bazbo – de wereld van Bas Langereis

Bas Langereis leest u voor!

04-03-2022

B-log: 5 t/m 11 maart 2022

Filed under: B-log 2022 — bazbo @ 20:47

Vrijdag 11 maart: Den Haag – Vredespaleis en Noordeinde
Al om half acht ben ik op. We nuttigen weer uitgebreid ontbijt en zo. Even na tien uur lopen we het centrum weer in en we pakken een tram in de richting van de zee. Bij het Vredespaleis echter stappen we uit. Daar kijken we kort hoe het gebouw erbij staat. Vervolgens wandelen we rustig naar Noordeinde. Onderweg drinken we koffie op het Anna Palownaplein. Niet ver daarvandaan ligt Noordeinde. We slenteren langs de winkels, de galerieën en het paleis en door de paleistuin. We zijgen neer op een terras aan de Grote Markt en lunchen. Doet u mij de falafel. Aansluitend kuieren we verder door smalle straatjes. Schallplattenladen! Voor het grijpen ligt de in mijn collectie ontbrekende The Waking Hour (Dalis Car), die nu niet langer ontbreekt in mijn collectie. Niet veel later drinken we thee op het Hofplein en eind van de middag gaan we weer even terug naar het hotel om wat uit te rusten en te drinken. Kwart voor zeven dan weer het centrum in. We hebben gereserveerd in een Libanees restaurant. Het is er propvol en nogal rumoerig, maar het is een geweldige zaak met enthousiaste medewerkers en zeer goed eten. We laten ons verrassen door de vele mezze en pasteitjes en door een okraschotel en griesmeelgebak. Tien uur lopen we terug naar het hotel.

Donderdag 10 maart: Den Haag – Mauritshuis en Eschermuseum
Pas om acht uur ben ik wakker en op. Een uur later zitten we aan het ontbijt. Als we het hotel verlaten, merken we bij de receptie op dat de renovatie of verbouwing van de badkamer van onze hotelkamer nog niet klaar en dat vanmorgen vroeg werklui plots in de kamer stonden. Och sorry, dat was natuurlijk niet de bedoeling en we mogen verhuizen naar een andere kamer. Dat willen we wel, maar dat doen we niet nu. We wandelen het centrum in. Via een kleine omweg (Turfmarkt) en koffie op een terras aan het Hofplein gaan we naar het Mauritshuis. Daar hebben we om twaalf uur een afspraak om naar binnen te mogen. We bekijken eerst de klassieke collectie. Die is interessant; er hangen klassieke werken: Rembrandt, Holbein, Rubens, Vermeer. Natuurlijk zien we De anatomische les en Het meisje met de parel. Verplichte kost. Aansluitend is er een tijdelijke expositie over bloemstillevens; die vinden we niet heel boeiend. We nuttigen lunch in de zon op een terras op het Hofplein en lopen dan naar de Lange Voorhout. Daar staat het Koningin Emmapaleis waarin het Eschermuseum is gevestigd. Boeiende collectie bestaande uit alle bekende en veel onbekende werken. Hier zijn we wel een paar uurtjes mee zoet. Eind van de middag lopen we terug naar hotel. We krijgen ter compensatie een suite op een andere verdieping waar de werklui niet bezig zijn. We rusten even uit; De Vrouw is niet helemaal fit. Half zeven lopen we het centrum weer in en we vinden een klein en ietwat onooglijk, maar bijzonder goed Indiaas restaurant. Daar eten we samosa en groentecurry. Half tien gaan we terug naar het hotel. Daar drinken we nog iets in het hotelcafé en dan gaan we slapen.

Woensdag 9 maart: van Apeldoorn naar Den Haag
Half zeven wakker en op. Koffie. Ik loop naar de super en koop brood. Thuis koffie. Dan naar Wirwar voor de repetitie. Thuis koffie en lunch. Afwasje. We hebben een beeldbelafspraak met de financiële adviseur en we doen de belastingaangifte voor 2021. Dan sluiten we alles af en lopen we met een gevulde koffer naar het station. Daar nemen we een trein naar Den Haag. Om vier uur verlaten we het hotel. We lopen door het centrum, via het Binnenhof naar de Grote Markt om het standbeeld van Haagse Harry te zien. Prioriteiten. We drinken iets in een stadscafé aan de Grote Markt en lopen dan door smalle winkelstraatjes. We komen bij de Hofvijver uit en gaan dan via de Lange Voorhout naar de Dennestraat. Hier bevinden zich allerlei restaurants en we kiezen voor een eetcafé annex bistro. Mag ik de geroosterde pompoen met pistache en dan de gevulde groene kool met linzen en bospaddestoelen? Allemensen, die is nog lekker ook. We nemen thee toe. Door het duister wandelen we via het Malieveld terug naar het hotel. In het hotelcafé drinken we nog iets en op tijd gaan we slapen.
Muziek vandaag: Visions (Rick Wakeman)

Dinsdag 8 maart:
En weer op tijd op de werkplek om daar te plannen, regelen en overleggen. Tussen de middag wandel ik door bos en zon. In de middag nog meer plannen, regelen en overleggen en om half zes ben ik thuis. De Zoon is er al. Krant. De Vrouw serveert spaghetti met verse groenten, het restant koolraap van gisteren en twee restanten salade van gisteren en eergisteren. We eten alles op. Afwas en afval. Dan pak ik een koffer al deels in. Webstek. Lezen.
Muziek vandaag: By Royal Decree (The Flower Kings), Here Come The Warm Jets (Brian Eno)

Maandag 7 maart:
Gelijk als ik op de werkplek ben, is er al veel te doen. Dat is mooi. Geregel, overleg, uitzoekerij. Tussen de middag wandel ik door bos, veld en zon. En in de middag verder met geregel, overleg en uitzoekerij. Half zes thuis. De Vrouw serveert koolraap met kaas en een schotel van ui, paddenstoel en paprika, met witlof-appel-rozijnensalade ernaast. We eten er goed van. Afwasje. Ik zoek wat papieren voor de belastingaangifte bijeen. Krant. Webstek. Lezen.
Muziek vandaag: Allow Yourself (Nosound), Pulsing Signals (Gong), Another Green World (Brian Eno)

Zondag 6 maart: De verjaardag van De Vrouw
Wederom zeer koud als ik vanmorgen vroeg (kwart voor zeven) mijn ronde hardloop. Het lukt, maar de wind staat heel anders en dat maakt het moeizaam. Thuis weer terug in bed. Koffie met De Vrouw. Van harte gefeliciteerd. We bereiden een en ander voor voor bezoek. Meer koffie met De Vrouw. Eind van de ochtend is er bezoek (Zwager, Schoonzus, Neven, Marja, Robert) en halverwege de middag zijn we even alleen. Ik hang was op en werk aan de webstek van Kunst-Zinnig-Brein. Eind van de middag komt De Zoon binnen. Die blijft eten. De Vrouw heeft plaattaart met rode ui en brie gemaakt; ik zet daar een salade van rucola, veldsla, koolrabi, bosui, komkommer en walnoot naast. Toe is er ijs. Afwas. Webstek. Lezen. Muziek vandaag: Afterthoughts (Nosound), Teide 2390 (Nosound), Scintilla (Nosound), An Hour Before It’s Dark (Marillion), Dume, het achtste plaatje uit de doos Archives Vol. II (1972-1976) (Neil Young)

Zaterdag 5 maart:
Iets na half zeven wakker en op. Koffie. Dan wandel ik mijn gebruikelijke zaterdagmorgenrondje langs slager en super. Koffie met De Vrouw. We wandelen het centrum in, kopen brood en spullen voor het kleine feestje van morgen, ook op de markt. Huishoudelijks. Meer koffie met De Vrouw. De Zoon is er om half een voor lunch. Afwasje. Dan wandel ik nog langs het kanaal en bezoek een super voor de allerlaatste dingen. Thuis krant. De Zoon is er weer om kwart voor zes en we lopen gedrieën naar een restaurant. Daar trakteert De Zoon op een etentje ter gelegenheid van de verjaardag van De Vrouw (morgen). We eten voortreffelijk Half negen zijn we weer thuis. Webstek.
Muziek vandaag: Rage (Ryuichi Sakamoto), A Sense Of Loss (Nosound), The Northern Religion Of Things (Nosound), At The Pier (cd single) (Nosound), The Old Homestead, het zevende plaatje uit de doos Archives Vol. II (1972-1976) (Neil Young), Music Inspired By The Snow Goose (Camel)

• • •

Geen reacties »

No comments yet.

RSS feed for comments on this post.