bazbo – de wereld van Bas Langereis

Bas Langereis leest u voor!

08-07-2020

B-log: 18 t/m 24 juli 2020

Filed under: B-log 2020 — bazbo @ 05:35

Vrijdag 24 juli:
Acht uur loop ik buiten mijn ronde hard. Het is aangenaam, al gaat lopen niet zodanig dat ik het zonder korte wandelpauze kan. Toch goed. Thuis nog even terug in bed. Koffie met De Vrouw op het balkon. Ik doe allerlei huishoudelijks en administratief. Meer koffie met De Vrouw op het balkon. Ik maak lunch voor De Vrouw en mijzelf. Afwasje. Dan wandel ik naar door lichte regen om het groentepakket op te halen. Thuis verder met foto’s. Na zes uur wandelen we door het centrum naar een restaurant om de vakantie af te sluiten. We eten zalm met bieslooksaus, eendenborstfilet en crème brûleetaart met caramelijs en bosbessenschuim. Goede vakantie geweest. Zeer veel rust genomen, toch veel gezien en gedaan en het festival niet eens gemist. Half negen zijn we weer thuis. Krant op het balkon. Dan binnen webstek, vervolgens op het balkon nog lezen en luisteren.
Muziek vandaag: Too Much Heaven (vinylsingle) (Bee Gees), Somebody Help Me (vinylsingle) (The Spencer Davis Group), Keep On Running (vinylsingle) (The Spencer Davis Group), het tweede plaatje van Understanding America (Frank Zappa)

Donderdag 23 juli:
Wakker en op om kwart over zeven. Koffie. Webstek. Foto’s selecteren en bewerken. Koffie met De Vrouw op de galerij in de zon. Erna wandel ik door het centrum naar een supermarkt voor sla. Meer koffie met De Vrouw op de galerij. Dan lunchen we. Afwasje. Ik handel wat administratieve zaken af en ga verder met foto’s. Zes uur maak ik avondeten: ik bak runderreepjes, doe er ui, paprika, courgette en linzen bij, vul de salade van gisteren aan met komkommer en warm het restant groentespaghetti van gisteren op. We eten het op. Toe is er fruitsalade van watermeloen, appel en blauwe bes. Afwas. Verder met foto’s. De eerste selectie is gedaan en alles is nu opgepoetst. Ik handel wat mail af. Webstek. Nog wat lezen en luisteren en om half elf ga ik naar bed.
Muziek vandaag: Nocturne (Irmin Schmidt), Discourses (Jon Balke), Homage à Eberhard Weber (allerlei), The Lionheart (Chris Opperman), het eerste plaatje van Understanding America (Frank Zappa)

Woensdag 22 juli:
Zeven uur wakker. Een uurtje later loop ik mijn ronde hard. Het is even fris, maar al snel merk ik daar niets van. Lopen gaat aanvankelijk moeizaam, maar al snel heb ik het ritme te pakken en al is het niet gemakkelijk, ik loop de ronde goed uit. Thuis nog even terug in bed. Dan kranten lezen op de galerij in de zon. Koffie met De Vrouw. Eind van de morgen wandel ik naar de biowinkel voor wat boodschappen. Meer koffie met De Vrouw op de galerij in de zon. Dan maak ik een salade voor De Vrouw. Zelf lunch ik met brood en kaas en sla. Afwasje. Ik wandel langs het kanaal naar een supermarkt voor nog wat boodschapjes. Meer kranten, maar nu op het balkon. Pas na zessen maak ik avondeten: een salade van bosui, komkommer, alfalfa en bladsla, en een pompoen- en courgettespaghetti met een saus van kastanjechampignons, ui, paprika, peper, courgette en rode pesto. Daarnaast bak ik rundertartaartjes. Het nagerecht is een fruitsalade van watermeloen, appel en blauwe bes. Afwas. Meer kranten op het balkon. Tegen negen uur naar binnen. Webstek, wat foto’s. Half elf ga ik slapen.
Muziek vandaag: A Little Man And A House And The Whole World Window (Cardiacs), Changing States (Keith Emerson)

Dinsdag 21 juli: van Bad Doberan naar Apeldoorn
De wekker staat op acht uur, maar ik heb hem niet nodig. We ruimen op, pakken in en nemen een eenvoudig ontbijt. Kwart voor elf brengen de heer en vrouw des huizes ons naar het station. Dank jullie voor de gastvrijheid, voor de goede service en voor alles. We spreken alvast af voor volgend jaar. Half twaalf hebben we de kleine Regionalbahn naar Rostock. In Rostock hebben we dik drie kwartier overstaptijd en we kopen lunch en koffie. Kwart voor één vertrekt de trein. Het eerste deel tot Hamburg is het erg rustig in de coupé, vanaf Hamburg is het erg druk. Kennelijk is er een trein hiervóór uitgevallen. Om kwart voor vijf stappen we uit in Osnabrück. We hebben opnieuw een uur overstaptijd, dus lopen we naar de grillroom op het stationsplein voor een eenvoudig avondmaal. Om 17.53 uur hebben we – precies volgens dienstregeling – de trein naar Amsterdam. Het is er heel rustig. Even voor acht uur zijn we thuis. We zetten alle ramen en deuren open, pakken de koffers uit en op het balkon begin ik met de stapel kranten van de afgelopen dagen. Half elf ga ik slapen.

Maandag 20 juli: Warnemünde
Zeven uur op. Drie kwartier later loop ik een ronde hard door bos en langs veld. Gaat prima. Nog even terug in bed. Eind van de ochtend zitten we in de Stadtbäckerei voor ontbijt. Daar treffen we Sacha en Nona, die ons uitnodigen mee te gaan naar de platenwinkel in Warnemünde. Eén uur zien we ze in het centrum en stappen we bij hen in de auto. De platenwinkel bevindt zich aan de zeer toeristische boulevard en … ist zu. Nou ja. We wandelen door de haven, drinken ergens iets en wandelen weer terug. Het is overal best druk en dat voelt wat ongemakkelijk. Om half zes zijn we terug in onze Ferienwohnung. Drie kwartier later lopen we naar de Klosterküche. Daar eten we entrecote, kabeljauw en pannacotta. Na twee uur zijn we weer bij het Kamp Theater. Het is onze laatste avond met Sacha, Nona, Gerhard, Jochen en Gonnie. Mooie avond. we houden contact. Om kwart over elf zijn we weer terug en gaan we slapen.

Zondag 19 juli: Heiligendamm
Half negen wakker en op. Ons plan is om vandaag naar Wismar te gaan, maar het is warm en het lukt niet met online treinkaarten kopen. Dan maken we er een Ruhetag van. We kwamen tenslotte om uit te rusten. We gaan een rondje wandelen en drinken koffie op een terras. Dan stappen we op de stoomtrein Molli en rijden naar Heiligendamm. Daar zien we de Waldkirche en lopen we nog eens over de boulevard en de Seebrücke. Op het terras van de ijstent zit Gerhard en we schuiven aan. IJs eten, dus. Vier uur hebben we de trein terug naar Bad Doberan. Bij het Kamp Theater drinken we iets. Niet veel later sluiten Gerhard, dan Sacha en Nona, ten slotte ook Jochen en Gonnie aan. We eten gezamenlijk. Voor mij nog maar een keer de Gemüserösti. Half elf gaan we terug naar huis en een uurtje later slapen.

Zaterdag 18 juli: Ruhetag
Ik ben om kwart over negen pas wakker. Nu hebben we voor vandaag een Ruhetag gepland, dus dat begint goed. Koffie. Rond twaalf uur lopen we naar de Stadtbäckerei voor koffie en een broodje. Aansluitend maken we een wandeling door het dorp, inclusief een bezoek aan de Flohmarkt am Kamp. Er is één interessante kraam: iemand die vinyl verkoopt. Zowaar, ik koop er drie singles. Bij een andere bakkerij bestellen we koffie und Torte. Dan doen we boodschappen in de supermarkt en gaan we terug naar de Ferienwohnung om uit te rusten. Zeven uur zijn we – volgens reservering – bij een restaurant. Niet echt een heel denderende keuken, maar de gebakken geitenkaas en tiramisu vind ik oké. Na afloop gaan we weer naar het Kamp Theater en sluiten ons aan bij de vaste groep. Op de terugweg, om 22.30, gaan we heel even kijken in de Kunsthof am Markt bij de online streaming van Zappanale 30,5 op een groot scherm. Het is er heel vol en lawaaierig en dat voelt niet veilig, dus gaan we naar huis en om half twaalf slapen.

• • •

Geen reacties »

No comments yet.

RSS feed for comments on this post.