bazbo – de wereld van Bas Langereis

Bas Langereis leest u voor!

12-07-2021

B-log: 17 t/m 23 juli 2021

Filed under: B-log 2021 — bazbo @ 08:10

Vrijdag 23 juli: Bremen
Pas om half negen zijn we wakker. Er is geen ontbijt bij dit hotel, maar we vinden een aardige tent om de hoek. Koffie en baguettes. Dan lopen we via de Domhof naar het wijkje Schnoor. We slenteren door de smalle straatjes en bekijken de piepkleine winkels. Ook nuttigen we koffie met taart. We wandelen rustig een stukje verder. Achter de Kunsthalle op het terras meer koffie. Het regent fijntjes. Als dat voorbij is, lopen we door de Kunsttunnel en langs de Weser naar de Martinianleger. Idee is een rondvaart door de haven, maar alles is volgeboekt. Dan nog maar een stukje verder langs de Weser en we komen in het deel van de promenade waar alle eet- en drinktentjes zijn. We drinken thee en rabarberschorle op het terras van een Bierhaus. Dan gaan we terug naar het hotel om uit te rusten. Na zessen weer de Altstadt in op zoek naar een eetgelegenheid. Op de Marktplatz is alles bezet en uiteindelijk komen we weer bij het Bierhaus aan de Weserpromenade uit. Terug in het hotel nemen we in de lobby nog een drankje en dan naar de kamer. Op tijd slapen.

Donderdag 22 juli: van Lübeck naar Bremen
Er gaat een wekker om zeven uur. We nemen ruim de tijd om op gang te komen en in te pakken. Negen uur ontbijt. We checken uit en lopen naar het station. Om even over elf pakken we een trein. Overstap in Hamburg. Half twee zijn we in Bremen en nog geen tien minuten later melden we ons in het hotel. Inchecken kan nog niet, maar we laten de koffers achter en wandelen de Altstadt in. Vlakbij de Marktplatz lunchen we en vervolgens zien we de Dom, het Rathaus en de gebouw en erbij. Vlakbij is de Bötcherstraße met kleine galeries en winkels; we drinken ergens thee. We lopen een klein stukje verder naar de Martinianlege. Ik heb het idee dat we het meeste van Bremen al gezien hebben; daarom willen we morgen een boottocht gaan maken. We ontdekken dat de boot naar Bremerhaven niet op vrijdag vaart, dus kiezen we voor een rondvaart over de Weser; morgen om drie uur zijn we hier weer. We wandelen terug via de Marktplatz en het beroemde beeldje naar het hotel. Daar checken we in en rusten even uit. Vervolgens lopen we het oude centrum weer in op zoek naar een eettent. Die vinden we. Tien uur zijn we terug in het hotel.

Woensdag 21 juli: Lübeck
Kwart over zeven op. Negen uur is er ontbijt. Aardig ook. Halverwege de ochtend wandelen we over de Breite Straße langs de St. Marien- en St. Jacobikirche. Op het Kobergplein rusten we tussen de bloemen uit. Dan gaan we verder naar de Burgtor en vervolgens (na een platenzaak) drinken we koffie en eten we Torte. We wandelen via de Königstraße en de St. Nicolaikirche naar de Dom. Dan hebben we drie kerken gehad vandaag en lopen we de Königstraße terug naar de Wahmstraße. Leuke straat met oude hanzegevels. We drinken ergens iets in een Hof. Via de Hüxstraße lopen we terug naar het hotel om aankopen (elpee, lamp) te stallen. We eten op een terras langs de kade van de An der Obertrave. Half negen terug naar hotel. Daar doen we het nog rustig aan met muziek die het afgelopen weekend online te zien en te horen was.

Dinsdag 20 juli: van Bad Doberan naar Lübeck
Zeven uur ben ik op. Koffie, klein ontbijt en inpakken. Ik loop nog naar de super om lege flessen weg te brengen. Tien uur brengt de heer des huizes ons naar het station. Onderweg hebben we het over volgend jaar. Hij kan geen toezegging doen of het huis beschikbaar is. Zijn vrouw viert haar vijfentachtigste verjaardag dan, de toestand rondom het virus blijft onzeker en mogelijk moet hij zijn huis aanpassen omdat zijn vrouw slecht ter been wordt en moeilijk trappen kan lopen. We begrijpen zijn bezorgdheid en terughoudendheid. Half elf vertrekt onze trein naar Wismar, waar we een soepele overstap naar Bad Kleinen hebben. In Bad Kleinen moeten we een half uurtje wachten en om één uur zijn we op het station van Lübeck. Het is niet ver naar de Altstadt. We zijn nog vroeg, dus we lunchen aan de Trave. Het hotel ligt ook aan de Trave op een van de meest schilderachtige plekken van Lübeck. We checken in en moeten voor het eerst aantonen dat we volledig gevaccineerd zijn. We maken een wandeling door de Altstadt langs het Rathaus en brengen een bezoek aan de beroemde marsepeinwinkel Niederegger. Daar drinken we thee en en eten we Marzipantorte. De wandeling gaat nog een klein stukje verder en we komen in de aangename Hüxstraße. Op zoek naar een eettentje komen we uiteindelijk terug aan de Trave en daar eten we Kabeljaufilet. Erna drinken we iets verderop in een bar nog iets. Tien uur gaan we terug naar het hotel.

Maandag 19 juli: Bad Doberan
Acht uur op. We drinken koffie en eten een klein ontbijt. Vandaag doen we het rustig aan. We doen het alle dagen rustig aan, maar vandaag hebben we totaal geen plan. Eind van de ochtend gaan we naar de Stadtbäckerei voor koffie en lunch. Erna wandelen we door het centrum en erbuiten, achter de Münster om. We eten ijs bij een ijszaak aan de markt en rusten dan een paar uur uit. Om zes uur gaan we naar het Kamp Theater. Daar hebben we een tafel voor zeven. We praten bij en na en vieren het leven. Het is goed. Elf uur nemen we afscheid van iedereen en gaan we naar huis.

Zondag 18 juli: Kühlungsborn-West
Zeven uur wakker. Ik loop een rondje hard door bos en veld. Terug weer even terug in bed. Koffie. Dan gaan we naar de Stadtbäckerei voor koffie en lunch. Half één treffen we de groep bij halte Stadtmitte en we rijden met stoomtrein Molli naar Kühlungsborn-West. Daar wandelen we naar een biercafé en drinken wat. Als het ernaar uitziet dat we er de hele middag blijven zitten, ga ik een rondje lopen naar de zee, langs het strand en over de boulevard. Niet heel lang, want zo heel veel is er niet te zien. We eten nog een kleinigheid en rijden dan met Molli weer terug naar Bad Doberan. We nemen plaats op het terras van een Italiaans restaurant. Jochen en Conny schuiven aan en we eten opnieuw een kleinigheid, slechts een hoofdgerecht. Na afloop gaan we naar het zeer nabij gelegen Kamp Theater. Nona heeft opnieuw een muziekquiz bij zich (een Duitschtalige) en wederom vermaken we ons. Vanavond nemen we afscheid van Jakob die morgen terug naar Hamburg gaat. Twaalf uur zijn we terug.

Zaterdag 17 juli: Zappanale 31,75
Acht uur zijn we wakker en op. Koffie. Vandaag houden we overdag een Ruhetag. Eind van de ochtend lopen we naar de Stadtbäckerei voor koffie en een broodje. Daarna lopen we een rondje door het dorp en langs het kerkhof. Thuis even uitrusten en dan om drie uur zitten we op het terras van het Kamp Theater. Daar zien we opnieuw veel bekenden. We dineren op tijd met de hele groep. Jochen en Conny arriveren. Na zes uur lopen we naar het klooster. Zappanale 30,75 kan beginnen. Er zijn redelijk veel lui buiten (ik gok 250-300 man), maar afstand houden lukt ook redelijk. De locatie in het Klosterhof is sfeervol. Drie bandjes spelen vanavond. Jazzprojekt Hundehagen vind ik rommelig klinken. Het maakt dat ik drinken ga halen (lang in de rij) en op het eerste gehoor de avond me tegenvalt. Maar gelukkig is het duo Die Reise veel beter. Drums, gitaar, soms zang en piano; loops, veelal geïmproviseerd en ik vind het interessant. We zien en spreken veel oude bekenden. Tegen tien uur is het gaan waaien en koelt het af. De vorige twee keer op het festival vond ik Coogan’s Bluff niet zo boeiend, maar nu is mijn aandacht gevangen. Ik hoor een mix van Black Sabbath en The Jaga Jazzist. De band speelt superstrak en zeer energiek. En op het podium een Philicorda, dan heb je extra punten. Na uurtje gaan we terug. Half twaalf.

• • •

Geen reacties »

No comments yet.

RSS feed for comments on this post.