bazbo – de wereld van Bas Langereis

Bas Langereis leest u voor!

29-04-2022

B-log: 30 april t/m 6 mei 2022

Filed under: B-log 2022 — bazbo @ 19:35

Vrijdag 6 mei:
Kwart voor zeven op. Niet heel goed geslapen. Spierpijn in mijn linkerschouder en gierende tinnitus. Plots stekende hoofdpijn en het idee dat mijn rechtermondhoek wegzakt. Dat zakt gelukkig snel weer weg. Maar fijn of goed voelt het allemaal niet. Voorzichtig. Koffie. Allerlei, waaronder even inloggen op het werk of er belangrijke zaken zijn. Nog niet. Koffie met De Vrouw op de galerij in de zon. Ik wandel naar een super voor wat kleinigheden. Het is bijna warm weer. Meer koffie met De Vrouw. En lunch. Afwas. De tuinmeublenboer staat voor de deur en levert onze twee bestelde stoelen voor op de galerij. Als ik de tweede uitpak, zie ik dat het een ander model is. Snel bellen. Er komt omruilservice. De Vrouw gaat naar het werk. Ik wandel door de zon en haal het groentepakket op. Thuis nog even kijken of er urgente zaken voor het werk zijn. Die zijn er niet. Eind van de middag maak ik avondeten voor mijzelve. Het niet moeilijke en toch uiterst smakelijke recept: oesterzwam, bosui, paprika, courgette, tagliatelle en groene pesto met parmesan. Er is ook nog een klein restant salade van gisteren. Afwasje. Dan bel ik Onze Vader. Hij heeft zeer uitgebreide verhalen over van alles en nog wat; het komt erop neer dat het goed met hem gaat. Mooi. Webstek. De Vrouw is er iets voor tien uur. Heel even bijpraten en dan ga ik slapen.
Muziek vandaag: Do Ya Wanna Play, Carl? (Carl Palmer), Läther (Frank Zappa), Working Live – Volume 1 (Carl Palmer), Mark Hollis (Mark Hollis)

Donderdag 5 mei: Bevrijdingsdag
Half zeven op. Ik ga een ronde hardlopen. Die gaat niet heel gemakkelijk, maar het lukt aardig. Thuis weer even terug in bed. Koffie met De Vrouw. Ik doe wat administratieve dingen voor Wirwar. Meer koffie met De Vrouw. Dan lunch. Afwasje. Ik fiets naar De Zoon om hem te helpen met het monteren van een nieuwe doucheslang. Dat gaat sneller dan gedacht: ik ben met drie minuten klaar. Thuis krant. De Vrouw gaat met De Zoon naar de bioscoop. Ik wandel een klein rondje buiten het centrum. Dan bereid ik avondeten voor. Ik boen aardperen schoon, snijd ze in repen en leg ze in een braadslede. Rode ui erbij, knoflooktenen, courgette en kastanjechampignons en dan rozemarijn en olijfolie eroverheen. Dat gaat een half uur de oven (200C) in. Ondertussen maak ik een salade van bosui, radijs, koolrabi, komkommer en tomaat. De Vrouw komt thuis. Na een half uur schep ik de groenten in de braadslede om en zet ik een klein schaaltje met daarin een pakketje met kabeljauw voor De Vrouw ernaast. Nog weer een kwartier later gaan we aan tafel en eten we alles op. Afwas. Webstek. Lezen.
Muziek vandaag: Eddy Loves Frank (The Ed Palermo Big Band), The Adventures Of Zodd Zundgren (The Ed Palermo Big Band), 1:PM (Carl Palmer’s PM), What Heat (Bokanté & Metropole Orkest), Real Gone (Tom Waits), Pulsing Signals (Gong)

Woensdag 4 mei:
Kwart over zes wakker en op. Koffie. Allerlei. Ik wandel naar de super. Op de terugweg schijnt de zon al volop. Thuis koffie. Een half uur later loop ik naar Gigant voor de generale repetitie van Theater Wirwar. Over een week speelt de groep een voorstelling en vanmorgen spelen de spelers die voorstelling in drie kwartier door. Dat gaat goedkomen! Thuis koffie met De Vrouw op de galerij. Daarna lunch. Afwasje. We stappen op de fiets en rijden naar een paar keukenwinkels. Huh? Ja, we gaan onderzoeken of we ons gasfornuis kunnen vervangen door een elektrisch of inductie-apparaat. Het kan. Iets voor vijf zijn we weer thuis. Ik maak avondeten. Ik leg wortel, venkel, kastanjechampignon en paprika in een braadslede en zet deze in de oven (190C). Dan maak ik een salade van bosui, radijs, koolrabi en komkommer. Ik zet ook een schaal met het restant spinazie van gisteren in de oven. Ten slotte bak ik een runderschnitzel voor De Vrouw. We eten alles op! Afwas. Webstek.
Muziek vandaag: Motion Poet (Peter Erskine), A Nod And A Wink (Camel), het eerste plaatje (de eerste show) uit de doos The Mothers 1971 (Frank Zappa), A Handful Of Memories (Adam Wakeman)

Dinsdag 3 mei:
Opnieuw op tijd op de werkplek. Daar opnieuw een propvolle dag. Opnieuw geregel, overleg en nog meer geregel. Zowaar, tussen de middag wandel ik door bos. Dan opnieuw meer overleg en geregel. Half zes thuis. De Zoon is er een half uur later ook. De Vrouw serveert spinazie met tomaat, een restant dhal van gisteren, frieten uit de oven en een uitgebreide salade. We eten er goed van. Afwas. Half acht ben ik op het gesloten terras van Gigant, alwaar ik Willem en Aad ontmoet. We spreken het geplande programma van De verjaardag van Anja door, benoemen nog wat aandachtspunten en besluiten dat het zo prima is. Tijd voor wat onderhoudend gekeuvel. Even na negen uur ben ik weer thuis. Webstek.
Muziek vandaag: een stukje van The Montreux Years (John McLaughlin)

Maandag 2 mei:
Op tijd op de werkplek. Daar een propvolle dag. Geregel, overleg, nog meer geregel. Tussen de middag wandel ik met collega’s. Dan meer overleg en geregel. Half zes thuis. De Vrouw serveert het restant uiensoep van vanmiddag, gevolgd door een dhal met sperziebonen. Smakelijk! Afwas. Webstek.
Muziek vandaag: Strange Circles (Bokanté), Blood Money (Tom Waits), Motion Poet (Peter Erskine)

Zondag 1 mei:
Zeven uur wakker. Ik ga een ronde hardlopen. Die lukt ook nog. Thuis nog terug in bed. Koffie met De Vrouw. Vandaag doen we het kalm aan. Krant. Meer koffie met De Vrouw. Ondertussen doen we was. De Zoon is er om half een voor lunch. Afwas. Stofzuig. Ik wandel een rondje langs het kanaal en op de terugweg een supermarkt voor een kleinigheid. Eind van de middag maak ik avondeten. Ik bak uienringen, giet daar bouillon overheen en laat het trekken tot een goede uiensoep. Erbij serveer ik een zoute kruidenboter, rode pesto, brood en voor De Vrouw biefstukreepjes. We eten er goed van. Afwas. Webstek. Lezen.
Muziek vandaag: Rajaz (Camel), No Quarter – Unledded (Jimmy Page & Robert Plant), Solace (Held By Trees)

Zaterdag 30 april: Rock ‘n’ Popmuseum Gronau
Op om half zeven. Koffie. Ik loop even de markt op en haal fruit. Meer koffie met De Vrouw. Dan gaan we naar het station. We hebben de trein van kwart over negen. In Almelo moeten we eruit. Vanwege werkzaamheden pakken we een bus en die is om kwart voor elf in Enschede. Daar hebben we ruim overstaptijd en precies volgens plan staan we om kwart over elf in Gronau. Terwijl we zoeken naar waar we precies heen moeten, komt Jochen al aangelopen. We wandelen het centrum in. De Vrouw bezoekt de lokale drogist en als we naar buiten komen, zien we niet alleen een carnavaleske fanfare, maar ook Sacha, Nona en Michael. Mooi om iedereen weer te zien. Niet veel verderop is een Italiaans restaurant waar we een tafel hebben gereserveerd. We eten pizza en praten bij. Dan is het een klein stukje naar het Rock ‘n’ Pop Museum, de geplande activiteit van vandaag. Alleraardigst museum, dat een redelijk overzicht geeft van de ontwikkeling van de rock en de pop en veel bijbehorende facetten. Het is natuurlijk ondoenlijk om alle genres en stromingen en belangrijke gebeurtenissen en personen op te nemen en ik mis veel, maar ik klaag niet. We lopen er een paar aangename uurtjes rond. Na afloop drinken we iets en dan vertrekt Michael. Met z’n vijven vinden we een volkshuisachtig etablissement en daar drinken we nog wat. We nemen afscheid van Sacha en Nona en met Jochen eten we een maal. Om kwart voor negen hebben we een trein terug naar Enschede. Daar is het even wachten op een bus, vervolgens in Almelo een sprinter en om kwart over elf zijn we in Apeldoorn. Drie kwartier later lig ik in bed.
Muziek vandaag: Piano Portraits (Rick Wakeman)

• • •

Geen reacties »

No comments yet.

RSS feed for comments on this post.