel goed. Toch beweeg ik flink. Thuis lees en luister ik nog iets en half elf ga ik slapen.
Muziek vandaag: het eerste plaatje uit de doos Music For Installations (Brian Eno), Dream Theory In Malaya (Jon Hassell)
Forro In The Dark – 'Bonfires Of São João' (2006)
A great forro album featuring #DavidByrne. I feel like DANCING! @Albums2Hear pic.twitter.com/UQUby1NWwn
— Bas Langereis (@balangereis) 8 mei 2018
–
Maandag 7 mei:
Het is prachtig weer. Vanmorgen heb ik nog een jasje nodig, maar de rest van de dag niet meer. Op het werk is het aardig doorwerken om alles af te krijgen. Ik ben afhankelijk van wat anderen me hebben aangeleverd en daar schort het wat aan. Onvolledige informatie, fautieve gegevens, enzovoorts. Tussen de middag wandel ik door veld en bos en zon. In de middag weer verder en om half zes ben ik thuis. Ik maak avondeten: een stamppot van raapsteel met spek en chorizo erdoor. De Vrouw is er pas om half negen. Dan staat het op tafel, met de kaassaus en de fruitsalade van gisteren ernaast. We zijn moe. Ik was af en heb dan nog drie kwartier om te lezen en te luisteren en dan is het kwart over tien geweest en ga ik naar bed.
Muziek vandaag: het tweede plaatje uit de doos Music For Installations (Brian Eno)
#camouflage pic.twitter.com/rb5XhCS9cI
— Bas Langereis (@balangereis) 7 mei 2018
Brian Eno – 'Music For Installations' (6cd box) (2018)
An overwhealming collection of ambient generatic environmental installation music by #BrianEno. Very impressive. I love it. @Albums2Hear pic.twitter.com/OIvxU8aOXQ
— Bas Langereis (@balangereis) 7 mei 2018
–
Zondag 6 mei:
Half acht ben ik zo wakker, dat ik opsta. Koffie. Na een uurtje ga ik buiten zitten lezen. Het is zonnig op de galerij en het wordt al aardig warm. Als De Vrouw wakker is, drinken we samen koffie op de galerij. De Zoon komt om half een meelunchen. Erna was ik af, stofzuig ik en hang ik was op. De Vrouw doet andere klussen. Nog wat lezen op de galerij en vlees halen bij de Turkse slager in de straat. Het avondeten kost wat tijd: een fruitsalade maken, een salade van komkommer, bosui, radijs en komkommer samenstellen, een kaassaus monteren, asperges schillen en koken, en ten slotte kalfsbiefstukken bakken. De fruitsalade bestaat uit watermeloen en aardbei en samen met verschillende soorten bio-ijs is vormt het ’t nagerecht van vandaag. De afwas is te overzien. Ik ga een ronde hardlopen. Heel goed lukt het niet, want het is om half acht nog warm en benauwd buiten. Niet erg, gewoon weer wat pauzes inlassen. Ik lees en luister nog iets en ga om tien uur slapen.
Muziek vandaag: Discretion (Travis & Fripp), The Unquiet Sky (Arena), Over (Peter Hammill)
Het is er weer tijd voor…
Time has come… pic.twitter.com/ZW7bikyhF6— Bas Langereis (@balangereis) 6 mei 2018
Peter Hammill – 'Over' (1977)
A fantastic and intimate, almost 'stripped down' album by #PeterHammill. @Albums2Hear pic.twitter.com/dLeLjbMIkX
— Bas Langereis (@balangereis) 6 mei 2018
–
Zaterdag 5 mei:
Ik ben weer wakker om half acht en sta op. Koffie. Ik heb de was aangezet en de tweede staat al aan als ik naar de biowinkel wandel. Het is een prachtige dag. De zon schijnt fel en het is zelfs warm. Erna doe ik nog de markt en de Turkse bakker in de straat. Koffie op de galerij met De Vrouw. Dan loop ik langs het kanaal naar een supermarkt. De Zoon komt lunchen. We eten taart. En broodjes. Na de afwas wandel ik een rondje door het centrum, in de verwachting dat er wel ergens Bevrijdingsdagfestiviteiten zijn. Die zijn er niet. In het Oranjepark is het heel rustig. Ver weg hoor ik lawaai van een dancefeest. Ik loop nog naar een andere supermarkt voor wat aardappelen en bio-ijs. De middag is vergevorderd. Ik lees de krant op de galerij. Dan maak ik de aardappelsoep van gisteren warm. De Vrouw eet een bordje mee, maar gaat om kwart over zeven nog uit eten met een vriendin. Toe maar. Ik maak wat ruimte in de cd-kast (plankje erbij) en lees en luister en zie een muziekfilm. Elf uur ga ik weer slapen.
Muziek vandaag: Follow (Travis & Fripp), 5 (Tony Banks), Secret Messages (Electric Light Orchestra), Ceremony – An Electric Mass (Pierre Henry & Spooky Tooth), de dvd Inside Emerson Lake & Palmer 1970-1995, The Silent Corner And The Empty Stage (Peter Hammill)
Vandaag negenentwintig jaar geleden vertrok ik uit mijn Ouderlijk Huis om te gaan samenwonen met De Vrouw. Heel Nederland had de vlag uitgehangen.
Negenentwintig jaar alweer. Zeven jaar geleden schreef ik er dit over: https://t.co/N7UD2qfbzQ— Bas Langereis (@balangereis) 5 mei 2018
Gelukkig is er lekker helemaal niets te doen in het #Oranjepark van ons zo majestueuze #Apeldoorn. pic.twitter.com/2ifOkMG7pP
— Bas Langereis (@balangereis) 5 mei 2018
Volgens mij is het #lente.
I think it's #Spring.#piepschuim pic.twitter.com/B0l3NwDKiw— Bas Langereis (@balangereis) 5 mei 2018
Peter Hammill – 'The Silent Corner And The Empty Stage' (1974)
'A Louse Is Not A Home'
It isn't. But it's a great epic song. And it concludes a terrific album by #PeterHammill@Albums2Hear pic.twitter.com/pL0pWuseNK— Bas Langereis (@balangereis) 5 mei 2018