bazbo – de wereld van Bas Langereis

Bas Langereis leest u voor!

03-07-2020

B-log: 4 t/m 10 juli 2020

Filed under: B-log 2020 — bazbo @ 19:10

_

Vrijdag 10 juli: Stralsund
Pas om negen uur op. Een uur later staan we buiten. We lopen door de regen naar de Altstad, op zoek naar een plek waar we kunnen ontbijten. Zowaar, we vinden een bakkerij. Erna gaan we terug naar het hotel, want ik heb mijn telefoon vergeten. Vervolgens gaan we via het Heilgeistkloster naar de haven. Doel is een bezoek aan het Meeresmuseum: het Ozeanum. Er staat echter een enorme Schlange in de regen. Het ziet er dus naar uit dat we meer dan een uur moeten wachten om naar binnen te kunnen, dus kiezen we ervoor om de Altstad in te gaan. Al snel komen we op de Alte Markt. Daar vinden we een kleine tent voor koffie en Kuchen. Vervolgens zien we de Kniepertor en lopen we door de Ossenreyerstrasse (de drukke winkelstraat) naar de Neue Markt. We bezoeken de (tegenvallende) St. Marienkirche. Als we buiten komen, regent het nog wat harder. We lopen naar het station (om daar wat te drinken) en bezoeken de naastgelegen biowinkel. Als we terugwandelen langs de Frankenteich, is het droog. In het hotel drogen we op en rusten we uit. Half zes gaan we naar het havenrestaurant. Buiten op het terras drinken we iets, vervolgens eten we binnen een Fischplatte en Erdbeer-Rabarber Tarte. Rond negen uur gaan we terug naar het hotel. We drinken iets in de lobby en gaan om half elf naar onze kamer.

Donderdag 9 juli: van Apeldoorn naar Stralsund
De wekker gaat om vijf uur. Laatste dingen inpakken, ontbijten en om half acht lopen we door de regen naar het station. Acht uur hebben we de trein in de richting van Berlijn. In Hannover stappen we uit, met een kwartier vertraging. We hebben nog dertig minuten overstaptijd en kijken beneden in de stationshal rond. Tegen elf uur is onze trein er. In de trein is het rustig, vooral na Hamburg. Rond vijf uur zijn we in Stralsund. Het regent er. We lopen langs de Wulflamufer naar het Baltic Hotel en hadden beter langs de andere zijde van de Frankenteich kunnen lopen. We checken in en rusten even uit. Dan weer naar buiten, rondkijken en in de buurt van de haven op zoek naar een restaurant. Een restaurant vinden valt niet mee, maar we hebben een drukke Griek gezien die nog een tafel vrij heeft. We eten gebakken kaas, gamba’s, lamsspiezen en gemixte grillgerechten. Inmiddels is het weer droog. Om half tien zijn we terug in het hotel. In de lobby drinken we iets en dan gaan we naar bed.
Muziek vandaag: Nocturne – The Piano Album (Vangelis), Country Airs (Rick Wakeman)

Woensdag 8 juli:
Zes uur op. Nog geen uur later loop ik mijn ronde hard. Het is grijs, bewolkt, dreigend en fris, maar het blijft droog en lopen gaat prima. Thuis nog even terug in bed. Koffie met De Vrouw op het balkon. Eind van de ochtend wandel ik naar de biowinkel. Het regent lichtjes, maar met een plu is het goed te doen. Thuis meer koffie met De Vrouw op het balkon en lunch. Afwasje. Ondertussen hebben we contact gehad met de notaris bij wie eind juni onze nieuwe hypotheek passeert; als het goed is, is alles geregeld en hoeven we (bijna) niets meer te doen. Nog iets lezen op het balkon. Dan loop ik een rondje om het centrum en ergens koop ik een aardige leesbril die me op vakantie gaat helpen als mijn ogen weer eens erg vermoeid zijn. Krant op het balkon. Dan maak ik avondeten. Het is een halve kliekendag. Eerst bak ik kastanjechampignons en uien, vervolgens doe ik daar het restant van de chili van zondag bij in, plus een rookworst. Ernaast maak ik een salade van bosui, koolrabi en komkommer. Kwart over zes aan tafel en anderhalf uur later is alles op en opgeruimd. Lezen op het balkon, binnen webstek, op het balkon verder lezen en luisteren en om tien uur ga ik slapen.
Muziek vandaag: History Of The Bonzos (Bonzo Dog Band), Pour L’Amour Du Chiens (Bonzo Dog Doo-Dah Band), La Boutique Fantastique (La Boutique Fantastique), het derde en vierde plaatje uit de doos The Mothers 1970 (Frank Zappa), In A Lifetime (Clannad), Ends (Giancarlo Erra)

Dinsdag 7 juli:
Plots om kwart over zes wakker. Pijn aan mijn ogen. Koffie en webstek. Lezen op het balkon. Koffie met De Vrouw op het balkon. We doen allerlei administratieve zaken. Meer koffie met De Vrouw op het balkon. Ik maak lunch voor De Vrouw. We lunchen. Afwasje. Planten verzorgen. Lezen op het balkon. Halverwege de middag wandel ik een rondje langs het kanaal en door parken. Lezen op het balkon. De Zoon is er iets na zes uur. We lopen naar een Italiaans restaurant dichtbij. Daar eten we. Voor mij buffelmozarella met gegrilde groente, linguini met paddenstoelen en tiramisu. Mooi eten. Negen uur zijn we weer thuis. Ik werk de webstek bij en lees en luister dan op het balkon. Kwart over tien naar bed.
Muziek vandaag: Nocturne (Irmin Schmidt), Gorilla (The Bonzo Dog Doo Dah Band), The Doughnut In Granny’s Greenhouse (Bonzo Dog Band), Tadpoles (Bonzo Dog Band), Keynsham (Bonzo Dog Band), Let’s Make Up And Be Friendly (Bonzo Dog Band), het tweede plaatje uit de doos The Mothers 1970 (Frank Zappa)

Maandag 6 juli:
Kwart voor zeven loop ik buiten mijn ronde hard. Het is fris, maar goed loopweer en ik kies de langere route. Prima. Thuis nog even terug in bed. Koffie met De Vrouw op het balkon. De Vrouw gaat naar de fysiotherapeut. Ik doe allerlei administratieve en dingen voor onszelf, KZB en Wirwar. Meer koffie met De Vrouw op het balkon. We lunchen. Afwasje. Dan lopen we naar een post- en kopieerwinkel voor wat zakelijkheden. Halverwege de middag heb ik een overleg met de werkgroep van Wirwar. De boel loopt nu (weer) en we kunnen gerust een zomerstop houden. Halverwege augustus hebben we weer een bijeenkomst. Ik maak avondeten. Eerst tuinbonen koken. Dan zoete aardappel in de oven zetten. Een salade maken van bosui, koolrabi, radijs en komkommer. Een fruitsalade maken van watermeloen, peer en blauwe bes. Spekjes bakken en dan de tuinbonen en bonenkruid erbij. Stroganoffhamburgers bakken. Aan tafel. Het smaakt allemaal prima. Afwas. Krant op het balkon. Ook werk ik de webstek bij en later ga ik lezen en luisteren op het balkon tot het tien uur is geweest.
Muziek vandaag: Bohuslän Big Band plays Zappa (Bohuslän Big Band), Sheik Yer Zappa (Stefano Bollani), Wait For You (Bonham), Oh No (Bonnen), Watermelon En Regalia (Bonnen), Black Water (Alexei Aigui & Dietmar Bonnen), Beyond The Foggy Highway – Live 2002-2004 (Chris Opperman), Best Revenge (Keith Emerson)

Zondag 5 juli:
Kwart over zeven pas wakker en op. Koffie. Webstek. Lezen op het balkon. Koffie met De Vrouw op het balkon. Buien waait het fiks en het regent bij vlagen licht. Meer koffie met De Vrouw op het balkon. De Zoon is er om half een voor lunch. Ik serveer bacon and eggs en daarnaast is er de gebruikelijke pide met allerlei beleg. Afwasje. Lezen op het balkon. Half vier is het weer iets beter. De zon begint te schijnen en we maken een wandeling langs het kanaal en door een park. Thuis ga ik avondeten maken. Gehakt rullen, ui erbij, bosui, paprika, courgette, tomatenpuree, rode bonen. De chili is snel klaar. Ernaast het restant salade van gisteren en het nagerecht is het restant fruitsalade van gisteren. Afwas en afval. Lezen op het balkon. Half negen webstek. Dan op het balkon verder lezen en luisteren en nog voor half elf lig ik weer in bed.
Muziek vandaag: Discourses (Jon Balke), Pinup Guru (Tomas Bodin), Sonic Boulevard (Tomas Bodin), I AM (Tomas Bodin), Ends (Giancarlo Erra)

Zaterdag 4 juli:
Zes uur op. De Vrouw gaat naar bed. Ook voor haar is het vakantie. Ik loop mijn ronde hard. Af en toe een heel fijn regentje, maar daar merk ik niets van. Kwart over acht ben ik op de markt voor groente en fruit. Erna loop ik naar de bioslager en de biowinkel. Thuis koffie. Meer koffie. De Zoon is er om half een en we lunchen gedrieën. Afwasje. Dan stappen De Vrouw en ik op de fiets en we rijden naar Onze Vader. Het gaat goed met hem; hij is opgelucht dat de uitslag van het onderzoek afgelopen dinsdag vooralsnog goed was. Daarna vertelt hij veel. Half vijf zijn we weer thuis. Even zitten op het balkon. Iets na vijven ga ik avondeten maken. Aardappelen in de oven, venkel in de oven, salade maken van bosui, koolrabi, komkommer en tomaat, plus lamsfiletlapjes bakken. Toe is er fruitsalade van watermeloen, peer en blauwe bes. Zeer prima. Afwas. Krant op het balkon. Negen uur webstek. Ten slotte nog wat lezen en luisteren op het balkon en kwart over tien ga ik weer slapen.
Muziek vandaag: Who’s Afraid Of The Boogiemen? (Blue Grass Boogiemen), Oh No! Just Another Frank Zappa Memorial Barbecue (Le Bocal), Towards Utopia (Bodast), An Ordinary Night In My Ordinary Life (Tomas Bodin)

• • •

Geen reacties »

No comments yet.

RSS feed for comments on this post.