bazbo – de wereld van Bas Langereis, het middelpunt der aarde

Bas Langereis leest u voor!

19-07-2024

B-log: 20 t/m 26 juli 2024

Filed under: B-log 2024 — bazbo @ 19:21

Vrijdag 26 juli:
Toch om kwart voor zes wakker en op. Ik loop een ronde hard langs Grift en kanaal en af en toe door lichte regen. Die is voorbij als we op tijd naar het ziekenhuis fietsen. De Vrouw heeft een afspraak bij de neuroloog en die neemt de tijd. Ze is net zo bezorgd als wij en wil goed uitpluizen waar de klachten vandaan komen. Maandag een ct-scan van borst en romp om uit te sluiten dat er daar tumoren in ontwikkeling zijn; vrijdag opnieuw een lumbaalpunctie, maar nu met röntgendoorlichting zodat zeker is dat er hersenvliesvocht afgetapt kan. Spannend, maar de wetenschap dat het grondig en zorgvuldig gebeurt helpt mee. We spreken Zwager nog even; die heeft tegenslag: hij houdt voeding nog niet goed binnen en zo lang blijft hij nog in het ziekenhuis. Op de terugweg haal ik het groentepakket op. We lunchen. Afwasje. Ik rust uit op het balkon. Eind van de middag maak ik avondeten. Een beetje inspiratieloos: ik bak ui, prei, paprika en roer daar linzen doorheen. Ernaast een salade van bosui, komkommer, kerstomaat en wilde perzik. Voor De Vrouw en De Zoon bak ik hamburgers. We eten er fiks van. Afwas en afval. Krant op het balkon. Webstek. Lezen op het balkon.
Muziek vandaag: Blitzmash (Amsterdam Klezmer Band), The 7th Song – (Steve Vai)

Donderdag 25 juli:
Slapen lukt. Als de wekker gaat, ben ik heel diep in slaap. Dan is opstaan ingewikkeld, maar daarna gaat het. Op tijd op de werkplek. Daar allerlei. Tussen de middag wandel ik door bos. In de middag nog meer allerlei. Iets eerder neem ik de bus naar het station in Arnhem. Daar tref ik De Vrouw. We reizen per trein naar Amsterdam; op het Amstelstation stappen we over in lijn 12 naar het Concertgebouw. Daar vlakbij is een alleraardigst Nepalees-Indiaas restaurant en daar eten we dumplings, gefrituurde uien, een kipschotel en Nepalese gefrituurde groenten met kerriesaus en naan peshwari. Zeer smakelijk allemaal. Thee toe. Om half acht zijn we in het Concertgebouw. Vanavond speelt de Württemberg Philharmonie Reutlingen drie werken. Eerst een ouverture die ik niet ken (van de Poolse componiste Gra?ina Bacewicz); daarna het befaamde eerste pianoconcert van Tsjaikovski. Pianist Roman Borisov speelt zijn partijen gedreven en beheerst; het orkest klinkt zeer goed gerepeteerd en warm. Na de pauze het stuk waarvoor ik dit concert heb uitgekozen. Ariane Matiakh dirigeert Moussorgski’s Pictures At An Exhibition, (vanzelfsprekend) in de orkestratieversie van Maurice Ravel. Ik vind het intrigerend. Soms gaat het me te snel, dan weer mis ik bepaalde subtiele elementen, maar in z’n algemeenheid is het overweldigend. Blijft een waanzinnig werk. Er is een korte toegift en we halen maar nét de tram van kwart over tien. Die moet omrijden naar het Amstelstation en op de minuut nauwkeurig pakken we de trein naar Arnhem. Die trein komt vol te zitten en te staan met voetbalfans die uit de Arena komen. In Arnhem hebben we vier minuten om over te stappen op de bus en gelukkig is de wat aan de late kant. Om kwart over twaalf zijn we thuis en ga ik zo goed als gelijk slapen.
Muziek vandaag: geen

Woensdag 24 juli:
Iets voor zes uur wakker en op. Goed geslapen. Mijn ronde hardlopen gaat zowaar aardig. Begin van de ochtend wandel ik door de zon naar de super. Koffie met De Vrouw op de galerij. Meer koffie met De Vrouw op de galerij. Lunch. Afwasje en huishoudelijks. De Vrouw gaat even de deur uit. Ik wandel een klein rondje langs kanaal. Krant op het balkon. De Vrouw is weer terug. Eind van de middag maak ik avondeten. Eerst een salade van bosui, komkommer, kerstomaat en mozarella. Dan courgette, paprika, champignon en rode ui in een braadslede en Mexicaanse kruiden en olie erdoorheen. Na een kwartier gaat er een blik rode bonen doorheen en dat nog eens tien minuten de oven in. Ondertussen bak ik runderschnitzel voor De Vrouw. We eten alles op. Afwasje. Meer krant op het balkon. Webstek. Lezen op het balkon.
Muziek vandaag: Chronometree (Glass Hammer), The Ultra Zone (Steve Vai), Dreams Of Reason Produce Monsters (Mick Karn)

Dinsdag 23 juli:
Slapen lukt niet heel goed, maar ik sta oké op. Vroeg. Vandaag is het donker en bewolkt, maar nog benauwd. Op de werkplek van alles. Tussen de middag wandel ik door bos en veld. Nog meer in de middag en om kwart over vijf ben ik thuis. De Vrouw serveert het restant van de aardappeltuinboontomaatschotel van gisteren en het restant van de salade van gisteren en eergisteren. We eten alles op. Half zeven fiets ik naar Peter-Jan en met z’n vijven rijden we naar Klein Noordijk in Wilp. Aad is vanavond weer bij de toneelrepetities. We werken de eerste helft van het stuk door en krijgen veel, heel veel zeer goede regieaanwijzingen. Kwart voor elf thuis. even napraten en dan slapen.
Muziek vandaag: geen

Maandag 22 juli:
Redelijk geslapen. Op tijd op de werkplek. Allerlei. Tussen de middag wandel ik door veld en bos. Allerlei. Kwart over vijf thuis. De Vrouw serveert een ovenschotel van aardappel, tuinboon en tomaat met ernaast een ferme salade van bosui, paprika, komkommer en noten. Zeer smakelijk. We eten er fors van, maar er blijft voldoende over voor morgen. Afwasje. De Vrouw gaat nog even de deur uit. Webstek. Krant op het balkon. De Vrouw is er om half negen weer. Even bijpraten. Dan verder lezen op het balkon.
Muziek vandaag: Fire Garden (Steve Vai), Weaving Of A Silver Magic (Judy Dyble with the Band of Perfect Strangers and the Ad Hoc Strings)

Zondag 21 juli:
Half zes. Ik loop een ronde hard langs het kanaal. Het is al zeer warm en benauwd, dus ik doe delen wandelend en kort de route ook wat in. Thuis nog terug in bed. Kwart voor negen staan we op. Koffie met De Vrouw op het balkon. Lezen op het balkon. Meer koffie op het balkon. De Zoon is er om half een voor lunch. Afwasje en stofzuigen. We stappen op de fiets en rijden (door een ragfijn miezerregentje) naar het ziekenhuis. Zwager is van de IC af, oogt iets fitter, maar is nog zeer verzwakt. Na twintig minuten laten we hem weer alleen. Lezen op het balkon. Dan maak ik avondeten. Ik kook eerst bimi, bak dan shiitake, ui, ristottorijst en doe daar een restant bouillon van vrijdag overheen. Na twintig minuten gaat daar de gekookte bimi bij. Ondertussen heb ik een salade gemaakt van bosui, komkommer, kerstomaat en mozarella. Voor De Vrouw bak ik steak bavette. We eten alles op. Afwasje. Krant op het balkon. Webstek. Lezen op het balkon.
Muziek vandaag: Untold Tales (Glass Hammer), Mokum – Live At Studio 50 (Amsterdam Klezmer Band)

Zaterdag 20 juli:
Kwart voor zes. Allerlei, waaronder koffie. Begin van de ochtend loop ik mijn gebruikelijke zaterdagmorgenronde langs slager en super. Koffie met De Vrouw op het balkon. Het is al erg warm. Ik wandel nogmaals het centrum in en bezoek een andere super, de markt en de Syrische winkel. Krant van gisteren en meer koffie met De Vrouw op het balkon. We lunchen. Afwas en huishoudelijks. We stappen op de fiets en rijden naar het ziekenhuis. Zwager is nog altijd op de IC; hij ligt er erg verzwakt bij. We zien dat alles hem veel energie kost en het gaat ook veel tijd kosten om weer op krachten te zijn. Na korte tijd laten we hem weer alleen. We rijden via een kleine omweg (ijswinkel) terug. Ik maak avondeten: aardappel, courgette en champignon uit de oven. Ernaast maak ik een fikse salade: bosui, radijs, komkommer, feta en het kleine restant salade van eergisteren. Voor De Vrouw bak ik steak bavette. We eten alles op. Afwasje. Lezen op het balkon. Webstek. Lezen op het balkon.
Muziek vandaag: God Save The Queen / Under Heavy Manners (Robert Fripp), In Bloom (Bill Laurance & The Untold Orchestra), Earth Is Sleeping (Judy Dyble), Sex & Religion (Steve Vai)

• • •

Geen reacties »

No comments yet.

RSS feed for comments on this post.