bazbo – de wereld van Bas Langereis, het middelpunt der aarde

Bas Langereis leest u voor!

25-08-2024

B-log: 31 augustus t/m 6 september 2024

Filed under: B-log 2024 — bazbo @ 20:24

Vrijdag 6 september: Barcelona – Barri Gòtic en La Ribera – Half acht op. Ik haal baguette bij de bakker in de straat. Principal-primero-secundo-tercera-cuarto. De vierde verdieping is op de vijfde. We ontbijten en eind van de ochtend nemen we de metro naar Liceu. We slenteren weer door de smalle straatjes van de Barri Gòtic, doen wat inkopen, komen langs de Catedral, lunchen met salades op het Plaça de San Miguel en komen uiteindelijk in het Parc de Ciutadella. We zien de Arc de Triomph en de grote fontein. Vervolgens lopen we door naar het strand. Daar drinken we smoothies en dan gaan we langs de drukke havenkant weer de Barri Gòtic in naar het Plaça de San Miguel. In hetzelfde restaurant waar we vanmiddag lunchten, eten we tapas: batatas fritas, paddestoelen, rundvlees, gehaktballetjes, kroketten en gefrituurde artisjokken. eer smakelijk allemaal. We eindigen met thee. Bij een ijszaak vlak bij het metrostation nemen we ons nagerecht en redelijk op tijd (half tien) zijn we terug in het appartement. Op tijd slapen, want morgen weer verder.

Donderdag 5 september: Montjuïc
Kwart voor acht op. Vandaag een zonnige dag. Ik haal weer broodjes bij de bakker. Rond elf uur zijn we op pad. Het eerste plan was om vanuit de haven met de kabelbaan de berg Montjuïc op te gaan, maar dat blijkt zeer prijzig. Het kan ook met een tandradbaan en die zit in onze openbaarvervoer kaart inbegrepen. Eerst bezoeken we het Fundacio de Joan Miró, een waanzinnig mooi museum helemaal gewijd aan deze kunstenaar. Schitterende collectie die zijn grote veelzijdigheid laat zien. Na een uur of twee wandelen we wat verder omhoog en vinden we gemakkelijk de Jardi Botanical. Deze is weer heel anders dan de andere botanische tuinen die we de afgelopen dagen hebben bezocht. Als we zijn uitgekeken is de middag bijna voorbij en maken we een plan voor de avond. Op de terugweg naar de funicular komen we langs het oude Olympisch stadion; we kunnen er even naar binnen en werpen een blik op wat nu een voetbalstadion is. Met de funicular en de metro reizen we naar Liceu, een halte midden op la Rambla. We nemen daarvan nog een klein stukje mee, zien het Plaça Reial en vinden dan het grote Libanese restaurant. Daar eten we humus, falafel, lamsstoof en markula, drinken we thee en toeten we met baklava. Het is alweer donker als we door de smalle straatjes van de Barri Gòtic naar het Plaça de Sant Jaume lopen. Daar eten we ijs en vervolgens gaan we met de metro terug naar het appartement. Even zitten en dan weer slapen.

Woensdag 4 september: Barcelona – Gaudi-dagje
Half acht op. Ik loop weer naar de bakkerij in de straat en aansluitend naar een supermarkt. We ontbijten, draaien een was en pas eind van de ochtend gaan we op pad. Het regent nogal, vandaar. We reizen met de metro naar de Sagrada Família. Helaas kun je tickets alleen maar online kopen en daarvoor hebben we nu de spullen niet bij ons, dus houden we het bij een blik van afstand en een wandeling rondom het toch erg imposante bouwwerk. Ondertussen is het redelijk droog geworden. Dan pakken we de metro naar Vallcarca en vanaf daar moeten we nogal omhoog naar Parc Guëll. Gelukkig zijn er her en der roltrappen. Uiteindelijk komen we bij een achteringang aan en ook daar blijkt: alleen tickets online. Maar de website zegt… ja, sinds een maand is dit zo. Voor ons staat een jong Nederlands stel en zij kopen voor ons toegangskaarten. Dank jullie wel! In het park regent het weer wat. We slingeren over de paden, kijken volop rond en komen uiteindelijk bij de beroemde hal met het dak en de officiële ingang met de twee bijzondere paviljoens. Halverwege de middag verlaten we het park en lopen we door de straten naar beneden naar de Plaça de Lesseps. Daar eten we een broodje bij een cafeteria. Vervolgens nemen we de metro naar Diagonal. Daar staat Gaudi’s beroemde Casa Milà. We besluiten het te bezoeken, volgen de audiotour en raken onder de indruk van Gaudi’s werk. Het uitzicht vanaf het bijzondere dak is evenzo bijzonder. Als we weer buiten staan, is het half zeven en we reizen met de metro naar de Barri Gòtic. In een Koreaans eethuisje eten we bibimbap, een grote kom vol met rijst, groenten, sla, paddestoelen en tofu en kipfilet. Ernaast komt een misosoep. Het is zeer smakelijk en heel goedkoop. Dan wandelen we terug naar het metrostation en rond negen uur zijn we terug in Entença. IJs bij de gelateria in de straat. Thuis doen we het kalm aan en ik ga op tijd slapen.

Dinsdag 3 september: Barcelona – Barri Gòtic, El Raval & Ribera
Kwart voor acht. Ik maak koffie en toast. Een wasmachine gaat aan. Ik haal brood bij een bakker in de straat. We ontbijten eenvoudig en gaan na elven de deur uit. Bij metrostation Entença kopen we een vierdagenkaart en dan reizen we naar Plaça de Catalunya. Daar regent het. We lopen een stukje over La Rambla, maar echt interessant vinden we het niet, dus na een paar honderd meter duiken we een grote Mercat in. Vervolgens lopen we de oude Gotische wijk in en we bezoeken de Catedral uitgebreid. Het regent nog steeds en ik vergis me bij het oriënteren en we lopen via een omweg onbedoeld terug naar de Plaça de Catalunya. Nu gaan we de wijk El Raval in. We drinken ergens koffie met baksels en als het weer droog is lopen we naar het Plaça de Colom. We zien de jachthaven, drinken ergens een smoothie en vinden dan de Carrer de Montcada, een zeer aardig straatje met net zo aardige winkels. Voor we het weten zijn we terug in de Barri Gòtic, vlakbij de Catedral. Ook daar bekijken we straatjes en pleintjes. Ondertussen is het acht uur en we vinden een goed Indiaas restaurant. Daar eten we pakora en curry’s met thee toe. Een metrostation is vlakbij en zeer soepel met overstap zijn we om elf uur terug in het appartement. Even zitten en dan slapen.

Maandag 2 september: van Valencia naar Barcelona
Kwart voor zeven gaat de wekker. Redelijk geslapen. In alle rust komen we op gang, pakken we de laatste spullen in en om negen uur verlaten we het hotel. Een koffiehoek is niet ver weg. We drinken koffie en ontbijten er. Dan lopen we naar het station. Onderweg kopen we bij een supermarkt broodjes en gebak voor onderweg. Op het station Estacio Valencia del Nord vinden we snel de pendelbus die ons naar Estacio Valencia Joachin Sorolla brengt, wel vijfhonderd meter verderop. Daar hebben we een dik uur. We drinken uitgebreid koffie en gaan dan door de bagagecontrole. De trein vertrekt om half elf en neemt een iets andere route ( niet vlak langs het strand zoals op de heenreis). Precies volgens dienstregeling zijn we om even na half drie op Barcelona Sants. Met behulp van de telefoon vinden we de Avenida de Roma snel. Na drie of vier huizenblokken einde Carrer d’Entença rechts en nummer 237 is gelijk aan onze rechterhand. Ik bel een telefoonnummer, krijg de beheerder aan de lijn en te horen dat er iemand naar beneden komt. Inderdaad, vijf minuten later ontvangt een jongedame ons en brengt ons naar de vierde verdieping (de vijfde dus, want de eerste is de ‘principal’). Ze spreekt niet heel goed Engels, maar veel beter dan ons Spaans en al snel weten we alles wat we moeten weten over het appartement. We installeren ons en doen vervolgens boodschappen bij de supermarkt om de hoek. Die brengen we in het appartement en we maken een plan voor de rest van de dag. We wandelen via het Parc de Joan Miró naar de Plaça d’Espanya. Het toerismebureau blijkt een houten keetje en gesloten. We lopen iets verder en beklimmen de (rol)trappen naar het Museo Nacional d’Art de Catalunya. Vanaf daar is er een goed uitzicht over een flink deel van de stad. Als de zon bijna onder gaat, wandelen we weer naar beneden en slaan we de Gran Via de les Corts Catalanes in. We zoeken een eettentje en vinden bar Luna. Daar eten we tapas (salade, champignon, frieten, calamares) en steak. Het is tien uur als we langzaam terug gaan naar ons appartement. Op de hoek is de gelateria nog open, dus. Half elf zijn we thuis. Nog even zitten en dan slapen.

Zondag 1 september:
Pas om acht uur op. Ook vandaag doen we rustig aan. Het plan was om de wijk Ruzafa in te gaan en winkeltjes te bekijken, maar online ontdekken we dat op zondag de meeste zijn gesloten. We bedenken een alternatief plan. Allereerst lopen we naar het Porte de la Mar. Daar is een heel aardige ontbijtzaak. Na koffie en broodjes en worteltaart wandelen we de Jardin del Turia weer in. Na een tijdje komen we langs het Musee de Belles Artes. We kunnen er voor niets in en bekijken de vaste collectie (met meesters als Goya) en een tijdelijke tentoonstelling met werk van Antonio Degaráin, heel bijzonder. Na een uurtje of twee steken we de brug over en komen we bij de Torres de Serres. In een zijstraat vinden we een fijn lunchrestaurant. We eten hummus en tzatziki en wrap gevuld met pulled jackfruit, rode kool en ui. Zeer smakelijk. Toe is er ijs onder de Torres. Vervolgens slenteren we door de smalle straatjes van El Carmen en na half vijf zijn we terug in het hotel. We rusten weer wat uiten bereiden vast wat voor aan ons vertrek morgenochtend. Iets voor achten wandelen we de wijk Ruzafa in. In het hart van de wijk, naast de Mercat en onder de kerk is een heel aardig restaurant en daar eten we kipkroketten, paddestoel met prei en gebakken ei, kalfsvlees en gnocchi in zwarte truffelsaus. Erg lekker allemaal. Thee toe. Het is tien uur als we de weg terug zoeken en dat lukt goed.

Zaterdag 31 augustus:
Kwart voor acht op. Vandaag een rustige dag. We starten kalm op en ontbijten eenvoudig bij het Bombay cafeteria dat naast het hotel ligt. Dan lopen we naar de Plaça Porte de la Mar en stappen we in lijn 95, die langs het park Turia en het Centrum voor Wetenschap en Kunst naar de jachthaven en het strand rijdt. We stappen nogal te vroeg uit, waardoor we een stuk langs de haven en door de hitte moeten lopen. Uiteindelijk vinden we de jachthaven en niet veel later staan we aan het strand. We wandelen over de boulevard en lunchen in een van de vele eettentjes. Gegrilde geitenkaas en kibbeh, kip met champignonsaus en pizza vegetale. Dan gaan we een stuk het strand op. Even vlak aan de Middellandse Zee staan. We eten ijs aan de boulevard en lopen dan landinwaarts naar de Mercat. Die blijkt (net) gesloten, dus drinken we iets bij een lokale cafeteria en wandelen daarna terug richting het strand. We pakken bus 95 weer en bij het Musical de Palau stappen we uit. Het laatste stukje wandelen we door de Jardin de Turia, onder de bomen en bruggen door. Tegen half zes zijn we in het hotel terug. Even uitrusten en naar een Nepalees eethuisje dat we online hebben gevonden. Daar eten we pakora en curry’s en we wandelen dan weer terug naar het hotel.

• • •

Geen reacties »

No comments yet.

RSS feed for comments on this post.