bazbo – de wereld van Bas Langereis

Bas Langereis leest u voor!

10-07-2021

B-log: 10 t/m 16 juli 2021

Filed under: B-log 2021 — bazbo @ 05:41

Vrijdag 16 juli: Warnemünde
Half zeven op. Ik ren een rondje door bos en veld. Thuis weer even terug in bed. Eind van de ochtend bezoeken we de Stadtbäckerei voor lunch en koffie. Er is bericht van Sacha, of we zin hebben om mee te gaan naar Warnemünde. Dat hebben we. Niet veel later treffen we Michael, Jakob en Sacha en we drinken gevijven nog een koffie in de Stadstbäckerei. Vervoglens rijden we (met twee auto’s) naar Warnemünde. Daar maken we een wandeling door de haven naar de Schallplattenladen. Dit keer is hij open. (Vorig jaar bleek hij op maandag gesloten.) Ik zie wat interessant spul, maar beheers me. We drinken nog iets aan de haven. Dan rijden we weer terug. Half zes zien we iedereen weer in de Klosterküche om met z’n zevenen te eten. Zeer goed te eten, zelfs. Daarna wandelen we via de Münstergarten en de Klosterhof naar het Kamp Theater. Daar zien we veel bekende gezichten van andere jaren. Nederland is in het nieuws, want sinds enige dagen zijn we opnieuw een hoogrisicogebied vanwege zeer veel virusbesmettingen. Rond middernacht gaan we terug.

Donderdag 15 juli: Heiligendamm
Pas om half negen zijn we wakker en op. Het plan voor vandaag was om naar Wismar te gaan, maar dat plan schuiven we van tafel. Eind van de ochtend gaan we naar de Stadtbäckerei voor koffie en lunch. Dan stappen we op stoomtrein Molli en we rijden naar Heiligendamm. Daar wandelen we over de boulevard en de pier. Op de boulevard eten we ijs wat later drinken we biolimonade. Rond vier uur nemen we de stoomtrein terug. Even uitrusten thuis. Half zeven zijn we bij het Kamp Theater. We eten weer met de groep; Jakob is er nu ook. We eten hamburgerschnitzel met salade. Nona heeft haar Beatles-quiz meegenomen en we hebben een mooie avond. Elf uur terug.

Woensdag 14 juli: Bad Doberan
Half acht op. Ik loop een fiks eind hard door bos en veld. Het gaat niet gemakkelijk, want de route gaat heuvel op en heuvel af, daarnaast is het warm, zonnig en benauwd. Thuis koffie met De Vrouw. Dan lopen we naar de Stadtbäckerei voor koffie en ontbijt. Aansluitend maken we een wandeling door het dorp. We bezoeken wat winkels en komen langs het Kloster en de Münster. Eind van de middag rusten we thuis even uit. Zeven uur zijn we bij het Grieks restaurant. Daar eten we met het ploegje. Voor mij feta en aubergine. De afzakker pakken we bij het Kamp Theater en na elven zijn we thuis.

Dinsdag 13 juli: van Apeldoorn naar Bad Doberan
De wekker gaat om de gebruikelijke ‘werddagtijd’. Koffie, ontbijten, laatste dingen inpakken, afwas, afval. Half acht lopen we de deur uit en om acht uur zitten we in de trein. Onderweg lopen we tien minuten vertraging op, maar toch hebben we in Hannover tijd voor koffie en lunch. Half vijf zijn we in Bad Doberan. Het echtpaar bij wie we een Ferienwohnung huren haalt ons weer op van het station. Fijn om ze weer te zien in goede gezondheid en mooi om hier weer terug te zijn. We pakken uit en doen boodschappen bij de dichtbijgelegen super. Half zeven gaan we naar het Kamp-Theater. Daar treffen we Sacha, Nona, Gerhard en Michael. We eten samen en praten bij. Elf uur gaan we terug.
Muziek vandaag: The Extinct Suite (Steve Jansen), Country Airs (Rick Wakeman)

Maandag 12 juli:
Half zeven op. Een uur later heb ik mijn ‘huiswerk’ al gedaan (klusjes voor Kunst-Zinnig-Brein en Theater Wirwar). Koffie met De Vrouw; zij gaat even de deur uit. Krant op het balkon. Meer koffie met De Vrouw op het balkon. Ik wandel door de zon naar de super voor wat laatste dingen. Nog meer koffie met De Vrouw op het balkon. Lunch. Afwasje. Langzaam zoeken we bagage bij elkaar en ik pak de twee koffers grotendeels in. Duurt niet lang. Ik wandel nog een rondje om het centrum. Het is niet meer zonnig, maar wel warm en benauwd. Eind van de middag bereid ik avondeten voor: ik kook regenboogpeen, aardappel en venkel. Tussendoor vul ik het kleine restant salade van gisteren aan met bosui en komkommer. Dan bak ik kastanjechampignon en groene paprika en daar roer ik uiteindelijke de aardappel, regenboogpeen en venkel doorheen. Ten slotte bak ik biefstukken. We eten alles op. Afwas. Lezen op het balkon. Webstek. Lezen en luisteren op het balkon. De PROG is uit. De vakantie is begonnen.
Muziek vandaag: Corridor (Steve Jansen), USA (King Crimson), Sin Fronteras (Sergent Garcia), Hvite Pil (Hege Rimestad), Anomalia (Jane Getter Premonition), Between A Breath And A Breath (Dyble Longdon)

Zondag 11 juli:
Kwart voor zeven wakker en op. Het is benauwd als ik een ronde ga hardlopen. Toch kies ik de langere route. Thuis nog terug in bed. Koffie met De Vrouw op het balkon. Allerlei. Meer koffie met De Vrouw op het balkon. De Zoon is er om kwart voor een voor lunch. Afwas. Was. Stofzuigen. Ik wandel een rondje langs het kanaal en om het centrum. Thuis zet ik een app op mijn telefoon, zodat ik in het buitenland kan laten zien dat ik tweemaal ben gevaccineerd. Lezen op het balkon. Eind van de middag maak ik avondeten. Niet heel moeilijk. Het kleine restje salade van gisteren vul ik aan met bosui, appel, moerbei en wilde tomaat. Verder bak ik lamsshoarma en aardappelblokjes. Afwasje. Webstek. Ik bel Onze Vader. Het gaat heel goed met hem; hij vertelt weer het een en ander en we wensen elkaar een paar goede weken toe. Lezen en luisteren op het balkon.
Muziek vandaag: Road To The Sun (Pat Metheny), Red (King Crimson), Free Hand (Gentle Giant), The Old Homestead, het zevende plaatje uit de doos Archives Vol. II (1972-1976) (Neil Young), Leviathan (The Grid & Robert Fripp)

_

Zaterdag 10 juli:
Zes uur op. Koffie. Markt, slager en super. Koffie met De Vrouw op het balkon. Ik haal brood bij de Turkse winkel wat verderop. Dan bezoeken we onze buren; zij gaan de komende paar dagen weg en passen daarna op ons huis. Tenminste, als we weg kunnen. Want dat kan spannend worden. De hoeveelheid virusbesmettingen in het land loopt pijlsnel op, na de versoepelingen van twee weken geleden. Gisterenavond heeft de minister-president met zijn knecht een paar versoepelingen teruggedraaid. Zo zijn clubs en disco’s weer gesloten en mag horeca tot 24.00 uur open zijn; bovendien moeten de gasten weer aan een tafel zitten. Even was er sprake van dat ons land op rood zou gaan, maar dat is gelukkig nog niet het geval, dus als het zo blijft kunnen we dinsdag reizen. De Zoon is er om half een voor lunch. Hij heeft de komende twee weken ook vakantie, al gaat hij nergens heen (misschien naar zijn vrijwilligerswerk). Afwasje. Krant op het balkon. Ik wandel langs het kanaal naar een super voor wat laatste dingen. Lezen en luisteren op het balkon. Eind van de middag maak ik avondeten. Eerst een salade van bosui, koolrabi, komkommer en wilde tomaat. Dan bak ik bosui, paprika, allerlei resten sla en daardoorheen roer ik het restant gekookte bloemkool en broccoli met Italiaanse kruiden en amandelroom. Ten slotte bak ik lamsfilet. We eten het op. Afwas. Lezen op het balkon. Webstek (en de aanzet tot een nieuwsbericht op de webstek van Kunst-Zinnig-Brein). Lezen en luisteren op het balkon.
Muziek vandaag: Leviathan (Robert Fripp & The Grid), de extra’s die te vinden zijn op de dvd die mee kwam met Starless And Bible Black (King Crimson), Sleep Dirt (2012 remaster) (Frank Zappa), het tiende plaatje (de session reels) uit de doos Larks’ Tongues In Aspic (King Crimson), Auto-Reconnaissance (The Tangent)

• • •

Geen reacties »

No comments yet.

RSS feed for comments on this post.