bazbo – de wereld van Bas Langereis

Bas Langereis leest u voor!

10-10-2016

B-log: 15 t/m 21 oktober 2016

Filed under: B-log 2016 — bazbo @ 07:03

Vrijdag 21 oktober:
Half zeven op. Koffie, krant, klussen. Dan op de fiets naar de nieuwe werkplek. Het is echt herfst. Mooi. Begin van de ochtend handel ik veel zaken van gisteren af; eind van de ochtend komen er nog weer nieuwe dingen bij. Een uur ben ik klaar en samen met De Vrouw fiets ik naar een volgende bezichtiging van een appartement. En nog een. De een is wat ver uit de buurt van het centrum, maar is gezien de ruimte wel fijn; de ander is van ruimte en indeling speels en zeer interessant, maar beetje knudde van badkamer en toilet en ronduit zeer knudde van hoge servicekosten. Beide mogen wel op het kandidatenlijstje, maar niet bovenaan. Voor vier uur ben ik thuis. Ik ga avondeten maken: spek en gehakt bakken, uien, peper en knolselderij erbij, dan palmkool erin laten slinken, peper en zout, beetje bouillon en dan een half uur smoren. Salade erbij van komkommer, bosui en tomaat. De Zoon is er even na zes uur en hij zorgt ervoor dat er weinig overblijft. Na het eten bewerk en orden ik de foto’s van afgelopen weekend. Morgen zet ik ze op de webstek. Uiteindelijk lees ik het prachtige boek van Knausgård uit en ik luister nog tot kwart voor elf en dan ben ik heel moe.
Muziek vandaag: Miss Balanço (Clara Moreno), Miss Perfumado (Cesaria Evora), At Home – Live in Macaic (Fatoumara Diawara & Roberto Fonsceco), Upojenie (Pat Metheny & Anna Maria Jopek)

161021 089 huis in de verkoop 161021 090 langs het kanaal 08.10 uur

161021 091 werkplek van vandaag 161021 092 schotel van gehakt knolselderij spek peper ui palmkool

Donderdag 20 oktober:
Ik heb geen wekker gezet. Om half acht ga ik uit bed. Douche, koffie, klussen, krant. De Vrouw gaat bij familie op bezoek. Ik doe wat aan de webstek en handel wat mail en berichten af. Tien uur stap ik op de fiets en ik rijd door de lichte regen naar de nieuwe werkplek. Daar is echt veel te doen. Het meeste krijg ik niet af, maar de meest urgente zaken wel. Morgen verder. Om drie uur tref ik De Vrouw ergens in het centrum. We bezichtigen een appartement en drie kwartier later nog eentje. En verhip, beide zijn geschikte kandidaten. Dan hebben we er nu al drie op ons lijstje met kanshebbers. Morgen nog twee en ik ben benieuwd. We fietsen terug naar huis via twee supermarkten. Ik maak avondeten: de bietenschotel van gisteren vul ik aan met peer en witlof en zet ik in de oven, ik maak een aardappelpuree, bak lamsshoarma en monteer een fruitsalade van kaki, meloen en aardbei. De Zoon is er om kwart over zes en helpt mee alles op te eten. Dat lukt niet. Hardlopen gaat heel goed vanavond. De laatste twee uur van vandaag lees en luister ik aan de keukentafel. Ik begin in Herfst (Karl Ove Knausgård) en om kwart over tien ga ik slapen.
Muziek vandaag: Prelude To A Century (Rick Wakeman), Warp (Jon Balke), Jazz (Ry Cooder), Bop Till You Drop (Ry Cooder), Borderline (Ry Cooder), Modern Primitive (Steve Vai), All Heaven Broke Loose (Bill Bruford’s Earthworks)

161020 088 diner vandaag

Woensdag 19 oktober:
En weer vroeg op. Het valt me mee. Buiten is het nat. In Arnhem regent het stort. Ik ben op tijd op de werkplek en kan gelijk aan de slag. Er ligt een fikse stapel om weg te werken. Het lukt. Ook allerlei overleg. Tussen de middag is het droog en wandel ik door bos en veld. Met mijn naaste collega vorm ik een goed team. We redden het uitstekend. Ik ben er deze week maar een enkele dag; zij is volgende week op vakantie. Op de terugweg glip ik de muziekwinkel binnen en haal mijn bestelling op: de 7″ vinyl single Happiness III (Steven Wilson), waarvan vooral de achterzijde interessant is: Space Oddity (akoestisch én live). Half zeven ben ik thuis. De Vrouw serveert enige tijd later rosbief uit de oven en een schotel van ui, spek, venkel en rode biet. Ze vertelt dat er vandaag mensen ons huis hebben bezichtigd en die waren enthousiast, dus wie weet. De laatste twee uur van vandaag lees en luister ik aan de keukentafel tot het kwart over tien is.
Muziek vandaag: The Unreasonable Silence (Cosmograf), Metheny/Mehldau (Pat Metheny & Brad Mehldau)

161019 081 Schaarsbergen 161019 083 Schaarsbergen

161019 084 Schaarsbergen 161019 085 Schaarsbergen

161019 086 Schaarsbergen 161019 087 Schaarsbergen

Dinsdag 18 oktober:
Half negen ben ik wakker. Douche, koffie, kranten. Eind van de morgen fiets ik een boodschappenrondje langs de supermarkt en Turkse winkel. We lunchen met salade en broodjes. De Vrouw is volop doende bezichtigingen van appartementen in en om het centrum te regelen. Als het allemaal lukt, wordt het nogal druk eind deze week. Uiteindelijk lukt het allemaal en inderdaad: het wordt nogal druk eind deze week. Tussendoor bereid ik het avondeten voor. Het wordt een stoemp van aardappel, boerenkool en veldsla, met daarnaast pepersteaks en een salade van komkommer, meloen, kaki en aardbei. De Zoon is er iets na zessen en we kunnen aan tafel. Met De Zoon is alles goed gegaan in de afgelopen dagen. Na het eten ga ik hardlopen. Ik merk gelijk dat ik een week niet heb gelopen, want het gaat niet gemakkelijk en ik heb een korte extra wandelpauze nodig. De laatste anderhalf uur van vandaag lees en luister ik aan de keukentafel tot het tien uur is.
Muziek vandaag: Rosetta (Vangelis), Paradise And Lunch (Ry Cooder), Chicken Skin Music (Ry Cooder), Show Time (Ry Cooder), Too (Dizrhythmia), Look At Yourself (Uriah Heep), DOT (Karmakanic), Dreams Of Reason Produce Monsters (Mick Karn), Exo (Monomyth), Lifesigns (Lifesigns), From The Law Offices Of (Levin Minnemann & Rudess), Blueprint (Keith Tippett)

161018 079 boerenkool met pepersteak

Maandag 17 oktober: van Stockholm naar Apeldoorn
Ik ben om kwart over acht uit bed. au3 is naar haar werk; we zullen haar eind van de ochtend nog even zien. We hebben zo’n beetje de gehele morgen om ons klaar te maken voor de terugreis. We ontbijten, pakken koffers in en ruimen op. Twaalf uur treffen we au3 in de mall. In een Italiaanse eettent lunchen we. Ravioli gevuld met spinazie en ricotta. Een dik uur later nemen we afscheid. We pakken de pendeltåg naar Arlanda en daar hebben we bijna anderhalf uur om in te checken en door de bagagecontrole heen te gaan. Dat is binnen vijf minuten gebeurd. We installeren ons bij de gate. Ik loop wat rond en koop More fool me, het tweede deel van Steven Fry’s autobiografie. We vliegen mooi op tijd en zijn zelfs een kwartier eerder in Amsterdam. Wel doen mijn oren en hoofd enorm zeer en het duurt een paar uur voordat ik weer redelijk hoor en de genadeloze pieptoon wat minder genadeloos is. We hebben prima aansluiting op de trein en stadsbus en om acht uur zitten we bij de grilljongens op het winkelcentrum op de hoek. We eten shoarma en döner met kaas. Kwart over negen zijn we thuis. Een kwartier later zijn de koffers weer uitgepakt en staat de eerste was aan. Ik begin aan het kleine stapeltje kranten en lees en luister een uurtje aan de keukentafel tot het half elf is. Dan ben ik moe en ga ik slapen.
Muziek vandaag: Discreet Music (Brian Eno)

Zondag 16 oktober: Stockholm – Gamla Stan & Södermalm
Acht uur ben ik wakker en ik ga uit bed. Vanmorgen doen we het rustig aan, net als alle andere ochtenden hier, overigens. Tegen elf uur pakken we de pendeltrein naar T-Centralen en vervolgens de tunnelbana naar Gamla Stan, de oude stad. We wandelen door de smalle straatjes en bezoeken enkele winkeltjes. Om een uur ontmoeten we Annemarieke bij de tunnelbanaan en met z’n viertjes lopen we langs het Kungsliga Slottet (en maken de wisseling van de wacht mee) en Slottbacken naar de Sjöviken. Ook passeren we het pompplein Jarls Torg en zien we nog meer smalle straatjes. Vervolgens gaat het via Slussen naar Södermalm. We beklimmen de Götgatan naar Medborgplatsen. De Indiska is dicht. Uiteindelijk belanden we in restaurang Glada Stinsen voor een late lunch. We eten Älgköttbullar, elandengehaktballen in roomsaus met vossebessencompote, salade en frieten. Heel goed. We hebben tijd te kort om overal over bij te praten. Dan nemen we afscheid van Annemarieke en de pendeltåg terug naar Solna. Nog even wat boodschappen voor thuis in Nederland doen (kaas!) en dan is het alweer donker. Bij au3 in het appartement rusten we uit en doen we het de rest van de avond kalm aan. Elf uur gaan we slapen.

Zaterdag 15 oktober: Stockholm – Etnografiska museet
Pas om half tien zijn we uit bed. We ontbijten en gaan dan met de pendeltrein naar T-Centralen en pakken vervolgens de bus langs Strandvägen en de Djurgårdsbron naar het Etnografiska museet. Daar wandelen we een tijdje langs de cultuurvoorwerpen die Zweedse onderzoekers in de afgelopen tweehonderd jaar van over de gehele wereld hebben verzameld. Het museum is prachtig ingericht en de toegang is gratis. Buiten is een Japans theehuis en we lopen even naar de Djurgårdsviken voor het uitzicht. Halverwege de middag pakken we een volle bus terug en bij Odenplan stappen we uit. Restaurant Wasa in de Norgulgatan is er niet meer, maar we vinden een Ierse tent. Daar eten we knoflookburgers en gaan aan het eind van de middag met de bus terug naar Solna. We doen boodschappen bij de Hemköpp en dan is het weer donker. ’s Avonds lezen en kijken en eten we in huis tot het elf uur is.

• • •

Geen reacties »

No comments yet.

RSS feed for comments on this post.