bazbo – de wereld van Bas Langereis, het middelpunt der aarde

Bas Langereis leest u voor!

26-06-2026

B-log: 27 juni t/m 3 juli 2026

Filed under: B-log 2026 — bazbo @ 20:33

Lees hier mijn avonturen, fouten, misstappen, paniekbuien, angstaanvallen en ander engs.

Bas
maart 2024

• • •
 

20-06-2026

B-log: 20 t/m 26 juni 2026

Filed under: B-log 2026 — bazbo @ 20:39



Vrijdag 26 juni:
Zes uur. Een half uur later loop ik een ronde hard langs Grift en kanaal. De eerste helft lukt goed, want grotendeels schaduw; de tweede helft langs het kanaal is het zeer warm en benauwd, dus veel wandelpauzes in de schaduw. Vandaag wordt het extreem heet (38C), dus rustig aan. Foto’s van de vakantie bewerken, wat lezen, tussendoor koffie met De Vrouw op het balkon en eind van de ochtend wandel ik een rondje en haal ik het groentenpakket op. Koffie met De Vrouw op het balkon. Lunch. Afwasje. Meer foto’s bewerken en uitrusten. Eind van de middag maak ik avondeten: een stoemp van aardappel en krulandijvie, met ernaast een salade van bosui, koolrabi, komkommer en kerstomaat. Voor De Vrouw en De Zoon bak ik hamburger. De Zoon is er na half zes. We eten er fiks van. Afwasje. Meer foto’s bewerken. Webstek. Lezen en toneeltekst op het balkon.
Muziek vandaag: het dertiende plaatje uit de doos Exposures (Robert Fripp), Diaspora (Amsterdam Klezmer Band), 200 Motels – The Suites (Esa-Pekka Salonen conducts Los Angeles Philharmonic, Frank Zappa), Someday (Neil Young)



Donderdag 25 juni:
Plaknacht. Toch lukt slapen redelijk. Op tijd op de werkplek. Daar wordt het (in kantoor op de bovenste verdieping en onder plat dak waar de hele dag de zon op staat) eind van de ochtend echt heel warm. Tussen de middag wandel ik door bos en veld en zon en hitte. In de middag is het nog warmer in kantoor, met met een windje door het raam en een ventilator weet ik het redelijk koel te houden. Toch ligt het werktempo laag. Kwart over vijf thuis. Krant op het balkon. De Vrouw serveert een uitstekende soep van courgette, venkel en salie. We eten er fiks van. Natafelen. Afwasje. Vervolg foto’s van de vakantie en Helemaal stuk. Webstek. Lezen en toneeltekst op het balkon.
Muziek vandaag: Iho (Maria Kalaniemi & Aldargaz), Requiem (Irmin Schmidt), het twaalfde plaatje uit de doos Exposures (Robert Fripp), A Meeting By The River (Ry Cooder & V.M. Bhatt)



Woensdag 24 juni:
Zes uur. Ik loop een ronde hard om het centrum. Als ik vertrek is het nog aangenaam; bij thuiskomst is het zeer warm en broeierig. Begin van de ochtend loop ik naar de super. Koffie met De Vrouw op het balkon. Dan fiets ik naar Onze Vader. Daar wissel ik was en spreek ik hem kort; het gaat nog steeds rustig, dus fijn. Thuis meer koffie met De Vrouw op het balkon. Lunch. Afwasje en huishoudelijks. Ik wandel een kort rondje langs het kanaal (want zeer zonnig en warm) en haal nog wat vergeten kleinigheden bij een super. Webstek. Uitrusten op het balkon. Eind van de middag maak ik avondeten. De Vrouw heeft het meeste gisteren al gemaakt; ik vul het restant van haar schotel aan met paksoi, kikkererwten en knoflookkruidenkaas. Van bosui, koolrabi, komkommer, kerstomaat en noten monteer ik een ferme salade en voor De Vrouw warm ik kipvleugels op in de oven. We eten alles op. Afwasje. Webstek en foto’s (van Helemaal stuk 31 mei) ordenen en van de vakantie oppoetsen. Lezen op het balkon. Het wordt een uitzonderlijk warme nacht.
Muziek vandaag: het tweede plaatje van Decade (Neil Young), Aurora (Yes), het tiende en elfde plaatje uit de doos Exposures (Robert Fripp)



Dinsdag 23 juni:
Weer op tijd op de werkplek. Dit keer krijg ik heel veel gedaan. Tussen de middag wandel ik door bos. In de middag is het lastiger uit te houden vanwege de warmte, maar met wat doorwaaien en een grote ventilator lukt het. Kwart over vijf thuis. De Vrouw serveert een mooie schotel van ui, paksoi, kikkererwt en kruidenroomkaassaus. Ernaast salade. We eten er fiks van. Afwasje. Krant op het balkon. Webstek en foto’s (eerste selectie is klaar, nu over naar opkalefateren en een definitievere selectie). Lezen op het balkon.
Muziek vandaag: H.O.W (Omar Ka), If I Could Do It All Over Again, I’d Do It All Over You (Caravan), After The Gold Rush (Neil Young), het eerste plaatje van Decade (Neil Young)



Maandag 22 juni:
Op tijd op de werkplek. Heel veel krijg ik vanmorgen niet gedaan. Tussen de middag wandel ik door bos en warmte. In de middag krijg ik nog minder gedaan, want het is zeer warm. Kwart over vijf thuis. Kranten op het balkon. De Vrouw serveert een schotel van rijst met saus van tomaat, ui, spinazie, paprika en boterboon, plus een salade ernaast. We eten alles op, want smakelijk. Afwas. Laatste kranten van de afgelopen weken op het balkon. Webstek. Toneeltekst op het balkon.
Muziek vandaag: Aurora (Yes), het negende plaatje uit de doos Exposures (Robert Fripp)



Zondag 21 juni:
Zes uur. Ik loop een ronde hard langs het kanaal en buiten het centrum. Het is nog redelijk koel, lopen lukt aardig. Thuis nog terug in bed. Pas om kwart voor tien staan we op. Koffie met De Vrouw op het balkon. Verder met een deel van de kranten van de afgelopen drie weken. Meer koffie met De Vrouw op het balkon. De Zoon is er om half een voor lunch. Afwasje en stofzuigen. Ik wandel een rondje langs het kanaal. Het is zeer warm. De Vrouw en ik wandelen naar de ijswinkel. Wat later dan gepland weer terug; de zondagmiddagluistersessie met de Duitsche vrienden is inmiddels begonnen (Skating Polly). Erna maak ik avondeten. Een zondagrisotto met shiitake, wilde spinazie en feta. Ernaast het aangevulde restant salade van gisterenavond en voor De Vrouw bak ik steak bavette. We eten alles op. Afwasje. Restant kranten van de afgelopen drie weken op het balkon. Webstek en nog wat verder foto’s selecteren en ordenen. Lezen op het balkon. Einde vakantie.
Muziek vandaag: Caravan (Caravan), het achtste plaatje uit de doos Exposures (Robert Fripp)



Zaterdag 20 juni:
Half acht wakker en op. Goed geslapen. Het is buiten al warm. Koffie en ontbijt. Begin van de ochtend loop ik de gebruikelijke zaterdagmorgenronde langs super en slager. Erna opnieuw het centrum in voor een andere super, de markt en de Syrische winkel. Koffie met De Vrouw op het balkon. Vervolgens fiets ik naar Onze Vader. Hij is verrassend alert, opgewekt en rustig. Het lijkt of de nieuw structuur hem goed doet. Hij is geïnteresseerd, vraagt naar onze vakantie en vertelt een en ander uit zichzelf. Ik wissel was en ga dan weer terug. Meer koffie met De Vrouw op het balkon. Dan lunch. Afwasje en huishoudelijks. We wandelen door warmte naar Heidi en Auke; die vieren vanmiddag van alles. In de tuin is het een ontspannen boel: veel bezoek, drankjes en hapjes, mooie hoekjes en plekken in de schaduw. We praten bij met allerlei mensen die we kennen en na half vijf wandelen we door de hitte weer terug. Ik maak avondeten: aardappel en bataat uit de oven, met ernaast een salade van bosui, komkommer, kerstomaat, gebakken knoflook en linzen. Voor De Vrouw bak ik steak bavette. We eten alles op. Afwasje. Wat kranten op het balkon. Webstek en begin van het ordenen van vakantiefoto’s. TwitterX wil dat ik inlog met Google; dat gaan we niet doen; dan alleen nog maar via app en dat betekent dat we geen tweets meer insluiten hiero, hooguit schermafbeeldingen plaatsen en wachten tot er in WordPress insluitmogelijkheden van Blueskyposts komen. Of de tweetlinks via de app hier neerzetten, dat kan ook Meer kranten op het balkon.
Muziek vandaag: A Meeting The River (Ry Cooder & V.M. Bhatt), het zevende plaatje uit de doos Exposures (Robert Fripp)

• • •
 

13-06-2026

B-log: 13 t/m 19 juni 2026

Filed under: B-log 2026 — bazbo @ 01:00



Vrijdag 19 juni: van Edinburgh naar Apeldoorn
Een wekker gaat om vijf uur. Koffie, klein ontbijt, koffers verder inpakken. Kwart voor zeven zijn we onderweg. Het is kort lopen naar station Waverly. We kopen eten voor onderweg en koffie. De trein vertrekt om acht uur. We rijden supersnel langs (Berwick, de Noordzee,) Newcastle, (Durham,) York en Doncaster en zijn rond half een op London Kings Cross. Daar hebben we ruim overstaptijd. Het is er overigens 28 graden. We drinken ergens iets en komen vervolgens ongeschonden door de bagagecontrole en douane. De Eurostar vertrekt op tijd om even na drie en na kwart over acht zijn we in Amsterdam. Daar ruime overstaptijd, de eerste haalbare trein naar Amersfoort gaat om negen uur. Als we in de trein zitten is er controle en oeps, ik ben geen poortjes tegengekomen en heb dus niet ingecheckt. Van de conducteur mag ik alsnog een kaartje kopen en dat doet De Vrouw online voor me. In Amersfoort opnieuw ruime overstaptijd en uiteindelijk zijn we na wat vertraging om half elf op ons vertrouwde station en een kwartiertje later zijn we thuis. Nog weer een kwartiertje later zijn de koffers uitgepakt en rusten we uit. Weer vandaag: zestien graden bij vertrek in Edinburgh; tweeëndertig bij aankomst in Apeldoorn. In Amsterdam noodweer met onweer en gelijk tien graden lager. Het noodweer barst in Apeldoorn los als we een minuut of tien binnen zijn. Meer tekst volgt.



Donderdag 18 juni: Grassmarket, Victoria Street en The National Museum of Scotland
Half acht. Ik haal broodjes en andere boodschappen op de hoek. Koffie, ontbijt. Eind van de ochtend weer op pad. Via de Cowgate lopen we naar de Grassmarket. Daar en in de naastgelegen Victoria Street kijken we wat rond. Het National Museum of Scotland ligt vlakbij en dat bezoeken ee uitgebreid. De toren over de geschiedenis van Schotland is schitterend; zo zijn onder andere de beroemde Lewis Chesspieces te zien. We drinken koffie en eten carrot cake en vanilla blondie. Dan wandelen we door de afdelingen Art & Design en #Natural World. We zouden twee volle dagen nodig hebben, willen we alles zien. Half vier zijn we terug in het appartement. Koffers vast deels inpakken en rusten. Half zeven gaan we South Bridge weer op en in Deummond Street is een bijzonder goed Nepalees en Indiaas restaurant. Daar eten we pakora en samosa, kadai paneer en mixed grill, pilau rijst en peshwarinaan, met water en mango lassi. Zeer smakelijk. Negen uur zijn we terug in het appartement. Daar is thee en anderhalf uur later ga ik slapen. Weer vandaag: bewolkt maar zacht, achttien graden, ’s avonds wat buien maar daar lopen we tussendoor. Meer tekst volgt.



Woensdag 17 juni: Palace of Holyroodhouse, Calton Hill & Princess Street Gardens
Half acht. Slapen lukt zowaar goed. Koffie, ontbijt. Eind van de ochtend gaan we op pad. In zo ongeveer de eerste winkel laat De Vrouw zich een prachtige jas aanmeten en die koopt ze graag. Ik mag hem even terugbrengen naar het appartement. Dan wandelen we de Royal Mile af en komen uit bij het Palace of Holyroodhouse. We gaan niet naar binnen, maar drinken wel koffie en eten cake. Dan gaat de tocht verder, langs Calton Road en dan omhoog naar Regent Road en van daar klimmen we Calton Hill op. We bekijken de monumenten en ook hier zijn de vergezichten fraai. We dalen weer af en lopen door de Princess Street Gardens langs Ross Fountain en gaan dan via Bank Street omhoog naar The Royal Mile. Dan is het nog een klein stukje naar het appartement, alwaar we wat rusten. Rond zeven uur lopen we de anderhalve honderd meter naar een Indiaas-Nepalees restaurant in Cockburn Street. Daar eten we pakora en achari paneer tikka, chicken tikka en aloo kauli, pilau rijst en apricot naan. Water en mango lassi erbij en het is uitstekend. Kwart voor negen zijn we terug in het appartement. Weer vandaag: vanmorgen bewolkt, in de loop van de middag zonnig, rond twintig graden, zeer aangenaam. Meer tekst volgt.





Dinsdag 16 juni: Edinburgh – Leith, Water Of Leith & Dean Village
Kwart over acht pas wakker en op. Het zal nodig zijn. Ik haal weer broodjes op de hoek. Koffie, ontbijt. Eind van de ochtend gaan we op pad. We nemen een bus vanaf South Bridge en stappen bij The Shore in Leith uit. Koffie in een gelegenheid aan het water. Dan wandelen we een rondje om de schilderachtige haven. Het is aardig om te zien en de rust is fijn, maar na korte tijd nemen we een bus en stappen bij Dean Bridge uit. We dalen af naar het Water Of Leith en volgen een wandelpad langs Dean Village, een buitengewoon bezienswaardig buurtje langs de stroom. We drinken thee en eten apple pie in de restauratie van de Modern Gallerie en dan is het even wandelen naar een bushalte. Half vijf zijn we weer in South Bridge en terug in het appartement. Daar even rust. Tegen zevenen lopen we naar een Indiaas restaurant en daar eten we onion bhajee en samosa, butter chicken en bonaly sabzi bahar (groentecurry), rijst met ei en doperwt en mango lassi. Zeer goed. Half tien zijn we terug. Thee en op tijd slapen, want nog altijd niet fit. Weer vandaag: bewolkt maar droog en niet koud, graadje of zestien/zeventien. Meer tekst volgt.



Maandag 15 juni: Edinburgh – Edinburgh Castle
Half acht. Redelijk kunnen slapen. Nog wel erg verkouden, veel keelpijn en niet fit. Ik haal broodjes bij de super op de hoek. Koffie en ontbijt. Iets na tien uur lopen we The Royal Mile omhoog. Eerst zien we St. Giles Cathedral van binnen en daarna is het nog een klein stukje naar Edinburgh Castle. Het barst er van de bezoekers en begrijpelijk. Het kasteel is geweldig om te zien en ervanaf heb je mooi uitzicht over de stad. We kijken er een paar uur rond. Dan lopen we The Royal Mile een stukje af en gaan linksaf Bank Street naar beneden. Op Princess Street drinken we koffie en thee en eten we cheesecake en carrot cake, met uitzicht op Edinburgh Castle. Erna doen we een paar kleine benodigde boodschappen en wandelen we langs de Princess Street Gardens en het Scott Memorial naar Waverly Station, om uit te zoeken hoe het daar werkt. (Vrijdagmorgen vertrekken we er heel vroeg vandaan, vandaar.) Via Cockburn Street lopen we omhoog en om half zes zijn we terug in het appartement om wat te rusten. Na zeven uur wandelen we naar een Italiaans restaurant in South Bridge. Daar eten we pizza met ham en salami en met courgette en burrata, ijs met kersen en tiramisu. Negen uur zijn we weer terug. Weer vandaag: zonnig, veel wind, graadje of zestien. O en Wim Schippers is dood. Meer tekst volgt.



Zondag 14 juni: Edinburgh – Botanic Garden & Stockbridge
Half acht. Onrustig geslapen. Verkouden, schuurpapierkeel. Koffie. Even naar de supermarkt voor vers brood. We pakken iets voor elf uur een bus vanaf South Bridge en die rijdt bijna rechtstreeks naar de Royal Botanic Garden. Daar kijken we uitgebreid rond, drinken we koffie en eten we strawberry-orange cake en custard muffin in de tuin van het Inverleith House. Vanaf de botanische tuin is het een klein stukje lopen naar Stockbridge, een alleraardigst buurtje. We bezoeken de Farmer’s Market en wandelen door de schilderachtige St. Stephens Street en Circus Lane. Halverwege de middag nemen we een bus terug en half vier zijn we terug in het appartement om wat te rusten. Begin van de avond lopen we South Bridge af en in Nicholson Street is een alleraardigst en piepklein Indiaas restaurant. Daar eten we, vegetable samosa met kikkererwten en chicken massala en mutter paneer. Het is bijzonder smakelijk. Op de terugweg nog een paar kleine boodschappen in een super en kwart voor negen zijn we weer in het appartement. Weer vandaag: bewolkt, af en toe zon, graad of vijftien. Meer tekst volgt.



Zaterdag 15 juni: van Inverness naar Edinburgh
Er gaat een wekker om zes uur. Koffie, koffers inpakken en even na acht uur gaan we de deur uit. In het stadscentrum ontbijten we in een Wethersoon’s met mushroom benedict , fruit met yoghurt en koffie. Tien uur zijn we bij de bushalte in Union Street en een kwartier later vertrekken we. De rit voert langs Aviemore, Kingussie, Dhalwinnie, Pitlochry, Perth en Forth Bridge. Kwart voor drie arriveren we in George Street in Edinburgh en stappen we uit. Het is een klein stukje naar de Old Town en we nuttigen thee met pistache roll en carrot cake in Cockburn Street. Ons appartement is in een oud pand in Blair Street en dat hebben we daarna snel gevonden. De woning zelf blijkt bijzonder comfortabel. We installeren ons en wandelen dan naar een dichtbijgelegen supermarkt voor wat boodschappen. Daarna verkennen we een deel van The Royal Mile, zien de St. Giles Cathedral en dalen af naar de Grassmarket en wat verderop het Greyfriars Kirkyard Cemetery. In een Nepalees restaurant eten we kwatiko suruwa (soep) en paneer pakora, kukhura ko masu (kipcurry) en aloo bodi tama (curry van aardappel en bamboescheut), pilau rijst en peshwarinaan. Erbij water en mango lassi. Het eten is heet, maar bijzonder goed en smaakvol. We wandelen rustig terug en om kwart voor negen zijn we in het appartement. Daar thee. Weer vandaag: bewolkt. Onderweg wat regen. Verder droog, wel koel. Meer tekst volgt.


• • •
 

06-06-2026

B-log: 6 t/m 12 juni 2026

Filed under: B-log 2026 — bazbo @ 01:00



Vrijdag 12 juni: Inverness – Botanic Garden & Ness Islands
Half acht. Koffie,later ontbijt. We doen rustig aan. Eind van de ochtend lopen we naar Academy Street en daar pakken we een bus naar het zuiden. Bij Cemetery Gates stappen we uit en dan is het even puzzelen hoe we bij de Botanic Garden komen. De botanische tuin is niet groot, maar toch kunnen we er geruime tijd rondkijken. Deze is ook weer heel anders dan alle andere botanische tuinen die we hebben gezien. We drinken koffie en eten cake en wandelen dan naar de rivier Ness. Daar liggen de twee Ness Islands, kleine natuurgebieden. Het is er rustig en erg mooi. Als we aan de overkant van de Ness bij de bushalte staan, komt er gelijk een aanrijden. In het stadscentrum, bij de Ness Bridge stappen we uit. We wandelen Church Street af, bekijken het kerkhof bij The Old Church en eten ijs ertegenover. Half vier zijn we terug in het appartement. We rusten uit en pakken alvast wat in. Half zeven lopen we het stadscentrum weer in naar een Indiaas restaurant. Daar eten we onion bhajee en pakora, chicken chasni en vegetable balti dansak, pilau rijst en peshwarinaan. Thee toe. Negen uur zijn we terug in het appartement. Weer vandaag: veel bewolking, af en toe een beetje regen, maar ook zon. Veertien graden. Meer tekst volgt.



Donderdag 11 juni: Inverness – Beauly Firth, Merkinch Local Nature Reserve & Caledonian Canal + Loch Ness & Urquhart Castle. Half acht. Koffie, ontbijt. Vanochtend doen we rustig aan. Ik maak een wandeling langs de Beauly Firth, het Merkinch Local Nature Reserve en het Caledonian Canal. Op de terugweg langs een warenhuis in het centrum. Meer koffie met De Vrouw in het appartement. Twee uur zijn we op het busstation. Voor vanmiddag hebben we een excursie geboekt. Een bus brengt ons naar een aanlegsteiger in het Caledonian Canal, enkele kilometers ten zuiden van Inverness. Daar stappen we op een boot die Loch Ness op vaart. Regen. Toch is het uitzicht uiterst fraai. We meren aan bij Urquhart Castle en dat kunnen we uitgebreid bekijken. Er is niet veel meer over dan een ruïne, maar toch krijgen we een goede indruk wat een belangrijk kasteel dit moet zijn geweest. De bus pukt ons weer op en de spraakzame chauffeur rijdt een route door de heuvels en kleine plaatsen ten westen van Loch Ness terug naar Inverness. Van het busstation lopen we het stadscentrum in naar een Turks restaurant vlakbij onder Inverness Castle. We eten chicken tava en haloumi grill, met rijst en salade. Toe is er uitstekende cheesecake. Half acht weer terug in het appartement. Weer vandaag: zwaar bewolkt, veel regen op het meer, zware wind, nogal koud. Meer tekst volgt.



Woensdag 10 juni: Inverness – Cathedral & Inverness Castle
Pas na half acht op. Koffie, ontbijt. Vandaag een rustdag. Als de was hangt, gaan we op pad; het is rond twaalf uur. We wandelen Academy Street af en gaan daar een warenhuis in voor wat dagelijkse boodschappen. Dan High Street naar de Ness en die steken we over. We bezichtigen de St. Andrew Cathedral en drinken buiten koffie langs de rivier. Dan lopen we terug. Af en toe schuilen we voor een buitje in Schotse kledingwinkels. We beklimmen de heuvel naar Inverness Castle. Rond het kasteel is mooi uitzicht op de Ness en de stad. In het kasteel restaurant drinken we thee en koffie en eten we blondies. Via meer Schotse kledingwinkels en het Eastgate Shopping Centre gaan we eind van de middag terug naar het appartement. Daar rusten we uit. Zeven uur gaan we op zoek naar een eetgelegenheid. Weer vandaag: bewolkt, af en toe een buitje, maar soms ook wat zon. Graad of vijftien. Meer tekst volgt.



Dinsdag 9 juni: van Oban naar Inverness
Zes uur gaat een wekker. Koffie, koffers inpakken en dan verlaten we ons kleine appartement, in de drukke straat in het centrum van Oban. We lopen naar de veerhaven en ontbijten daar in dezelfde gelegenheid waar we gisteravond waren. Even na tien uur staan we bij de bushalte en onze bus vertrekt stipt op tijd. De rit voert ons door het hart van de Highlands, langs meren, Fort William, Ben Nevis en Loch Ness en is net zo indrukwekkend en adembenemend als die van afgelopen zaterdag. Twee uur zijn we in Inverness. We lopen vanaf Union Street naar het busstation en daar drinken we thee. Innes Street is dan vlakbij. Ons appartement blijkt ruim en comfortabel, weer heel anders dan dat in Glasgow en zeker dat in Oban. We installeren ons en wandelen dan het stadscentrum in. Eerst komen we langs Leakey, een tweedehandsboekenwinkel in een voormalige kerk. Dan kijken we bij de rivier Ness, het uitzicht daar is geen spektakel. Terug naar Church Street en die lopen we verder af. Via wat winkels in High Street en via Union Street komen we terug in Church Street waar we een aardig uitziend Indiaas restaurant betreden. We eten onion bhajee en samosa, paneer karahi en chicken shish, pilau rijst en peshwarinaan. Ook mango lassi komt op tafel. Half negen zijn we terug in het appartement. Weer vandaag: wisselend bewolkt, af en toe zon, winderig. Meer tekst volgt.



Maandag 8 juni: Oban – Argyll Sea Tour
Half acht. Zon schijnt. Koffie, ietsie eten. Dan lopen we naar een gelegenheid aan de haven en ontbijten we uitgebreider met eggs en mushroom benedict en koffie. Twaalf uur hebben we een afspraak aan de kade. We varen twee uur lang met de Argyll Sea Tours. De tocht gaat deels rond het eiland Kerrera en laat ons wat van de natuur en geschiedenis zien. We zien Dunollie Castle, een zalmkwekerij en verschillende historische locaties. Daarnaast de zeehondenkolonie, albatrossen en heel veel andere vogelsoorten. De eerste week van de vakantie was het grijs, bewolkt en regenachtig; vandaag schijnt de zon volop, maar door de stevige bries is het op het water koud. Aan boord zijn dekens en verrekijkers. We zijn met slechts zes passagiers in de compacte boot. Het uitzicht over het water op de vele eilanden is indrukwekkend. Eenmaal weer aan land lunchen we in het appartement. Erna wandel ik langs de kust noordwaarts en dit keer bereik ik wel The Dog Stone en Dunollie Castle. Het kasteel is helaas niet toegankelijk, maar de wandeling erheen is wel degelijk de moeite waard. Terug in het appartement even rust. Zeven uur gaan we weer op stap. In de gelegenheid waar we vanmorgen ontbeten, eten we nu kip- en vegaburger met uienringen en friet, fruit, brownie en ijs. Half tien zijn we terug in het appartement, net voordat een hoosbui losbarst. Weer vandaag: zonnig, veel wind en erg fris. Meer tekst volgt.



Zondag 7 juni: Oban – McCaig’s Tower en Pullpit Hill
Kwart voor zeven. Koffie. Ontbijt. Op tijd zijn we buiten. We beklimmen de heuvel achter ons appartement en zijn al snel bij McCaig’s Tower. Vanaf daar een fraai uitzicht op Oban, de baai en eilanden. Via een andere weg dalen we af naar het station en de haven. In een Wethersoon’s koffie. De Vrouw gaat shoppen en ik ga naar Pullpit Hill. Daarvoor moet ik langs de veerponten en dan opnieuw een aardige klim. Boven wederom weids uitzicht over Oban, de baai en de eilanden. Iets andere weg naar beneden. Als ik bij het station ben, begint het flink te regenen. Daarvoor was het af en toe wat miezerig. Gelijktijdig met De Vrouw weer bij het appartement. Het is net na enen. Thee. Rond drie uur lijkt het weer beter. We wandelen naar de baai en gaan dan noordwaarts, in de hoop iets op te vangen van Dunollie Castle. Al na een paar honderd meter zien we over het water grootse buien aankomen. We schuilen in St. Columba’s Cathedral. Als het ergste voorbij is, besluiten we terug te gaan naar het appartement. Wie weet morgenmiddag nog een poging. We drogen op en lezen een en ander. Om zeven uur hebben we een tafel in een (ander) Indiaas restaurant. Het is er klein en knullig, maar ook duidelijk het beste lokale curryhuis. We eten samosa en onion bhajee, garlic chicken en saag paneer, onion rice en peshwarinaan. Zeer smakelijk allemaal. Kwart voor negen zijn we terug in het appartement. Weer vandaag: fris , stevige wind, zwaar bewolkt en zeer regenachtig met af en toe een pittiger bui. Meer tekst volgt.



Zaterdag 6 juni: van Glasgow naar Oban
Half zeven gaat een wekker. Koffie, ontbijt, koffers verder inpakken, afwasje en dan zijn we klaar voor vertrek. Negen uur checken we uit en bijna voor de deur stopt de bus naar Buchanan Bus Station. Daar hebben we ruim de tijd voor koffie. Onze bus vertrekt iets voor elf uur. Als we in Glasgow over de rivier Clyde gaan, zien we een glimp van de bijzondere gebouwen aan de Clydebank. We hebben ze de afgelopen dagen niet kunnen bekijken, dus zijn we blij dat er nu iets van kunnen zien, ook al is het heel kort. Het eerste half uur van de rit is weinig spektakel, maar daarna rijden we de Highlands in. De bus rijdt vlak langs Loch Lomond en het uitzicht over het water is adembenemend. Ook later tijdens de tocht zijn er fraaie vergezichten. Het land is groen en grotendeels ongerept. Schitterende rit. Iets na tweeën zijn we bij het station in Oban. Het is een levendige boel rond de baai. We drinken koffie ergens en lopen dan de paar honderd meter naar ons appartement aan Craigard Road. Op de tweede verdieping hebben we een klein maar knus appartement, heel anders dan dat in Glasgow. We installeren ons en wandelen dan langs de baai naar een grote supermarkt. Daar kopen we een en ander in en dat brengen we terug. Even uitrusten. Zeven uur zitten we in een Indiaas restaurant even verderop in George Street. We eten samosa en dhal, butter chicken en vegetable dopiaza, pilau rijst en peshwarinaan. Als we buiten komen, regent het heel fijn, maar we kunnen nog een rondje wandelen: George Street verder uit en dan via de Corran Esplanade langs de baai weer terug. Weer: bewolkt met af en toe lichte regen. Meer tekst volgt.

• • •
 

29-05-2026

B-log: 30 mei t/m 5 juni 2026

Filed under: B-log 2026 — bazbo @ 19:57



Vrijdag 5 juni: Glasgow – Botanic Garden & Gallery Of Modern Art
Zeven uur. Koffie, later ontbijt. Na half elf lopen we naar St. Vincent Place en daar pakken we de bus. Bij de Botanic Garden stappen we uit. We wandelen een paar uur door het park en zien de greenhouses, waaronder Kibble Palace. Het is er aangenaam rondkijken. In het Tea House drinken we koffie en eten we carrot cake. Dan nemen we de bus weer terug. Vlak voor de Gallery Of Modern Art stappen we uit en we bezoeken dit museum voor moderne kunst, gehuisvest in de voormalige Exchange. Het gebouw is bijzonder, de expo’s wat minder indrukwekkend, maar toch leuk om gezien te hebben. Half drie zijn we terug in het appartement. De Vrouw rust uit en ik wandel het centrum in op zoek naar een tijdschriftenzaak in Argyll Street en kijk nog wat rond in een platenwinkel. Via Buchanan Street en de Argyll Arcade terug naar het appartement. Uitrusten. Half zeven lopen we naar een levendig Turks restaurant waar we börek, mucver, moussaka en gegrilde kip eten. Thee toe. Half negen wandelen we terug. De koffers voor morgen zijn al grotendeels ingepakt. Weer vandaag: droog, bij vlagen zonnig en aangenaam. Meer tekst volgt.



Donderdag 4 juni: Glasgow – Kelvingrove Art Gallery And Museum
Half acht. Koffie. Ontbijt. Even voor elf lopen we naar de hoek van de straat en daar stappen we op een bus naar de West Side van Glasgow. Het Kelvingrove Art Gallery And Museum staat – net zoals George Square en de Cathedral – grotendeels in de steigers, maar het is geopend. We zien de twee vleugels van het gebouw, de kunst en de geschiedenis en wetenschap. Tussendoor is er koffie met gebak. Er is veel te zien en het is een uitstekend museum. Rond drie uur nemen we de bus weer terug en op Argyll Street doen we een paar boodschappen. In het appartement rusten we uit. Tegen zevenen lopen we vijftig meter naar Rab Ha’s, alwaar we fish and chips, haloumi salad, ice cream en cheesecake eten. Negen uur zijn we terug in het appartement. Vandaag koel maar we houden het droog. Meer tekst volgt.



Woensdag 3 juni: Glasgow Cathedral & Necropolis
Kwart over zeven. Koffie. Ik loop naar Argyll Street, op zoek naar een bakkerij. Die is er, maar er zijn alleen gebak en belegde broodjes. Ik loop een rondje verder, onder andere langs de rivier Clyde en kom uiteindelijk langs de buurtsuper waar we gisteravond boodschappen hebben gedaan. Daar is vers brood en ik neem een en ander mee. Meer koffie en ontbijt. Na half elf gaan we de straat op. Vandaag niet al te warm, eerder fris en bewolkt met veel kans op regen. We willen een bus pakken maar omdat George Square is afgezet, is de bushalte tijdelijk opgeheven. We wandelen naar Glasgow Cathedral. Die bezichtigen we. Hij is niet groot, maar op een of andere manier toch interessant. Onder de dertiende eeuwse kerk zijn catacomben, waaronder Blackadder’s Aisle. Naast de kathedraal ligt Necropolis, een oude begraafplaats op een heuvel. Hier zijn vanaf 1830 enkele tientallen jaren lang mensen begraven en de 3500 grafmonumenten zijn indrukwekkend om te zien. We willen met de bus terug naar het stadscentrum en bij een bushalte stopt een soort buurtbus. We kunnen alleen contant betalen om mee te mogen en we hebben geen ponden op zak. De chauffeur gebaart dat we kunnen gaan zitten; het is de laatste rit van de dag (en dat terwijl het net twee uur is). Op de hoek van Glassford Street zet hij ons af. We wandelen naar een koffietentje op de hoek van de straat. Koffie met gebak. Dan lopen we Argyll Street in en bekijken wat winkels. Langs de oever van de Clyde weer terug. In het appartement rusten we uit en maken we plannen voor morgen. Na zeven uur gaan we weer naar buiten. We lopen de straat uit en vlak voor de Clyde is een Indiaas restaurant. Daar eten we samosa en aloo tiki, butter chicken en punjab paneer met mango peshwarinaan. Half tien zijn we terug in het appartement. Vandaag koel, veelal zwaar bewolkt met af en toe een buitje. Meer tekst volgt.



Dinsdag 2 juni: van Brussel naar Glasgow
Kwart over vijf gaat een wekker en anderhalf uur later checken we uit bij het hotel. Op het station drinken we koffie en dan checken we in voor de Eurostar. Ondanks eerdere berichten dat hij een half uur later zou vertrekken, rijden we volgens oorspronkelijke dienstregeling iets voor acht uit Brussel weg. Tien uur lokale tijd zijn we in Londen. Het is een kwartiertje lopen naar station Euston verderop. Daar hebben we ruim de tijd voor koffie met bananencake. Onze rechtstreekse trein gaat om half een. De rit naar het noorden duurt vierenhalf uur, maar is uitermate rustig, comfortabel en fraai. Wel hebben we uiteindelijk tien minuten vertraging. Er is veel opgebroken in hartje Glasgow en in plaats van vierhonderd meter is de afstand tot ons appartement nogal wat langer. We komen soepel binnen en het appartement blijkt groot en comfortabel. We doen boodschappen bij een buurtsupermarkt op de hoek, brengen alles in het appartement en lopen dan naar Merchant Square. In deze overdekte markthal bevindt zich een Nepalees-Indiaas restaurant en daar nuttigen we samosa en paneer shisha, butter chicken en aloo gost, mango lassi en groene thee. We wandelen via een iets andere weg weer terug en zijn om half elf terug in het appartement. Meer tekst volgt.



Maandag 1 juni: van Apeldoorn naar Brussel
De wekker gaat om vier uur. Half zeven pakken we de bus naar Arnhem. Daar stappen we over in een Flixbus en iets na twaalf uur stappen we uit bij station Brussel-Noord. We weten een metro te vinden naar station Brussel-Zuid. Op het station lunchen we. Het hotel is vlakbij. We installeren ons en gaan weer terug naar het station om een bus te pakken naar het stadscentrum. Het duurt even voor we kaartjes hebben en dan blijkt dat de bus waar we in zitten omgeleid wordt. In de buurt van de Beurs eindigt de rit. We wandelen naar de Grote Markt en kijken daar rond. Op de Grasmarkt drinken we thee. In de Greepstraat is een alleraardigst Indiaas restaurant waar we in december hebben gegeten en dat weten we snel te vinden. Het is er nu veel minder levendig dan dik vijf maanden geleden, maar het eten is nog steeds goed: onion bhajee en samosa, butter chicken en Kharahi paneer, met peshwarinaan. Toe is er thee. We nemen de metro vanaf de Beurs naar Station-Zuid en om half negen zijn we terug in het hotel. We leggen spullen klaar voor morgen, zitten nog wat en gaan op tijd slapen.
Meer tekst volgt.
Muziek vandaag: Melancholia (Rick Wakeman)



Zondag 1 juni: Helemaal stuk
Half zes. Ik loop een ronde hard langs het kanaal. Thuis nog terug in bed. Half tien staan we op. Koffie met De Vrouw. We pakken nog wat spullen in. Meer koffie met De Vrouw. Brunch. Afwasje. Even na twaalf loop ik naar Gigant. We moeten de hele zaal en alles achter de schermen nog inrichten en dat lukt; we kunnen zelfs nog twee stukjes met de betrokkenen doorspelen. Twee uur is de zaal open en een half uur later start de vierde aflevering van Helemaal stuk. Ditmaal is het thema verlies, rouw, afscheid en het is niet alleen een indrukwekkende, maar ook vrolijke en succesvolle aflevering. Ik werk uiterst geconcentreerd en tijdens mijn vertolking van Remco Camperts Lamento is het doodstil. Ook afsluiter Bloody Mary die we doen, blijkt in te slaan. Volgens mij zijn we weer goed, al ben ik me op het moment zelf niet bewust. Kwart voor vijf ruimen we snel op en dan is er een afterparty in de foyer. Veel mooie reacties. Zes uur gaan we naar huis. Daar spullen droppen en omkleden. We eten pizza bij het Italiaanse restaurant in de straat. Acht uur thuis. Webstek. Lezen. Slapen.
Muziek vandaag: Amazônia (Jean-Michel Jarre)



Zaterdag 30 mei:
Half zes. Wat onrustig geslapen. Koffie, ontbijt, allerlei, waaronder laatste voorbereidingen voor Helemaal stuk. Begin van de ochtend loop ik de gebruikelijke zaterdagmorgenronde langs slager en super. Koffie met De Vrouw. Dan fiets ik naar Onze Vader. Ik wissel was en we praten heel kort bij. Thuis meer koffie met De Vrouw en de laatste voorbereidingen voor de vakantie. Lunch. Afwasje en huishoudelijks. We pakken koffers in en dat is snel gebeurd. Ik wandel een rondje langs het kanaal. Eind van de middag maak ik avondeten. Aardappel, zoete aardappel, paprika, courgette en met feta gevulde kastanjechampignon uit de oven. Ernaast een salade van bosui, koolrabi, rode kool en komkommer en voor De Vrouw bak ik steak bavette. We eten alles op. Afwasje. Lezen op het balkon. Webstek. Lezen en toneeltekst (voor morgen) op het balkon.
Muziek vandaag: La Fête Sauvage (Vangelis), Beaubourg (Vangelis), het zesde plaatje (de eerste editie van het album Exposure) uit de dikke doos Exposures (Robert Fripp), Dance Me This (Frank Zappa), A Danger To Ourselves (Lecretia Dalt), Negative Toe (Camembert)

• • •
 

23-05-2026

B-log: 23 t/m 29 mei 2026

Filed under: B-log 2026 — bazbo @ 06:58



Vrijdag 29 mei:
De wekker gaat op de gebruikelijke tijd. Ik loop een ronde hard langs Grift en kanaal. Het is nog aangenaam, vandaag belooft een broeierige en misschien wel regenachtige dag. Zeven uur ben ik aan het werk. Tussendoor koffie op het balkon. Rond een uur is het klaar en sluit ik af. Vakantie. Koffie met De Vrouw. Lunch. Afwasje. Ik wandel een rondje buiten het centrum. Lezen op het balkon. Eind van de middag maak ik avondeten. De Zoon is er om half zes. We eten een fiks hete chili van bosui, paksoi, courgette, paprika en rode boon, met ernaast een salade van bosui, koolrabi, rode kool en komkommer. Voor De Vrouw en De Zoon is er een tartaartje. We eten alles op. Natafelen. Afwasje. Lezen op het balkon. Webstek. Lezen op het balkon.
Muziek vandaag: Beaubourg (Vangelis), het vierde plaatje uit de dikke doos Exposures (Robert Fripp), He Who Travels Far (Hanggai), het vijfde plaatje uit de dikke doos Exposures (Robert Fripp), het tweede plaatje (het concert) uit de set Elements (Yoso), The Great Parrot-Ox And The Eggs Of Empathy (The Claypool Lennon Delirium)



Donderdag 28 mei:
Op tijd op de werkplek. Werk. Tussen de middag wandel ik door bos en zon. In de middag krijg ik nog veel af voor de vakantie. Kwart over vijf thuis. De Vrouw serveert het restant bamisoep en dat eten we op. Afwasje. Krant op het balkon. Dan fiets ik naar Ugchelen. Vanavond een bijzondere toneelrepetitie: Aad is er om regieaanwijzingen te geven bij de scènes die we er aardig in hebben. Zeer waardevol en als we ze nogmaals doorspelen, is het echt veel sterker. Na half elf thuis.
Muziek vandaag: geen



Woensdag 27 mei:
Kwart voor zes. Ik loop een ronde hard om het centrum en het lukt mooi. Begin van de ochtend loop ik naar de super. Koffie met De Vrouw. Dan fiets ik naar Onze Vader om de was te wisselen. Hij is op zich goed te pas, maar wat inactief en ik blijf niet al te lang. Met De Vrouw loop ik het centrum in en we doen enkele boodschappen. Koffie op de galerij in de zon. Lunch. Afwasje en huishoudelijks. Ik wandel een kort rondje langs kanaal en door park. Eind van de middag maak ik avondeten: bamisoep. We eten er flink van en er blijft over voor morgen. Afwas en afval. Lezen op het balkon. Webstek. Lezen op het balkon.
Muziek vandaag: het tweede plaatje uit de dikke doos Exposures (Robert Fripp), Schnörgl Attahk (Camembert), Diaspora (Amsterdam Klezmer Band), het derde plaatje uit de dikke doos Exposures (Robert Fripp)



Dinsdag 26 mei:
Op tijd op de werkplek. Het is er al aardig warm. Tussen de middag wandel ik door bos en zon. Kwart over vijf thuis. De Vrouw serveert het restant van de ovensalade van gisteren, met een restant van de salade van gisteren ernaast. We eten alles op. Afwasje. Half zeven fiets ik naar Peter-Jan. Met Aad nemen we de laatste zaken voor de voorstelling van zondagmiddag door: overgangen, attributen, enzovoorts. Het belooft wederom een bijzondere, afwisselende en mooie voorstelling te worden. Kwart over negen thuis. Even lezen op het balkon.
Muziek vandaag: geen



Maandag 25 mei:
Kwart over zes. Tweede pinksterdag. Koffie, ontbijt, allerlei, waaronder nog wat dingen voor Helemaal stuk. Koffie met De Vrouw op de galerij in de zon. Ik help haar mee met ophangen van zonwering aan de ramen aan de galerijkant, want het is warm en zonnig en dat lijkt de komende dagen en week zo te blijven. Dan loop ik het centrum in. Er is een grote platenbeurs gaande en ik zie van alles, maar koop geen grammofoonplaten meer, want hoe leuk ook: ik draai ze een keer en daarna niet meer. Wel vind ik een aardig cd’tje en een ferme doos die al tijden hoog op mijn wensenlijstje staat. Meer koffie met De Vrouw op de galerij in de zon. Lunch. Afwasje. We doen wat laatste puzzeldingen rondom de vakantie – er ligt nog één klusje en dat is voor woensdag – en lopen dan een rondje langs een ijszaak. Eind van de middag maak ik avondeten: de beroemde bloemkoolsalade met rode ui, paprika, kerstomaat, rozijn, mango, linzen en knoflooktahindressing uit de oven. Ernaast een salade van bosui, koolrabi, rode kool en komkommer. Voor De Vrouw bak ik kogelbiefstuk. We eten er fiks van. Afwasje. Krant op het balkon. Webstek. Lezen op het balkon.
Muziek vandaag: Call Of The Gods (The Ipanemas), Wool (Nits), White Winds (Seeker’s Journey) (Andreas Vollenweider), Down To The Moon (Andreas Vollenweider), La Fete Sauvage (Vangelis), het vijfde plaatje (het concert) uit de set Under Wraps – The Unwrapped Edition – Walk Into Light (Jethro Tull), het eerste plaatje uit de monsterdoos Exposures (Robert Fripp)



Zondag 24 mei:
Kwart voor zes. Ik loop een ronde hard langs het kanaal en buiten het centrum. Het lukt, ik ben de warmte voor. Thuis nog terug in bed. Half negen staan we op. Koffie met De Vrouw op het balkon. Meer koffie met De Vrouw op het balkon. Half elf fietsen we naar Onze Vader. Hij ontvangt ons in zijn woning. We wisselen was, kletsen wat en brengen hem na een uurtje naar de eetzaal. Thuis koffie op de galerij in de zon. De Zoon is er half een voor lunch. Afwasje en stofzuig. Ik wandel een rondje langs het kanaal. Het is weer warm vandaag. Lezen op het balkon. Eind van de middag maak ik avondeten. Een zondagrisotto met shiitake, ui, bindsla en courgette. Ernaast een salade van bosui, koolrabi, rode kool, kerstomaat en komkommer. Voor De Vrouw bak ik steak bavette. We eten alles op. Afwasje. Lezen op het balkon. Webstek. Lezen op het balkon.
Muziek vandaag: het eerste en derde plaatje uit de set Under Wraps – The Unwrapped Edition – Walk Into Light (Jethro Tull)



Zaterdag 23 mei:
Zes uur. Koffie, ontbijt, allerlei, waaronder voorbereiding voor Helemaal stuk. Begin van de ochtend loop ik de gebruikelijke zaterdagmorgenronde langs slager en super. Koffie. Dan nogmaals het centrum in voor de Syrische winkel en de markt en dan gelijk door naar Gigant. Daar zijn Aad en Peter-Jan al aan het repeteren met Ingrid en Willem. We spelen wat scènes voor Helemaal stuk door. Later komen Guus en Hans om de muziek door te spreken. Twee uur is het klaar en ben ik alweer thuis. Lezen op het balkon. Eind van de middag maak ik avondeten. Aardappel, zoete aardappel en met feta gevulde kastanjechampignon uit de oven. Ernaast een salade van bosui, koolrabi, rode kool, kerstomaat en komkommer. Voor De Vrouw bak ik steak bavette. Toe is er wat ijs. Natafelen. Afwasje. Lezen op het balkon. Webstek. Lezen op het balkon.
Muziek vandaag: The Turning Year (Roger Eno), the skies, they shift like chords (Roger Eno), Live At The Royal Albert Hall (Camel)

• • •
 

15-05-2026

B-log: 16 t/m 22 mei 2026

Filed under: B-log 2026 — bazbo @ 20:02



Vrijdag 22 mei:
De wekker gaat op de gebruikelijke tijd. Ik loop een ronde hard langs Grift en kanaal en het gaat me goed af. Het is al aangenaam weer; vandaag wordt het zelfs warm. Zeven uur ben ik aan het werk. Tussendoor koffie. Meer koffie met De Vrouw op de galerij in de zon. Na half een is het klaar voor vandaag. Lunch. Afwasje. Ik wandel een rondje en haal het groentepakket op. Erna wandel ik nog een rondje door park. Krant op het balkon. Lezen op het balkon. De Zoon is er na half zes. De Vrouw serveert het restant goed gevulde soep van gisteren. We eten alles op. Afwasje. Muziekske luisteren. Webstek. Lezen op het balkon.
Muziek vandaag: Hauntings (Richard Barbieri), het tweede en vierde plaatje uit de set Under Wraps – The Unwrapped Edition – Walk Into Light (Jethro Tull), The Great Parrot-Ox And The Golden Egg Of Empathy (The Claypool Lennon Delirium), Roxy By Proxy (Frank Zappa)



Donderdag 21 mei:
Op tijd weer op de werkplek. Werk. Tussen de middag wandel ik door veld en bos. Kwart over vijf thuis. De Vrouw serveert een goed gevulde soep waar we fiks van eten. Natafelen. Afwasje. Dan fiets ik naar Ugchelen. We repeteren een complexe scène en die begint aardig vorm te krijgen. Volgende week laten we een regisseur meekijken of we op de goede weg zitten. Even na tien uur thuis.
Muziek vandaag: geen



Woensdag 20 mei:
Zes uur. Ik loop een ronde hard om het centrum en het lukt zeer goed. Begin van de ochtend wandel ik naar de super. Koffie met De Vrouw. Dan fiets ik naar Onze Vader. Ik wissel was en spreek hem kort. Het gaat op zich goed, hij vertelt dat hij nu wordt opgehaald voor koffie en eten. Thuis meer koffie met De Vrouw. Lunch. Afwasje en huishoudelijks. We gaan even het centrum in voor wat boodschappen. Erna wandel ik een rondje langs het kanaal. Uitrusten. Eind van de middag maak ik avondeten. Ik vul een restant salade aan met bosui, koolrabi en komkommer. Ondertussen kook ik aardappel, ui en zoete bataat. Daar stoemp ik kerrie en sla doorheen. Voor De Vrouw bak ik kippendijfilet en ik heb ook nog groen(t)eworsten die ik bak. We eten alles op. Afwas en afval. Lezen. Webstek. Lezen.
Muziek vandaag: The Island Sessions (HOTEL), Pinkie Binkie (Eric Vloeimans’ Hotspot!)



Dinsdag 19 mei:
Op tijd op de werkplek. Werk. In de middag gaan we met collega’s klussen in een dagbestedingslocatie in Arnhem-Zuid. Na afloop eten in een gelegenheid aan de Lentseplas. Een collega zet me af vlak bij het station in Arnhem en iets voor half negen ben ik thuis. Krant. Webstek.
Muziek vandaag: geen



Maandag 18 mei:
Kwart over zes. Na koffie en ontbijt ben ik om half acht aan het werk. Thuis, dus. Tussendoor koffie. Werk. Meer koffie met De Vrouw. Lunch. Afwasje. Geen gelegenheid om een rondje te wandelen. Want Werk. Vier uur is het klaar. Krant. De Vrouw serveert een mooie dis van gele rijst met een groenteschotel vol ui, spinazie en tomaat. Ernaast salade. We eten alles op. Afwasje. Lezen. Webstek. Lezen.
Muziek vandaag: Starless Starlight (David Cross & Robert Fripp), Melancholia (Rick Wakeman), Pinkie-Binkie (Eric Vloeimans’ Hotspot!), The Snow Goose (Camel), Front End Lifter (Yohimbe Brothers), het eerste plaatje van de limited edition van Elements (Yoso)



Zondag 17 mei: 61
Zes uur. Ik loop een ronde hard langs het kanaal en door lichte regen en veel koude tegenwind. Thuis nog terug in bed. Half tien staan we op. Koffie met De Vrouw. Cadeaus. Meer koffie met De Vrouw. Meer gepuzzel. De Zoon is er om half een voor lunch. Cadeaus. Afwasje en stofzuigen. Ik wandel een rondje langs het kanaal. Eind van de middag maak ik op tijd avondeten: een risotto met shiitake, ui en groene asperges. Het restant salade van gisteren vul ik aan met komkommer en voor De Vrouw bak ik steak bavette. Afwasje. Webstek. Kwart over zes pikt Peter-Jan me op. Eigenlijk zouden De Vrouw en ik vanmiddag op stap gaan, maar omdat De Vrouw beter niet op stap kan gaan en Peter-Jan graag haar plaats inneemt, neemt Peter-Jan haar plaats in. We rijden naar Arnhem. Zeven uur staan we in de grote zaal van Luxor Live en drie kwartier later zien en horen we Eric Vloeimans’ Hotspot! spelen. Leuk concertje, afwisselend ook (jazz, rock, atmosferischer), lekker weinig volk, na een kwartier goed geluid en na afloop koop ik het dubbelalbum bij Eric en laat ik het signeren. Kwart over tien al thuis. Even nababbelen en om elf uur ga ik slapen.
Muziek vandaag: Diaspora (Amsterdam Klezmer Band)



Zaterdag 16 mei:
Zes uur. Koffie, ontbijt, allerlei. Begin van de ochtend loop ik de zaterdagmorgenronde langs slager en super. Meer koffie met De Vrouw. Dan opnieuw het centrum in voor de markt. Erna fiets ik naar Onze Vader. Hij is wat gespannen en verward, hij heeft een dag of wat geleden het middageten gemist en is nu voortdurend op zijn horloge aan het kijken, geeft wenselijke antwoorden, maar ik zie de onrust. Ik blijf niet lang. Bij het vertrek spreek ik mensen van de verzorging en leg uit dat Vader echt veel vergeet en aan veel herinnerd moet. Thuis meer koffie met De Vrouw. Lunch. Afwasje en huishoudelijks. Ik wandel een rondje langs kanaal en door park. Uitrusten. Eind van de middag maak ik avondeten. Aardappel, bataat en met feta gevulde kastanjechampignon uit de oven. Ernaast een salade van bosui, koolrabi, rode kool, paprika en komkommer. Voor De Vrouw bak ik steak bavette. We eten alles op. Afwasje. Lezen. Webstek. Lezen.
Muziek vandaag: Luminol (Brian Eno & Beatie Wolfe), White Winds (Seeker’s Journey) (Andreas Vollenweider), Ziggy Stardust And The Spiders From Mars – The Motion Picture (David Bowie), Down To The Moon (Andreas Vollenweider), Karelia Visa (Hedningarna)

• • •
 

06-05-2026

B-log: 9 t/m 15 mei 2026

Filed under: B-log 2026 — bazbo @ 20:20



Vrijdag 15 mei:
Kwart voor zes. Ik loop een ronde hard langs Grift en kanaal. Erg koud; het heeft gevroren vannacht. Doorlopen, dus. Gaat soepel. Koffie met De Vrouw. Halverwege de ochtend wandel ik een rondje en haal het groentepakket op. Meer koffie met De Vrouw. Lunch. Afwasje. We lopen het centrum in om wat winkels te kijken, maar keren onverrichter zaken terug. Uitrusten. Eind van de middag maak ik avondeten. Eerst een salade van bosui, koolrabi, rode kool en komkommer. Vervolgens kook ik broccoli en daarna ravioli. Ik bak prei, stronkjes bindsla en de broccoli, voeg kookroom toe en pureer alles. Ten slotte roer ik er cottage cheese en de ravioli doorheen. Voor De Vrouw en De Zoon bak ik stroganoff hamburger. De Zoon is er om kwart voor zes. We eten alles op. Afwasje. Krant. Lezen. Webstek. Lezen en toneeltekst.
Muziek vandaag: Trä (Hedningarna), Liminal (Brian Eno & Beatie Wolfe), A Nod And A Wink (Camel), Joe’s Camouflage (Frank Zappa)



Donderdag 14 mei:
Kwart voor zeven. Koffie, ontbijt, allerlei. Koffie met De Vrouw. We puzzelen op onze ETA en wat excursies tijdens onze vakantie. Meer koffie met De Vrouw. Lunch. Afwasje. Lezen. Half vier wandelen we naar het Stationsplein om iets mee te krijgen van het Maaiveldfestival. Orkest De Ereprijs speelt er. Eerst horen we Better Late Than Never (van David Dramm) en dat is echt fantastisch; daarna begeleidt het orkest het jonge Nederpopbandje Hiigo en daarvan zijn de orkestrale arrangementen erg goed, de liedjes zijn aardig, maar de tekst is onverstaanbaar en ik begrijp niet goed wat hier nu wereldschokkend aan is. Na een uurtje is het concert afgelopen en wandelen we weer terug. De Vrouw serveert een stoemp van aardappel met het restant groenten van gisterenavond erin, courgette met cottage cheese in tomatensaus uit de oven en een salade. We eten alles op. Afwasje. Lezen.
Muziek vandaag: Down To The Moon (Andreas Vollenweider), Wool (Nits), Little Village (Little Village), Roll With It (Steve Winwood), Moonage Daydream – A Film By Brett Morgen (David Bowie)



Woensdag 13 mei:
Zes uur. Ik loop een ronde hard om het centrum. Het lukt. Begin van de ochtend wandel ik naar de super. Koffie met De Vrouw. Dan op de fiets naar Onze Vader. Hij is zijn woning, is opgewekt en helder en hij vertelt dat hij uiterst tevreden is. We praten wat bij en ik wissel de was. Thuis meer koffie met De Vrouw. Lunch. Afwasje en huishoudelijks. We lopen even het centrum in voor een enkele boodschap. Dan wandel ik een rondje langs het kanaal. Uitrusten. Eind van de middag maak ik avondeten. Ik kook broccoli. Ondertussen monteer ik een salade van bosui, koolrabi, rode kool en komkommer. Dan bak ik ui, bataat, courgette, kerrie en kerstomaat en daar gaat de gekookte broccoli bij in. Voor De Vrouw bak ik runderschnitzel. We eten alles op. Afwas en afval. Krant. Webstek. Lezen.
Muziek vandaag: White Winds (Seeker’s Journey) (Andreas Vollenweider), Rajaz (Camel), Taking Tiger Mountain (By Strategy) (Brian Eno), Live At WOMAD 1982 (Peter Gabriel)



Dinsdag 12 mei:
De wekker gaat op de gebruikelijke tijd. Zes uur ben ik aan het werk. Tussendoor koffie. Meer koffie met De Vrouw. Twaalf uur is het klaar. Lunch. Afwasje. Dan stappen we op de bus en in Arnhem de trein. De Vrouw spreekt de chirurg naar aanleiding van pijnklachten rond de maag. Huidige medicatie neemt wel iets pijn weg, maar kent bijwerkingen. We gaan nu een alternatief medicijn uitproberen. Kwart voor vijf zijn we weer terug. Krant. De Vrouw serveert het restant van de soep van gisteren. Smakelijk. Natafelen. Afwasje. Half zeven fiets ik weer naar Peter-Jan voor verdere voorbereidingen van Helemaal stuk op 31 mei (die alweer bijna uitverkocht is). Tien uur thuis.
Muziek vandaag: White Winds (Seeker’s Journey) (Andreas Vollenweider), Down To The Moon (Andreas Vollenweider), Hauntings (Richard Barbieri), Washington Square Church (Robert Fripp), Live At WOMAD 1982 (Peter Gabriel), Little Village (Little Village)



Maandag 11 mei:
Op tijd op de werkplek. Werk. Een collega neemt afscheid. Geen gelegenheid om tussen de middag buiten te wandelen. Kwart over vijf thuis. De Vrouw is vandaag bij de huisarts geweest. Afgelopen weekend liep ze al moeilijk; ze blijkt achillespees te hebben overbelast. Komende zes weken rust. We kunnen de vakantie (over drie weken) niet annuleren, maar besluiten wel dat we het echt kalm aan doen, geen lange afstanden lopen en vaak het openbaar vervoer pakken. De Vrouw serveert de Turkse rodelinzensoep. We eten er fiks van. Afwasje. Half zeven fiets ik naar Peter-Jan voor een leessessie van een stuk dat we eind september gaan uitvoeren (waarschijnlijk tijdens Helemaal stuk). Half tien thuis.
Muziek: geen



Zondag 10 mei: van Münster naar Apeldoorn
Zeven uur op. Koffer en tas inpakken. Twee uur later checken we uit het hotel. We droppen eerst onze koffer in de auto van Nona, dan wandelen we gevijven naar het Stadtcafé alwaar we ontbijten. Vervolgens terug naar het station. We krijgen onze koffer weer terug en nemen afscheid na een gezellig, goed en mooi weekend. Snel doen we het nogmaals, hoor. Eerst nog koffie met kuchen op het station. Twee uur eerder dan oorspronkelijk gepland nemen we iets na twaalf uur de trein terug. In Gronau stranden we. Het spoor blijkt al twee dagen versperd door vandalen, de politie doet onderzoek en we kunnen niet verder. We spreken wat mensen (jong en oud), proberen gevieren tevergeefs een taxi te regelen, even lijkt het erop dat de treinen weer rijden maar als we goed en wel zitten blijkt het bij nader inzien toch niet mogelijk. Kwart over drie arriveert er een vervangende bus waarin we plek kunnen bemachtigen. Iets voor vier zijn we in Enschede en een dik kwartier later rijden we naar Apeldoorn, alwaar we om kwart over vijf en tweeënhalf uur later dan oorspronkelijk gepland aankomen. We eten ramen in een onlangs geopend restaurant en iets voor half zeven zijn we thuis. Koffer uitpakken, opruimen. Kranten. Webstek. Lezen.
Muziek vandaag: Wool (Nits), Taking Tiger Mountain (By Strategy) (Brian Eno)



Zaterdag 9 mei: Münster
Kwart voor zeven wakker en op. Even na negen ontmoeten we elkaar in de lobby van het hotel en gevijven lopen we naar een ontbijtgelegenheid. Uitgebreid ontbijt. Eind van de ochtend wandelen we om de Prinzipalmarkt naar het Schloss. Daarachter ligt de botanische tuin en daar struinen we een uurtje rond; het is zeer aangenaam. Dan terug naar de Altstadt. Op een terras drinken we iets en dan lopen we een stukje naar de muziekwinkel waar we gisteren ook al waren. Ik ruil een cd om (bleek dat ik hem al heb) en we drinken thee met Kuchen op het terras van een gelegenheid. Via de ontbijttent (reserveren voor morgenochtend) gaan we terug naar het hotel. Daar rusten we uit. Zeven uur verzamelen we weer en lopen we naar een Italiaans restaurant aan de andere kant van het stadscentrum. Het is er propvol en rumoerig. We eten pizza Primavera en pollo en tiramisu toe. Dan naar een pub aan weer een andere kant van het Stadtmitte. Onderweg ijs. In de pub drinken we nog wat en even voor twaalf zijn we terug in het hotel.

• • •
 

01-05-2026

B-log: 2 t/m 8 mei 2026

Filed under: B-log 2026 — bazbo @ 20:15



Vrijdag 8 mei: van Apeldoorn naar Münster
Kwart voor zes. Ik loop een ronde hard langs Grift en kanaal. Het is fris, maar lopen gaat soepel. Thuis pakken we een koffer in en om kwart voor tien lopen we naar het station. We pakken de trein naar Enschede en vervolgens de Regionalbahn naar Münster. Lunch bij een Bäckerei. Het hotel is vlak achter het station en daar treffen we Michael. We laten de bagage in de kamer en gedrieën gaan we het stadscentrum in. Muziekzaal, drogisterij. Koffie, thee, pruimen- en perencheesecake. Dan naar het Aameer. Michael gaat het hele meer rond lopen; wij wandelen het centrum weer in, bezoeken wat winkels en eten ijs. Zeven uur zien we elkaar weer, nu in een Nepalees restaurant vlakbij het hotel. Even later zijn Nona en Sascha er ook. Jakob en Felix kunnen er plots helaas niet bij zijn. We eten goed en praten bij. Erna nog na café Atelier in het stadscentrum voor een drankje. We merken dat we moe zijn en na half twaalf lopen we terug naar het hotel.
Muziek vandaag: het zevende en achtste plaatje uit de set Music For Quiet Moments (Robert Fripp)



Donderdag 7 mei:
Op tijd op de werkplek. Tussen de middag wandel ik door bos en zon. Kwart voor zes thuis. De Vrouw serveert het restant van de soep van gisteren. We eten alles op. Natafelen. Afwasje. Dan op de fiets naar Ugchelen voor de toneelrepetitie. We zijn niet compleet, maar buigen ons wel over een paar nieuwe scènes om tekst en beweging op elkaar af te stemmen. Tien uur thuis.
Muziek vandaag: geen



Woensdag 6 mei:
Zes uur. Ik loop een ronde hard rond het centrum. In zomertenue. Het is fris, maar het lukt allemaal goed. Begin van de ochtend wandel ik naar de super. Koffie met De Vrouw. Ik ontdooi de vriezer en maak hem schoon. Dan loop ik het centrum in naar een andere super. Meer koffie met De Vrouw. Lunch. Afwasje en huishoudelijks. Ik wandel een klein rondje langs kanaal en door park. Krant. Eind van de middag maak ik avondeten: een soep van ui, prei, knolselderij, Thaise gele curry, witte bonen en mais. Voor De Vrouw bak ik kippendijfiletblokjes. We eten er fiks van. Natafelen. Er is bericht: Onze Vader is vanmorgen geïnstalleerd in zijn nieuwe woning, hij vindt zijn kamer mooi geworden. Afwasje. Lezen en toneeltekst. Webstek. Lezen en toneeltekst.
Muziek vandaag: Coming Of Age (Camel), Hauntings (Richard Barbieri)



Dinsdag 5 mei: Bevrijdingsdag
Kwart voor zeven. Zo. Was kennelijk nodig. Koffie, ontbijt. Lezen. Meer koffie met De Vrouw. Ik fiets naar Onze Vader. Hij beweegt echt zeer moeizaam, dus hopelijk krijgt hij in de nieuwe locatie weer fysiotherapie. Morgen verhuist hij van de logeerlocatie naar zijn nieuwe woning. Hij is benieuwd, zegt hij. Ik moet alles nog een paar keer uitleggen voordat hij het begrijpt hoe het morgen zal gaan; vraag is of hij het kan onthouden. Thuis meer koffie met De Vrouw. Lunch. Afwasje. We wandelen het centrum in. Op het Marktplein is het Bevrijdingsfestival gaande, we zien een paar bandjes en ontmoeten Heidi en Auke. Na wat ijs gaan we weer terug naar huis. Ik maak avondeten. Eerst een salade van koolrabi, rode kool, komkommer en rucola. Vervolgens een groene curry van prei, bataat, courgette en rode bonen. Voor De Vrouw bak ik kippendijfiletblokjes. We eten alles op. Afwasje. Krant. Webstek. Lezen.
Muziek vandaag: het vijfde en zesde plaatje uit Music For Quiet Moments (Robert Fripp), het tweede plaatje van The Width Of A Circle (David Bowie), Hauntings (Richard Barbieri), Side-Eye III+ (Pat Metheny)



Maandag 4 mei:
En weer op tijd op de werkplek. Tussen de middag wandel ik door bos. Kwart over vijf thuis. De Vrouw serveert Arabisch brood met een vulling van groenten. Ernaast salade. We eten alles op. Natafelen. Afwasje. Lezen. Webstek. Lezen.
Muziek vandaag: Hauntings (Richard Barbieri), Harbour Of Tears (Camel), het eerste plaatje van The Width Of A Circle (David Bowie)



Zondag 3 mei:
Zes uur. Ik loop een ronde hard langs kanaal en buiten het centrum. Het is benauwd en bijna warm. Thuis nog terug in bed. Kwart over negen staan we op. Koffie. Meer koffie op de galerij in de zon. We boeken de laatste busreizen in de vakantie. De Zoon is er kwart voor een voor lunch. Afwasje en stofzuigen. Ik wandel een ronde langs het kanaal en door lichte regen. Vier uur is er de zondagmiddagluistersessie met de Duitsche vrienden (Reverend Beat Man). Erna maak ik avondeten. Eerst een salade van bosui, koolrabi, rode kool en komkommer. Dan een risotto met shiitake, prei en bindsla. Voor De Vrouw bak ik steak bavette. We eten alles op. Natafelen. Afwasje en afval. Webstek. Lezen.
Muziek vandaag: ? (Blackstar) (David Bowie), Kaksi! (Hedningarna)



Zaterdag 2 mei: Onze Vader verhuizen
Zes uur. Koffie, ontbijt, allerlei, toneeltekst. Begin van de ochtend loop ik de gebruikelijke zaterdagmorgenronde langs slager en super. Dan nogmaals het centrum in voor de Syrische winkel en de markt. De Zoon pikt me met de auto op en we rijden naar het huis van Onze Vader. Met De Broer en De Zus pakken we (weinig) spullen in en laden die in een gehuurde bus. Dan naar het zorgcentrum waar Onze Vader vanaf woensdag een kleine kamer betrekt. We laden alles uit en richten de beperkte ruimte in. Het valt mee; uiteindelijk ziet het er bijna uit als zijn oude woonkamer. Als De Broer schilderijen gaat ophangen, gaan De Zoon en ik naar Onze Vader. Ik wissel de was en probeer hem uit te leggen wat we vandaag voor hem hebben gedaan. Hij begrijpt dat hij gaat verhuizen, maar is blij vlagen verward en weet dan veel niet meer. Met wat hulp kan hij zich wel weer veel herinneren. We drinken koffie en thee en brengen dan een stoel en een tafeltje dat in zijn tijdelijke kamer staat weer terug naar het oude huis. De Zoon zet me om vier uur thuis af. Even bijpraten. Dan maak ik avondeten. Aardappel, bataat en knolselderij uit de oven, later gaan daar met feta gevulde kastanjechampignons bij in. Ik vul twee restanten salade aan met bosui en rode kool. Voor De Vrouw bak ik steak bavette. We eten alles op. Natafelen. Afwasje. Krant op het balkon. Lezen. Webstek. Lezen en toneeltekst.
Muziek vandaag: het derde en vierde plaatje uit de set Music For Quiet Moments (Robert Fripp), Dust And Dreams (Camel), Mother’s Ruin (Oliver Wakeman)

• • •
 

24-04-2026

B-log: 25 april t/m 1 mei 2026

Filed under: B-log 2026 — bazbo @ 20:29



Vrijdag 1 mei:
De wekker gaat op de gebruikelijke tijd. Ik loop een ronde hard langs Grift en kanaal, zeer soepel. Zeven uur ben ik aan het werk. Er ligt werk en ik handel veel af. Koffie met De Vrouw. Weer werk. Meer koffie met De Vrouw op de galerij in de zon. Later lunch. Afwasje. Ik wandel een rondje door de zon en haal het groentepakket op. Weer werk. Half vijf is het klaar. Lezen. De Zoon is er na half zes. De Vrouw serveert een schotel van aardappel, wortel en diverse andere groenten met ernaast een fikse salade van bosui, koolrabi, paprika, kerstomaat, rozijn en komkommer. We eten alles op. Natafelen. Afwasje. Krant. Lezen op het balkon. Webstek. Lezen.
Muziek vandaag: 50 Years Of Phaedra – At The Barbican (Tangerine Dream), A Token Of His Extreme (Frank Zappa), The World Under Unsun (Lunatic Soul), Tree (John Metcalf), From A Page (Yes)



Donderdag 30 april:
Opnieuw op tijd op de werkplek. Tussen de middag wandel ik door bos en zon. Kwart over vijf thuis. De Vrouw serveert restanten ovenschotel van gisteren en groenteschotel van eergisteren. Ernaast salade. We eten alles op. Natafelen. Plots hoef ik vanavond niet naar de toneelrepetitie. Afwasje. Krant. Lezen. Webstek. Lezen.
Muziek vandaag: T3iO (Supersister), Super Riddim Internacional Vol. 1 (El Gran Silencio), het derde plaatje uit Tentative Decisions: Demos & Live (Talking Heads)



Woensdag 29 april:
Kwart voor zes. Ik loop een ronde om het centrum en het gaat opmerkelijk goed. Begin van de ochtend wandel ik naar de super. Koffie. Dan fiets ik naar Onze Vader. Hij is gespannen, geërgerd, dwangmatig. Als we de was hebben gewisseld gaan we beneden koffie drinken en daar wordt hij wel rustiger. Hij weet nog niet goed waar hij aan toe is, ziet op tegen verhuizen en de beslissing wat hij wel en niet mee moet en gaat nemen, overziet niet wat er moet gebeuren. Ik weet hem wat gerust te stellen en uiteindelijk praten we over van alles en nog wat. Thuis koffie met De Vrouw op de galerij in de zon. Lunch. Afwasje en huishoudelijks. Ik wandel een klein rondje langs het kanaal. Krant en uitrusten. Eind van de middag maak ik avondeten: de beroemde ovensalade van bloemkool, rode ui, paprika, kerstomaat, rozijn, mango en linzen met tahinknoflookdressing. Ernaast een salade van bosui, koolrabi, rode kool, komkommer en framboos. We eten er fiks van. Natafelen. Afwasje. Half zeven fiets ik naar Peter-Jan. Met enkele anderen nemen we een onderdeel voor de voorstelling Helemaal stuk van 31 mei door. Half tien thuis.
Muziek vandaag: geen



Dinsdag 28 april:
En weer op tijd op de werkplek. Tussen de middag wandel ik door bos en zon. Kwart over vijf thuis. Bericht: Onze Vader gaat zijn aangeboden zorgwoning aanvaarden; zaterdag gaan meubels over. Zoals het ernaar uitziet, ga ik helpen met het weinige sjouwen. De Vrouw serveert het restant aardappelbonenovenschotel van gisteren, met ernaast bloemkool in kerriesaus en een salade. We eten alles op. Natafelen. Afwasje. Lezen. Webstek. Lezen.
Muziek vandaag: Pressure Points (Camel), Thirteen (Soft Machine)



Maandag 27 april: koningsdag
Kwart over zes. Koffie, ontbijt, allerlei. Meer koffie met De Vrouw. Ik wandel naar de super. Meer koffie met De Vrouw. Lunch met börek. Afwasje. We lopen het centrum in, slenteren langs kleedjes, zien een aardig bandje bij Gigant en wagen ons in het drukke Oranjepark. Dan bij de vertrouwde tent ijs halen. Tegen vieren zijn we weer terug. Lezen. De Vrouw serveert een uitstekende ovenschotel van aardappel, boterboon, wortel en tomaat. Ernaast een salade. We eten er fiks van. Afwasje en afval. Lezen. Webstek. Lezen.
Muziek vandaag: het tweede plaatje uit Music For Quiet Moments (Robert Fripp), Man In A Deaf Corner – Anthology 1963-1970 (Soft Machine), Kobzar (Haydamaky), The Next Day (David Bowie)



Zondag 26 april:
Half zes. Ik loop een ronde hard langs het kanaal en het gaat redelijk, redelijk. Thuis nog terug in bed. Om half tien staan we op. Koffie met De Vrouw. Meer koffie met De Vrouw. We puzzelen nog wat op treinpas, busritten en uitstappen rondom onze vakantie. De Zoon is er om half een voor lunch. Afwasje en stofzuigen. Ik wandel een rondje langs het kanaal en door de zon. Kranten op de galerij. Vier uur is er de zondagmiddagluistersessie met de Duitsche vrienden. Ik kies Heath. Erna maak ik avondeten: een zondagrisotto met shiitake, prei, bindsla en geelgroene wortel. Ernaast salade van bosui, koolrabi, rode kool, paprika en komkommer. Voor De Vrouw bak ik steak bavette. We eten alles op. Natafelen. Afwasje. Lezen. Webstek. Lezen.
Muziek vandaag: Somni (Snarky Puppy), het eerste en tweede plaatje uit Tentative Decisions: Demos & Live (Talking Heads)



Zaterdag 25 april:
Kwart over zes. Koffie, ontbijt, allerlei, waaronder voorbereidingen voor Helemaal stuk van 31 mei. Begin van de ochtend loop ik de gebruikelijke zaterdagmorgenronde langs slager en super. Koffie met De Vrouw. Dan nogmaals het centrum in. In de Syrische winkel koop ik brood en op de markt voor de deur mandarijnen. Vervolgens fiets ik naar Onze Vader. Hij is stram en stijf, loopt zeer moeizaam. Hij is ook wat verward en gespannen, maakt zich zorgen, er is dus mogelijk een woning maar hoe moet dat dan toch allemaal? Na enige tijd is hij meer ontspannen en rustiger en we kletsen over koninginnedag vroeger en koningsdag vandaag de dag. Thuis koffie op de galerij in de zon. Daarna lunch. Afwasje en huishoudelijks. Ik wandel een rondje door park. Uitrusten op de galerij in de zon. Krant. Eind van de middag maak ik avondeten: aardappel, bataat en met feta gevulde kastanjechampignon uit de oven met daarnaast een salade van bosui, koolrabi, rode kool, komkommer en framboos. Voor De Vrouw bak ik steak bavette. We eten alles op. Afwasje. Lezen. Webstek. Lezen.
Muziek vandaag: het eerste plaatje uit Music For Quiet Moments (Robert Fripp), het vierde en vijfde plaatje (het tweede concert) uit Bongo Fury – 50th Anniversary Edition (Frank Zappa)

• • •
 
Volgende pagina »