bazbo – de wereld van Bas Langereis

Bas Langereis leest u voor!

02-07-2022

B-log: 2 t/m 8 juli 2022

Filed under: B-log 2022 — bazbo @ 19:19

Vrijdag 8 juli: Hamburg
Kwart voor acht weer op. Ontbijt in het hotel, niet eens onaardig. Half elf lopen we weer naar het station en we pakken de U-Bahn naar de Jungfernstieg. We kopen kaarten en kunnen gelijk in een boot stappen. Helaas is het wat regenachtig op de Alster, maar na een kwartiertje valt het mee en gaan we op de achtersteven buiten zitten. De tocht gaat over de Binnen- en Buitenalster en door een paar Alsterkanalen. Er is veel te bekijken en na twee uur zijn we weer terug. We drinken wat op het terras. Vervolgens nemen we de U-Bahn naar de Speicherstadt. We lopen langs de pakhuizen en kanalen. In de oude pakhuizen zitten nu hippe attracties, maar gelukkig zijn die aan de Deichstrasse nog altijd ouderwets gevuld met café en restaurant. We drinken iets in een koffietent en nemen dan de U-Bahn terug naar het station. We rusten weer wat in de hotelkamer. Tegen zeven uur wandelen we de Lange Reihe in, op zoek naar een eetgelegenheid. We vinden een Italiaans restaurant, alwaar we zeer mooi eten. Gebakken geitenkaas met bietencarpaccio, parmesan en honing, bijvoorbeeld. Of spaghetti met truffel en tomaat en parmesan (uit de grote kaas). Tiramisu en groene thee. Heel fijn. Half elf zijn we terug in de hotelkamer.

Donderdag 7 juli: Hamburg
Half acht op. Het regent. Een uur later niet meer. We ontbijten in het hotel. Het is een klein hotel en er zijn niet heel veel gasten; het ontbijt is niet heel uitgebreid maar prima. Elf uur lopen we naar het station en we pakken de U-Bahn naar de Stephansplatz. Daar staan we gelijk voor de ingang van Planten un Blomen, een uitgebreid park met daarin ook de Alte Botanische Garten. Helaas zijn de grote kassen dicht, maar we kunnen flinke tijd wandelen en kijken in de rest van de tuinen. Ook drinken we ergens koffie en thee en eten we Kuchen. Aan de Noordwestzijde verlaten we het park en we lopen langs de Messe naar het Karolinenplatz. Daar drinken we Melonenschorle op een terras en schuilen we voor wat kleine buien. Vervolgens weer verder, nu de Marktstrasse in. Daar bekijken we de kleine winkeltjes en uiteindelijk komen we in Schallplattenladen Zardoz Records. Aankoop! (Een Russische uitgave van Emerson Lake & Powell, een dergelijke versie zag ik een jaar geleden ook in Warnemünde maar die heb ik toen niet meegenomen; toen €7, nu €5.) Bij de Dom van St.Pauli vinden we een tentje waarin we even kunnen zitten en Rhabarberschorle drinken. We nemen de U-Bahn een halte verder en komen bij St.Pauli. Eerst zien we er het Bismarckgedenkmal, maar het staat in de steigers, lijkt het. Wel lopen we een stukje van de Reeperbahn heen en weer. Geen spektakel. We besluiten om met de U-Bahn terug naar het Hauptbahnhof en hotel te gaan. Daar rusten we uit en tegen zeven uur gaan we naar het Indiaas restaurant op de hoek van de straat. We eten samosa en curry en zijn twee uur later weer buiten. We lopen de Lange Reihe in en tussen de vele tentjes vinden we een rustige gelegenheid voor een afsluitende kan thee. Half elf terug in het hotel.

Woensdag 6 juli: van Apeldoorn naar Hamburg
Slapen lukt goed. De wekker gaat iets na vijven. Koffie en ontbijt. Laatste dingen in de koffer pakken. Afval. Half acht lopen we naar het station. We hebben een internationale trein die na Rheine afbuigt naar het zuiden. De overstap is dit keer in Münster. Onze trein heeft vertraging, maar de daarop volgende nog veel meer. Niet erg; we zijn vroeg in Hamburg en om drie uur in het hotel vlakbij het station in de St.Georgstrasse. Even installeren en dan langs de Alster naar een terras aan de Jungfernstieg. IJs. Erna wandelen we naar het Rathaus en kijken er rond. Dan nemen we de U-Bahn naar de Elbe. We slenteren over de Fischsteig en Landungsbrücke en we eten er op een terras. Fish ’n chips en veggieburger. Met de U-Bahn terug naar de Jungfernstieg. Daar drinken we nog iets en om half tien zijn we terug in het hotel. Een uur later gaan we slapen.
Muziek vandaag: Soil Festivities (Vangelis), Rosetta (Vangelis)

Dinsdag 5 juli:
Even na vijf gaat de wekker. Niet goed geslapen. Ik ben in de veronderstelling dat De Vrouw om kwart over zes de deur uit moet, maar ik ben in de war; het is pas een uur later. We ontbijten. Zelf loop ik om half acht naar het Marktplein en stap daar op een bus. In Zwolle wandel ik dan naar de implantatoloog en daar ben ik zo ongeveer gelijk aan de beurt. We bespreken de mogelijkheid van implantaten in mijn onderkaak en jawel, ik krijg een offerte voor een behandeling eind van dit jaar en begin volgend jaar. Voor ik het weet sta ik weer buiten en ben ik ook weer terug bij het station. Nog voor elf uur ben ik weer thuis. Niet veel later is De Vrouw er ook weer. Koffie in de zon op de galerij. Binnen lunch. Afwasje. Dan begin ik met spullen bij elkaar zoeken en de koffer(s) in te pakken. Het is snel gedaan. Af en toe schiet me nog wat te binnen en dat pak ik dan. Eind van de middag maak ik avondeten. Ik leg twee kippenbouten in een braadslede en schuif die de oven in. Ondertussen vul ik het restant fruitsalade van gisteren aan met een restant mango. Ook maak ik een salade van de laatste bosui, koolrabi, komkommmer en radijs. Dan bak ik de laatste oesterzwammen, prei, courgette, paprika en sla. Daar roer ik risottorijst en groentebouillon doorheen en dat pruttelt een half uur. De Zoon is er even na zes uur. We eten alles op. Afwas. Webstek. Lezen.
Muziek vandaag: Country Airs (Rick Wakeman), de drie cd’s uit de set Caught In The Whirlwind Of Time (Mystery), Young Americans (David Bowie), de rest van het zesde en het eerste deel van het zevende plaatje (het vijfde concert) uit de doos The Mothers 1971 (Frank Zappa), There Is No Love (David Sylvian, Rhodri Davies & Mark Wastell)

Maandag 4 juli:
Pas wakker iets voor zeven uur. Ik ga een ronde hardlopen en kies een wat langere route langs rustiger straten. Het gaat redelijk. Thuis allerlei. De Vrouw is even de deur uit; ik breng post weg, haal geld en doe verschillende klussen. De schoonmaak is er ook. Meer koffie met De Vrouw op het balkon. Eind van de ochtend wandelen we het centrum in voor een paar boodschapjes. Thuis lunch. Afwas. Vakantiereis voorbereiden en lezen op het balkon. Krant. Eind van de middag maak ik avondeten. Het wordt de debiel goede salade van bloemkool, rode ui, paprika, kerstomaat, mango, rozijnen en linzen met tahindressing uit de oven. Ernaast staat een salade van bosui, koolrabi en komkommer. Voor De Vrouw is er lamsfilet. We eten alles op. Toe is er een fruitsalade van watermeloen en aardbei. Afwas. Webstek. Lezen.
Muziek vandaag: Leftoverture (Kansas), Rams (Brian Eno), … E L’Italiano Ride (Mirco Menna & Banda Di Avola), het vijfde en zesde plaatje (het derde concert) uit de box Zappa/Erie (Frank Zappa),

_

Zondag 3 juli:
Half zeven wakker en op. Koffie. Webstek. Krant. Koffie met De Vrouw op het balkon. Meer koffie met De Vrouw op het balkon. De Zoon is er om half een voor lunch. Afwas. De Vrouw en De Zoon gaan kleren kopen in het centrum. Ik stofzuig en wandel vervolgens een rondje langs het kanaal. Er is ook nog een zondagmiddagluistersessie met de Duitsche vrienden, de laatste voordat we elkaar in levenden lijve zien. Erna maak ik avondeten. Ik kook verse tuinbonen en daarna kikkererwtenpasta. Ondertussen maak ik een salade van bosui, koolrabi en komkommer. Dan bak ik ui en courgette en roer daar uiteindelijk de bonen, gekookte paste en een restant rode pesto doorheen. Voor De Vrouw bak ik een runderschnitzel. We eten alles op. Afwas en afval. Webstek. Lezen.
Muziek vandaag: Pigs And Pyramids – An All Star Lineup Performing The Songs Of Pink Floyd (allerlei), Back Against The Wall (allerlei), het tweede plaatje van Roppongi (Stick Men featuring Mel Collins), Underground Orchestra (het twaalfde album uit de doos Complete) (Bill Bruford, Tim Garland & Earthworks)

Zaterdag 2 juli:
Ik ben om half zeven wakker en sta op om een ronde te gaan hardlopen. Het gaat vrij soepel. Thuis weer terug in bed. Dan maak ik de gebruikelijke zaterdagmorgenronde langs de slager en super. Koffie met De Vrouw op het balkon. Vervolgens naar de Syrische winkel voor fruit en brood. Meer koffie met De Vrouw op het balkon. De Zoon is er om half een voor lunch. Afwas. Ik fiets naar Onze Vader. We praten bij; het gaat goed met hem ook al merkt hij dat alles hem veel meer tijd kost en hij aan veel dingen niet (meer) toe komt. Vijf uur ben ik weer thuis en maak ik avondeten. Ik leg aardappel en later bataat, bosui, paprika, courgette en oesterzwam in een braadslede en zet het geruime tijd in de oven (190C). Ondertussen vul ik het kleine restant salade van gisteren aan met bosui en komkommer en maak ik een nieuwe fruitsalade van watermeloen en aardbei. Voor De Vrouw bak ik lamsfilet. We eten alles op. Afwas. Webstek. Lezen.
Muziek vandaag: Us And Them – Symphonic Pink Floyd (The London Philharmonic Orchestra), Mystery Disc (Frank Zappa), het eerste plaatje van Roppongi (Stick Men featuring Mel Collins)

• • •

Geen reacties »

No comments yet.

RSS feed for comments on this post.