bazbo – de wereld van Bas Langereis

Bas Langereis leest u voor!

08-07-2020

B-log: 11 t/m 17 juli 2020

Filed under: B-log 2020 — bazbo @ 05:32

Vrijdag 17 juli:
Kwart over zeven wakker en op. Ik ga een ronde hardlopen door bos en veld. Het lukt aardig. Thuis nog even terug in bed. We ontbijten in huis. Eind van de ochtend stappen we op de fiets en rijden we via Heiligendamm naar Kühlungsborn. Onderweg stoppen we bij een strandtent cq beach club voor koffie en sap. Dan door langs de kust naar Kühlungsborn. We lopen over de pier, eten ijs in de Hauptstrasse en bezoeken een paar winkels. Dan weer terug. We willen weer bij de strandtent cq beach club iets drinken, maar het is er erg druk, dus rijden we door. Vier uur zijn we terug in Bad Doberan. We hebben met de groep afgesproken om vijf uur bij het Kamp Theater. Jakob is er nu ook. We eten samen. Er is zowaar wat live muziek op de stoep. We gaan met z’n allen de Kino in voor de film Kosmische Brocken. Die hebben we hier vorig jaar al gezien, maar dat geeft niet. De film vertelt over het festival, het ontstaan, het verloop en de magie ervan. Na afloop blijven we nog wat drinken en om twaalf uur zijn we thuis.

Donderdag 16 juli: Nienhagen & Heiligendamm
Half negen op. Koffie. Eerst gaan we naar de Stadtbäckerei voor ontbijt en daarna stappen we op de fiets. We rijden eerst langs de ‘grote’ weg door het veld naar Nienhagen. Daar nuttigen we koffie und Kuchen. We vervolgen onze weg door het Nienhäger Gespennster Wald. Altijd mooi. Dan langs de kust en het veld naar Börgerende. Daar eten we ijs. Iets verderop bezoeken we de sluis. We rijden door en komen uit in Heiligendamm. We parkeren fietsen en lopen over de boulevard en de pier. Bij een tentje drinkenwe Bionade. We fietsen terug naar Bad Doberan en komen langs de Galopprennbahn. Het kampeerterrein is leeg: geen festival dus dit jaar. Rond vier uur zijn we terug bij onze Ferienwohnung. De Vrouw heeft contact gehad met Dirk, een Duitse bekende en we ontmoeten hem in een Gasterei am Kamp. Hij was ook in Heerlen bij het Mosae Zappa festival. We praten wat na en bij en dan gaan wij iets eten. Het wordt de Thai op de Markt en de traditionale Geröstete Ente. Blijft goed. Dan ontmoeten we onze vrienden weer bij het Kamp Theater. Eerst zitten we buiten, maar later op de avond is het wat frisser, dus gaan we naar binnen met de groep. Half twaalf terug.

Woensdag 15 juli: Ruhetag
Acht uur op. Een uur later loop ik mijn ronde hard door bos en verre veld. Niet zo goed, maar toch goed. We starten rustig op en eind van de ochtend lopen we naar de Stadtbäckerei voor een ontbijt. Dan maken we een wandeling langs de Münster en het Kloster in het dorp. De Vrouw wil graag wat winkelen en dat doet ze. Halverwege de middag gaan we ijs eten am Markt. Jochen & Gonnie komen daar ook binnen en schuiven aan. Eind van de middag gaan we even terug naar de Ferienwohnung: onze fietsen zijn gearriveerd. Om zeven uur zitten we met tien personen in het Grieks restaurant. Mooie avond. Kwart over elf zijn we terug.

Dinsdag 14 juli: van Binz naar Bad Doberan
De wekker staat op acht uur, maar ik ben al iets eerder op. Twee uur later zijn de koffers gepakt en checken we uit in het hotel. Op de hoek van de straat is een Tortenecke en daar is mogelijkheid voor ontbijt. Het is er rustig en we nemen de tijd voor koffie, sap, broodjes, kaas en Stachelbeerentorte. Dan lopen we het laatste stukje naar de Hauptbahnhof. Het perron is nog afgesloten, maar na een minuut of wat kunnen we de trein in. Onze ICE vertrekt om half één. Twee uur stappen we uit in Rostock en iets voor drie zijn we in Bad Doberan. De heer des vakantiehuizes haalt ons op. We zijn zeer hartelijk welkom in de Ferienwohnung. Als we ons hebben geïnstalleerd wandelen we een rondje door het centrum van het dorp en zowaar, we komen Michael tegen. Hij en nog wat anderen zijn hier ook de hele week, ook al is er geen festival. We gaan verder langs de buste van Zappa en een supermarkt. Onze boodschappen brengen we naar ‘huis’ en rond zeven uur zijn we bij het Kamp Theater. Daar treffen we Sacha, Nona, Gerhard, Michael, Jochen en Gonnie. Mooi om mensen te ontmoeten; zelfs de dame van de bediening is blij dat we er weer zijn. We eten Hamburger Schnitzel en gaan rond half elf terug.

Maandag 13 juli: Binz
Acht uur zijn we op. Ik maak koffie in het appartement. We lopen de Strandpromenade af naar de Stadtbäckerei in de Hauptstrasse. Daar ontbijten we. Vervolgens lopen we naar het station en stappen daar in bus 27. We stappen weer uit bij het Naturerbemuseum. Er staat een lange rij, maar we hebben geluk: plots mogen we naar een noodkassa en zijn we snel binnen. We lopen het naar Baumwipfelpfad, een houten wandelpad dat door het bos en steeds hoger tot aan de boomtoppen gaat. Op het hoogste punt, bovenop een heuvel, staat een Turm en die beklimmen we door zeshonderd meter te wandelen. Het uitzicht over een groot deel van Rügen is fenomenaal: de Ostsee, de binnenmeren, de bossen en velden, de KDF Koloss, allemaal zeer indrukwekkend. Als we weer beneden zijn drinken we iets (Bionade Holunder). Rond een uur of drie hebben we de bus naar Prora en we stappen uit bij de Jugendherberg. Die is gevestigd in de KDF Koloss, het gebouw dat Hitler in 1936 liet bouwen als enorm vakantieoord voor de Duitsers. Als zodanig is het nooit in gebruik genomen – het is nooit voltooid; onder andere enkele evenementenhallen ontbreken – en jarenlang heeft het leeggestaan. Slechts een deel is in de afgelopen vijftien jaar gerestaureerd; er bevindt zich nu een jeugdherberg en een patserhotel in. Het grootste deel is nog altijd leeg en verpauperd; planning is dat er appartementen in komen. Dit gebouw wilde ik graag zien. Ik heb het gezien. Ook lopen we even naar het Prora Strand. Er is een museum bij, maar dat is ‘vol’; er kunnen niet meer dan zes mensen tegelijk in. Even na vier uur hebben we de bus weer terug naar Hauptbahnhof. We rusten uit en drinken wat op het balkon van ons appartement. Half zeven gaan we op zoek naar een restaurant. Dat vinden we en we eten er fish and chips en aardbeirabarbercrumble met yoghurtijs. Langs de Hauptstrasse en Strandpromenade gaan we terug naar het hotel. Daar drinken we weer wat en half elf gaan we weer naar ons appartement.

Zondag 12 juli: van Stralsund naar Binz
De wekker staat op half acht en gaat dan nog af ook. Twee uur later hebben we alles ingepakt. We checken uit en drinken koffie bij receptie. Een uurtje later, om half elf, lopen we naar station Stralsund Rügendamm. Onderweg hebben we een heel lichte regenbui. Het station is erg verpauperd en verlaten en er zijn slechts enkele reizigers. Als we in de trein zijn gestapt, rijden we al snel door het glooiende en mooie landschap van het eiland Rügen. Precies volgens dienstregeling zijn we om twaalf uur in Binz. Het hotel hebben we snel gevonden; het ligt nog geen halve kilometer vanaf het station. We parkeren onze koffers bij de receptie en wandelen over de Strandpromenade naar het Kurhaus. In de lokale Stadtbäckerei nuttigen we een broodje en koffie. Vervolgens lopen we een rondje en komen dan bij de pier. Om vier uur zijn we terug in hotel. We krijgen de sleutel van een appartement in een gebouw achter het hotel. Daar rusten we even uit. Begin van de avond wandelen we de Strandpromenade weer op. We vinden een aardig restaurant en eten gebakken camembert en Fischplatte. Halverwege de avond lopen we langs de pier en het Kurhaus over de Strandpromenade weer terug naar het hotel. Daar drinken we iets en om elf uur gaan we naar het appartement.

Zaterdag 11 juli: Stralsund
Negen uur op. Zon! Half elf wandelen we (door het Heilgeistkloster) naar de haven voor ontbijt en we vinden een aardige tent. Erna staan we ernaast drie kwartier in de rij om het Ozeanium binnen te komen. Het Ozeanum zelf is aardig: een expo over oceanen (goh), in het bijzonder de Oostzee, en een paar aquaria. Drie uur later wandelen we de Altstadt weer in en zitten we buiten in de zon op het terras op de Alte Markt rabarberlimonade te drinken. In een eettent op de Markt is zowaar nog een tafel leeg en eten we veggieburger en grill mix. Door de (nu lege) winkelstraat lopen we naar de Neue Markt. De ijstent daar gaat net dicht, maar we kunnen nog iets meenemen. We kuieren door de Altstadt terug en zijn na half negen in het hotel. Bij de receptie vragen we of we voor morgenochtend ontbijt kunnen reserveren? Alleen tussen zeven en acht. Nein, Danke wohl. We drinken iets in de lobby en gaan om elf uur slapen.

• • •

Geen reacties »

No comments yet.

RSS feed for comments on this post.