bazbo – de wereld van Bas Langereis, het middelpunt der aarde

Bas Langereis leest u voor!

25-08-2024

B-log: 7 t/m 13 september 2024

Filed under: B-log 2024 — bazbo @ 20:28

Vrijdag 13 september:
Half zeven wakker en op. Ik loop een ronde hard langs Grift en kanaal. Het is koud, maar lopen gaat bijzonder goed. Kranten. Foto’s. Koffie met De Vrouw. Lunch. Afwasje. Ik wandel een rondje buiten het centrum. Foto’s. Dan maak ik avondeten: een schotel van ui, aubergine, linzen en linzenpasta. Ernaast een salade van spitskool, mandarijn en rozijn. Voor De Zoon en De Vrouw bak ik tartaar. De Zoon is er rond zes uur en we eten alles op. Afwasje. Webstek. Lezen.
Muziek vandaag: Navega (Mayra Andrade), Van Halen (Van Halen),

Donderdag 12 september:
Zeven uur. Allerlei. Koffie met De Vrouw. We fietsen naar een sportzaak en daar koop ik een nieuwe hardloopbroek. Meer koffie met De Vrouw. Kranten. Lunch. Afwasje. Ik wandel een rondje door park. Kranten. Foto’s. Dan maak ik avondeten. Aardappels koken, daar een stoemp van maken met de gele en roze bieten die ik vanmorgen heb gekookt. Ondertussen monteer ik een salade van spitskool, mandarijn en rozijn. Voor De Vrouw bak ik kipfiletblokjes. We eten er fiks van. Afwasje. Half zeven fiets ik naar Peter-Jan en dan met Ingrid en Bertus naar Kleine Noordijk voor de toneelrepetitie. De generale komt in zicht. Tekstueel zit het snor en de komende twee keer kijken we hoe het achter de schermen moet. Inmiddels zijn de vrijdagavond en zondagmiddag uitverkocht. Het belooft wat. Half elf thuis. Nog even napraten en dan slapen.
Muziek vandaag: the skies, they shift like chords (Roger Eno), Country Airs (Rick Wakeman)

Woensdag 11 september:
Zeven uur wakker en op. Ik loop een ronde hard en die lukt zowaar heel aardig. Als ik binnen ben, begint het weer te regenen. Het is weer droog als ik begin van de ochtend naar de super loop. Koffie met De Vrouw. Dan opnieuw het centrum in voor een bezoek aan een andere super. Meer koffie met De Vrouw. Ondertussen hebben we de meeste zaken opgeruimd. Lunch. Afwasje en huishoudelijks. Ik begin met wat kranten van de afgelopen twee weken door te nemen. Halverwege de middag een klein rondje langs het kanaal. Eind van de middag maak ik avondeten: groentetorentjes met kastenjechampignon ui de oven en een salade van bosui, koolrabi, zilverui, komkommer en artisjok. Voor De Vrouw bak ik runderschnitzel. We eten alles op. Afwasje. Kranten. Webstek. Lezen.
Muziek vandaag: Shamal (Gong), Andrew Gold (Andrew Gold), Powder Dry (Tim Bowness), True (Jon Anderson & The Band Geeks)

Dinsdag 10 september: van Lyon naar Apeldoorn
Kwart voor zeven gaat de wekker. We drinken koffie, ontbijten eenvoudig en pakken de laatste spullen in de koffers. Iets na negen uur verlaten we het hotel en gaan we met de metro naar het station Gare Par Dieu. Daar kopen we lunch voor onderweg, drinken we koffie in een brasserie en dan is het nog een weinig wachten op de trein. Precies volgens dienstregeling rijden we om elf uur Lyon uit. De rit gaat via Parijs en na een lange stop in Lille zijn we iets voor half vier in Bruxelles-Midi. De overstap gaat soepel en ondanks bijna tien minuten vertraging redden we de trein van acht over half zeven vanaf Schiphol. Opnieuw wat vertraging maar iets na acht uur staan we op het Stationsplein in Apeldoorn. Deze vakantie hebben we van alle treinritten alle geplande overstappen gehaald. Het is donker en koud en het regent fiks. We eten shoarma en falafel bij de grillroom op het Stationsplein en even voor negen zijn we thuis. Zeiknat. De koffers zijn snel leeg. We drinken nog iets en dan ga ik slapen.

Maandag 9 september: Lyon – Parc de la Tête d’Or
Pas om acht uur op. Vandaag een rustige dag. Na eenvoudig ontbijt nemen we rond elf uur de metro naar het Parc de la Tête d’Or. Het is een zeer groot park, met daarin (jawel) een botanische tuin, een kleine dierentuin, een enorm meer en hele stukken bos. We bezoeken de botanische tuin (de vierde in de vier steden), zien een deel van de zoo en lopen een stukje langs het meer. Af en toe hebben we de paraplu nodig, maar veel regent het niet. De aangekondigde eetgelegenheden zijn of dicht of op het punt van afbreken. Dus wandelen we naar de buurt rond metrostation Roch om daar iets te gaan eten, maar alles is gesloten; we zijn net te laat want het midi-tijdstip voor lunch is net voorbij. We drinken ergens koffie en pakken dan de metro naar Vieux-Lyon. Bij een Italiaan op het terras drinken we thee en eten we enorme borden salade en bruchetta. Via smalle straatjes gaan we terug naar het metrostation. We stappen een halte eerder uit en doen boodschappen bij een grotere supermarkt. Half zes zijn we terug in het hotel. Daar rusten we wat uit en pakken we – voor zover mogelijk – de koffers vast in. Zeven uur gaan we op pad (voor het eerst een vest aan in deze weken) in de richting van het station; daar is een Nepalees-Tibetaans restaurant. We eten curry’s, pakora, daal, rijst en naan en drinken mango lassi’s. Best lekker. Even na negen uur zijn we weer terug in de hotelkamer. Wat zitten en dan slapen.

Zondag 8 september: Lyon – Vieux Lyon
Acht uur op. We komen rustig op gang, drinken koffie en ontbijten eenvoudig met crackers, kaas en druiven. Rond half elf nemen we een metro naar Vieux Lyon en vanaf daar de funiculaire naar Fourvière. We kunnen de Notre Dame wel in, maar er is een mis aan de gang, dus lopen we eerst naar het oude Romeinse amfitheater. Indrukwekkend. De Notre Dame is dan net zo overweldigend, evenals het uitzicht over de stad. We drinken koffie en eten flan en gaan dan weer naar beneden. We slenteren langs de winkeltjes, steken de Saône over en bereiken het Place de Terreaux. Hier kijken we rond, drinken we thee en zien dan ook het operagebouw. Ondertussen is het eind van de middag en we gaan met de metro terug naar de hotelkamer om uit te rusten. Tegen zeven uur pakken we opnieuw een metro naar Vieux Lyon en daar gaan we op zoek naar een geschikte eetgelegenheid. Die vinden we snel. Bij een alleraardigst Libanees eethuisje eten we mezze, kafta, falafel en met kaas gevuld deegrolletjes. Toe is er thee. Inmiddels is het nogal gaan regenen, maar als we weer op weg gaan, is het weer droog. Onderweg naar de metro komen we een ijssalon tegen. Oei. Iets voor tien uur zijn we terug in het hotel.

Zaterdag 7 september: van Barcelona naar Lyon
De wekker gaat om kwart over zes. Al snel hebben we de koffers klaar, het appartement opgeruimd en globaal schoongemaakt, ontbeten en koffie gedronken. Om kwart over acht laten we de sleutels achter op tafel en trekken we de deur achter ons dicht. We lopen naar het station, zoeken uit op welk perron we moeten zijn, kopen broodjes voor onderweg en gaan door de bagagecontrole. De hogesnelheidslijn vertrekt op tijd: twee minuten voor half tien. De rit is lang maar niet saai, want onderweg is er veel te zien. De Spaanse heuvels veranderen in de Zuid-Franse meren en daarna volgen de glooiing en van de druivenstreken van het Zuidoosten van Frankrijk. We hebben al veel vreselijke stations meegemaakt, maar Valence is een van de allerafgrijselijkste. Toch kunnen we er broodjes kopen om het uur dat we hebben om over te stappen. De trein richting Strasbourg heeft vijf minuten vertraging en na een korte rit zijn we om vier uur in Lyon. Al snel vinden we de metrolijn en hoe je kaartjes kunt kopen. Vanaf halte Jean Maché is het een paar minuten lopen naar het hotel in Rue Chevreu. We hebben een ruime studio met wat faciliteiten. Daar maken we nu geen gebruik van; we wandelen naar de Rhône even verderop en die steken we over, zodat we in het hart van Lyon komen. In een supermarkt doen we een paar boodschapjes, we zien de twee bekende pleinen en hebben mooi uitzicht over de Saône en op de Cathédrale Saint-Jean Baptiste en hoog op de berg gelegen Basilique Notre-Dame Fourvière. Dan zoeken we een eettentje en al snel zitten we in een klein Indiaas restaurant. We eten dhal, auberginepakora, tiki massala en palak paneer met naan gevuld met kaas en geconfijt fruit. Zeer goed. Toe is er verse groene thee. Het is donker als we terug wandelen langs de Rhône. Als we bijna bij het hotel zijn, barst de onweersbui die de hele middag al dreigde los. We hebben dus geluk. Even zitten en dan slapen.

• • •

Geen reacties »

No comments yet.

RSS feed for comments on this post.