bazbo – de wereld van Bas Langereis

Bas Langereis leest u voor!

01-07-2016

B-log: 2 t/m 8 juli 2016

Filed under: B-log 2016 — bazbo @ 11:08

Vrijdag 8 juli:
Negen uur zijn we wakker en na half elf lopen we naar de U-Bahn. We nemen de U2 en op de Potsdammer Platz stappen we over op een S-Bahn. Een halte verder stappen we uit bij de Brandenburger Tor. Wat krijgen we nu, staat hij in de steigers? Nee, maar we zien hem nauwelijks, omdat er een festival omheen lijkt te gaan gebeuren. We ontbijten met salade, koffie en sap op een terras. Vervolgens wandelen we naar de Reichstag en hebben uitzicht op de Tiergarten met het Bundestaggebouw. Het festival blijkt de locatie te zijn waar Die Mannschaft gehuldigd gaat worden. Jammer dat die Mannschaft gisterenavond de halve finale heeft verloren. We wandelen naar het Holocaust Gedenkmal. Dan terug naar Unter den Linden. De hele noordzijde staat in de steigers. Ook van het Bebelplatz is bijna niets te zien, want het staat grotendeels in de steigers. Wel gaan we de St.-Hedwigs-Kathedrale in en nog geen tweehonderd meter verderop vinden we het Gendarmenplatz. Dit is echt een heel mooi plein. We blijven er wat hangen en drinken iets op een terras. Dan lopen we verder naar het Museuminsel (nóg meer in de steigers). De Berliner Dom is wel goed te zien. We gaan verder langs de Marienkirche, de Neptunbrunnen en de Fernsehturm naar Alexanderplatz. Daar is het vooral beton en druk. Onder de grond naar de U-Bahn is het heel benauwd. We nemen twee haltes en komen in de rust van Pretzlauer Berg. Dit is een mooi buurtje om doorheen te wandelen. We blazen uit op een teras aan Kohlwitplein en maken daar plannen voor het avondeten. We wandelen nog wat verder en weer terug naar het Indiaas restaurant Khushi. We eten verschillende voorgerechten, lamscurry met ananas en kokos en amandelen plus knoflook- en notennaan. Buiten zien we dreigende wolken en het regent en onweert even. Als we na een drankje van het huis weer naar buiten gaan, is het droog. We pakken de U2 en stappen op de Potzdammer Platz uit. Daar zien we het Sony Center bij schemering en eten we ijs. Tegen half tien gaan we weer naar onze hotelbuurt. Er zijn geen terrassen of cafés in de omgeving, dus pakken we een laatste drankje in de hotelbar. Elf uur naar bed.

Donderdag 7 juli:
Half zes zijn we op en De Zoon is er om half acht. Dan staan alle koffers klaar. Hij brengt ons naar het station. Drie over acht rijden we Apeldoorn uit. Onderweg ben ik nog altijd snipverkouden en verstopt. Half twee arriveren we op Berlin Hauptbahnhof. Het is nogal zoeken naar info over openbaar transport. We kopen kaarten voor drie dagen en reizen met S- en U-Bahn naar het Wittenbergplatz. Even omlopen en dan staan we in het hotel in de Augsburgerstraße. In onze ruime kamer tanken we even bij. Dan wandelen we over de Tauentienstrasse via de KaDeWe naar de Gedächtniskirche en de Kurfürstendamm. Daar drinken we iets op een terras. Tegen zes uur zitten we in een Turks restaurant, vlak bij ons hotel, en eten we mezze en een lamsspies. Pittig maar zeer goed. In een zijstraat van de Tauentienstraße drinken we wat bij een Duits café, in afwachting van de halve finale EK-voetbal. Duitsland gaat spelen tegen Frankrijk. Het blijkt helemaal geen spektakel zoals we in Nederland zouden verwachten. Wel zien we enorm veel politiebussen naar de Ku’damm rijden. We wandelen een rondje en zijn rond tien uur in hotel. In de hotelbar zien we een groot deel van de wedstrijd. Frankrijk wint, dus hebben we zondag geen finalefeest. Ik ben heel moe, zak flink in. Tegen twaalf uur gaan we slapen.
Muziek vandaag: Sea Airs (Rick Wakeman)

Woensdag 6 juli:
Half negen beneden. Koffie, klussen, krant. Webstek. Nog altijd ben ik moe. Slapen ging niet fijn. Ik heb keelpijn, hoest voortdurend en ben snotverkouden. Nou ja, toch maar wat voorbereidingen voor de vakantie treffen. Halverwege de ochtend fiets ik naar het kleine winkelcentrum op de hoek voor wat laatste boodschappen voor onszelf en De Zoon. Thuis koffie en keelpastilles en spullen bijeen zoeken. Dan een lunch van brood, kaas, sla en al dan niet tosti. Voorts fietsen we nog naar een paar buurtwinkels voor echt de laatste dingen. Ik pak de koffers in en ga een tijdje in bed liggen. Zowaar, ik slaap ook nog wat. Tegen vijven weer beneden. Langzaam doe ik enkele voorbereidingen aan het avondeten: een stoemp van aardappel, bataviasla, bosui en paprika. De Vrouw snijdt de andere helft van de watermeloen. De Zoon is er om zeven uur en we eten alles op. We handelen nog wat zakelijke dingen af en dan gaat De Zoon naar huis. (Wat klinkt dat goed.) Ik ga proberen mijn ronde hard te lopen. Gezien de (zeer verkouden) omstandigheden gaat het redelijk. Ik moet een wandelpauze extra inlassen, maar vind het ritme weer terug. De laatste anderhalf uur van vandaag lees en luister ik aan de keukentafel. Mijn hoofd zit echt heel vol en verstopt. Kwart voor elf wordt het.
Successen vandaag: alles wat ik heb gepland voor vandaag heb ik ook gedaan, ondanks hevige verkoudheid heb ik innerlijke rust weten te bewaren en ben ik niet opgejaagd en overprikkeld geweest, ik heb weten te ontspannen én heb hardgelopen.
Muziek vandaag: Warp (Jon Balke), Secret Story (Pat Metheny),Belighted (iamthemorning) Lighthouse (iamthemorning), English Electric Full Power (Big Big Train), Maldito Tango (Melingo), The Sprocket Sessions – An Official Bootleg (Emerson Lake & Powell)

160706 059 stoemp van aardappel sla paprika tomaat en bosui met kaas en biosaucijs

Dinsdag 5 juli:
Acht uur op. Mijn keel is schuurpapier. Ik ben lichamelijk niet fit. Maar het gaat. Koffie, klussen, krant. Webstek en mail naar oze Ferienwohnung in Duitsland. Nog meer koffie met De Vrouw. Eind van de morgen gaat Zij op pad om dingen te regelen voor het nieuwe huis van De Zoon; ik ga klussen in ons eigen huis doen. Ook kook ik vast tuinbonen en bloemkool voor vanavond. We lunchen samen en in de middag gaan we naar het nieuwe huis voor wat kleinigheden. Vier uur zijn we weer terug. OmaD is op bezoek. De Vrouw maakt een schotel van chorizo, ui, tuinboon en bloemkool en zet daar watermeloen naast. De Zoon schuift aan voor het avondmaal. Erna gaan we naar zijn nieuwe huis. We maken de boekenkast af en als OmaD en De Vrouw zijn vertrokken, zetten we de kast vast tegen de muur. Daarmee zijn de klussen vóór de vakantiereis afgerond. Acht uur ben ik thuis. Ik onderwerp de nieuwe plaat van Anderson en Stolt aan een nauwe luisterbeurt en moet bekennen dat ik hem nu beter doorgrond. Dat moet ik vaker doen: net zoals vroeger een plaat goed beluisteren zonder andere dingen tegelijkertijd te doen. Gewoon luisteren en verder niets. Het voelt goed. Na de plaat stuur en beantwoord ik wat mail/berichten en vervolgens lees en luister ik verder aan de keukentafel. Het boek van Crabbe komt uit. Als we terug zijn van vakantie lees ik hem nogmaals en ga ik de praktische tips in de praktijk brengen. Wedden? Elf uur ga ik slapen. Verkouden en moe, maar wel met een redelijk tevreden gevoel over vandaag.
Muziek vandaag: het tweede plaatje van Continuum II (Steven Wilson & Dirk Serries), Question And Answer (Pat Metheny, Dave Holland & Roy Haynes), The Bootleg Series Vol. 6 – Live 1964 – Concert at Philharmonic Hall (Bob Dylan), Utu (Värttinä), Meu Samba Torto (Clara Morena, Celso Fonseca & Joyce), The Seven Wonders Of The World (Rick Wakeman), Caverna Magica (…Under The Tree – In The Cave…) (Andreas Vollenweider), Invention Of Knowledge (Jon Anderson & Roine Stolt), Andando el Tiempo (Carla Bley, Andy Sheppard & Steve Swallow)

160705 057 klussen 's middags 160705 058 boekenkast in elkaar

Maandag 4 juli:
Negen uur uit bed. Vakantie. Koffie, krant, webstek, alvast het meeste werk doen voor het avondeten. Halverwege de ochtend fietsen De Vrouw en ik naar het centrum voor allerlei boodschappen in allerlei winkels. Het loopt ietwat uit, waardoor we besluiten ergens te gaan lunchen. Op het Raadhuisplein, wordt het. Pas om half drie zijn we weer terug. Ik maai het gras in de tuin. Vervolgens gaan we naar het nieuwe huis van De Zoon. Daar willen we verschillende klussen doen, maar het vlot niet erg. Vijf uur is De Zoon er. Wij gaan via de bouwmarkt naar huis; hij krijgt de begeleiding nog op bezoek. Thuis even uitblazen in de tuin. De energie is al sinds halverwege de middag op. Ik maak het avondeten af: de superchili hoeft alleen nog maar opgewarmd en voorzien van bonen. De Zoon is er om half acht en schuift gelijk aan. Als nagerecht zijn er kanellböllar uit de Zwödse Mökwinkel. Na het eten gaan De Zoon en ik naar zijn nieuwe huis. Ik monteer twee plafonières; De Zoon begint met de tweede boekenkast. Om half tien ga ik terug. Ik wil nog een ronde hardlopen en dat doe ik ook. Kwart voor elf zit ik aan de keukentafel te lezen en luisteren tot het half twaalf is.
Muziek vandaag: het eerste plaatje van Continuum II (Steven Wilson & Dirk Serries), Baby Snakes (Frank Zappa), Oyoyoy (Amsterdam Klezmer Band), Weir Keeper’s Tale (Damian Wilson & Adam Wakeman)

160704 047 nog meer vakantie-eten - lunchen in het centrum van Apeldoorn 160704 048 nog meer vakantie-eten - lunchen in het centrum van Apeldoorn

160704 049 nog meer vakantie-eten - lunchen in het centrum van Apeldoorn 160704 050 gras net gemaaid in de tuin

160704 051 nieuwe huis 160704 052 nog altijd klussen in het nieuwe huis

160704 053 de druif krijgt vrucht 160704 054 kanelböllar

160704 055 die takkelamp hangt eindelijk in het nieuwe huis 160704 056 kast monteren in het nieuwe huis

Zondag 3 juli:
Beetje onrustig geslapen. Om half acht ben ik echt wakker en moet ik uit bed. Koffie, klussen, webstek. De Vrouw drinkt ook op tijd een kop mee en om half tien al loop ik buiten mijn gebruikelijke zondagmorgenrondje langs de plasticcontainer, Matenpoort en het kanaal. Thuis bereid ik brunch voor en om elf uur is De Zoon er ook. Na die brunch rijden De Zoon en ik naar de Zwödse Mökwinkel bij Amersfoort. Deze keer zijn we er binnen anderhalf uur klaar: nog een kast, afval- en wasmanden, trapje en nog wat andere asseccoires. We krijgen het nog in de auto ook en brengen het naar het nieuwe huis. Daar zetten we het een en ander al in elkaar. Om zes uur zijn we in het ouderlijk huis en we wandelen gedrieën naar de grilltent op de hoek. Vakantie-eten! En het is goed. Na achten weer thuis. Ik lees en luister aan de keukentafel tot het elf uur is.
Muziek vandaag: het tweede plaatje van Continuum I (Steven Wilson & Dirk Serries), The Seven Steps Of Mercy (Iarla Ó Lionárd), Blue Nights (Bruford Levin Upper Extremities), Perfect Beings II (Perfect Beings)

160703 033 langs het kanaal 160703 034 langs het kanaal

160703 035 langs het kanaal 160703 036 in de Zwödse Mökwinkel

160703 037 afrekenen in de Zwödse Mökwinkel 160703 038 afrekenen in de Zwödse Mökwinkel

160703 039 klaar in de Zwödse Mökwinkel 160703 040 Zwödse Mök in de auto

160703 041 Zwödse Mök in de lift 160703 042 trapje monteren

160703 043 trapje monteren 160703 044 trapje monteren

160703 045 klaar voor vakantie-eten 160703 046 vakantie-eten

Zaterdag 2 juli:
Half acht ben ik op. Koffie, klussen, krant. Koffie met De Vrouw. Kwart voor tien fiets ik een boodschappenrondje langs de markt, supermarkt en Turkse winkel. Vooral op het laatste stukje regent het even stort. Het is niet erg; het is vakantie. Thuis koffie. De Vrouw is met De Zoon naar de open dag van de Stadsakkers. Ik doe de was en lees. Het boek van Crabbe is niet alleen een ogenopener; het bevestigt me vooral in de keuzes die ik aan het maken ben en nog wil gaan maken. Het Gezin komt terug en we lunchen. Daarna rijdt De Zoon ons allen naar het feest van Daan in de oude politieschool in het Orderbos. Het is er even aangenaam, maar na een uur ervaar ik het als te druk en te benauwd. Ik ga een uurtje buiten wandelen in het bos. Kwart over zeven zijn we thuis. Ik schuif een grote braadslede vol victoriabaars, uien en tomaten in de oven. Daarnaast is er de spitskoolsalade van gisteren en meloen. Na het eten gaat De Zoon weer naar zijn nieuwe huis; we zien hem morgen weer. Ik ga mijn ronde hardlopen. Het gaat me goed af en het doet me vooral goed. Mijn hoofd raakt leeg en ik voel me rustiger. Na de korte douche lees en luister ik nog anderhalf uur tot het elf uur is geweest.
Muziek vandaag: het eerste plaatje van Continuum I (Steven Wilson & Dirk Serries), Le Voyage De Sahar (Anouar Brahem), Charcoal Gypsies (The Musicians Of The Nile), The Journey (Maryam Mursal), The Source (Afro Celt Sound System), Wrong Way Up (Brian Eno & John Cale), Bruce Soord (Bruce Soord)

160701 007 politieacademie - bij de verjaardag van Daan 160701 008 politieacademie - bij de verjaardag van Daan

160701 009 politieacademie - bij de verjaardag van Daan 160701 010 politieacademie - bij de verjaardag van Daan

160701 011 politieacademie - bij de verjaardag van Daan 160701 012 politieacademie - bij de verjaardag van Daan

160701 013 politieacademie - bij de verjaardag van Daan 160701 014 Orderbos

• • •

Geen reacties »

No comments yet.

RSS feed for comments on this post.