bazbo – de wereld van Bas Langereis

Bas Langereis leest u voor!

22-04-2023

B-log: 22 t/m 28 april 2023

Filed under: B-log 2023 — bazbo @ 19:02

Vrijdag 28 april: Gent
Zeven uur op. Na het ontbijt lopen we via de Voldersstraat, Onderbergen en de Korenlei naar het Designmuseum. Het is vandaag gesloten en vanwege verbouwing de komende twee à drie jaar ook. Wel is er een kleine expositie over Oekraïense volkskunstnijverheid en die zien we. Erna wandelen we via de Jan Breydelstraat en de St. Widostraat, langs de Lievekaai om dan opnieuw te belanden in het Patershol. We zien een mooi stukje van oud Gent en komen dan weer op de Vrijdagmarkt. Het is vrijdag en dus is er markt en het is heel druk dus lopen we verder naar het St. Baafsplein voor een kop koffie, want het regent heel lichtjes. Gelukkig is het snel weer droog en wandelen we naar een afgesproken punt bij de Brabantdam en Vogelmarkt. Daar ontmoeten we Inge en Peter. Wat dan volgt is een wandeling langs (tweedehands) kleren-, boeken- en platenwinkeltjes in het zuidelijke deel van het centrum van Gent. We lunchen in een broodjeszaak en uiteindelijk komen we op het terras van het grand café op het Emile Braunplein. Daar maken we plannen voor het eten. We wandelen nog over de Korenmarkt, Groentemarkt, Kraanlei en Oudburg en door het Patershol (de Zeugsteeg). Op het Veerleplein drinken we nog iets op een terras bij het Gravensteen en om zes uur zitten we aan een gereserveerde tafel in een Indonesisch restaurant in het Patershol. We eten loempia, kip- en lamspiezen en gado-gado. IJs en spekkoek na. Er is veel bij te praten en we bevinden ons dan ook in goed gezelschap. Half negen wandelen we terug en vlak bij ons hotel nemen we afscheid.

Donderdag 27 april: Gent
Zeven uur wakker en op. Het hotelontbijt is niet onaardig; we zijn op tijd, want vlak nadat we een tafel hebben gevonden wordt het zeer druk. Tegen tien uur wandelen we naar het zuiden, over de Kouter, langs de Vooruit en het St. Pietersplein naar het Stedelijk Museum voor Actuele Kunst (SMAK). Daar drinken we eerst koffie in het museumcafé. Vervolgens zien we verschillende exposities bekijken. Onderhoudend zijn de exposities Healing The Museum (Grace Ndiritu) en Several Reenactments (Haegue Yang) en de presentatie van werk van Marcel Broodhaers, maar geweldig Fabulous Oldest Hits, een verzameling werken van Pieter Engels. Na twee uur rondgestruind te hebben, gaan we naar het naastgelegen Museum voor Schone Kunsten (MSK). Daar zien we enkele bekende schilderijen (Breughel, Rubens); de collectie is groot, heel groot, te groot. We drinken thee in het museumcafé en lopen dan dezelfde weg over de St. Pietersnieuwstraat weer terug naar het centrum. Het is eind van de middag, de St. Baafskathedraal is nog open, maar de kapel met het Lam Gods van Van Eyk helaas niet. Nou ja. We drinken thee in het café van het Nationaal Theater en gaan vervolgens op zoek naar een eetgelegenheid. Die vinden we in een grand café op het Emile Braunplein, tussen de St. Niklaaskerk en het Belfort. We eten Gentse runderstoof, zoeteaardappelburger en citroentaart. Op tijd zijn we weer terug in het hotel.

Woensdag 26 april: van Apeldoorn naar Gent
Zes uur op. Koffie. Koffer verder inpakken. Meer koffie. Negen uur hebben we een trein naar Utrecht. Daar drinken we op het station koffie. Het is vervolgens even zoeken naar de Flixbus, maar die vinden we snel op een nabijgelegen plein. De bus vertrekt even na half elf. Er is een stop bij Breda en wat oponthoud rondom Antwerpen. Half drie komen we aan bij station Gent Dampoort. We lopen via de Schelde en de Reep naar de Henegouwenstraat, die overloopt in de Voldersstraat. Binnen twintig minuten zijn we bij het hotel in het centrum. Groot hotel, redelijke kamer. We wandelen via de Veldstraat naar de Korenmarkt en de St. Michielsbrug. Dan langs de Korenlei en we drinken thee op een terras aan de Graslei. Dan lopen we via de Groentemarkt en het Veerleplein en komen op de Kraanlei en Oudburg. We slenteren wat door de smalle straatjes van het Patershol en komen bij de Vrijdagmarkt. Ondertussen is het tijd om op zoek te gaan naar een eettentje. We vinden een Nepalees eethuisje in Oudburg. Nog geen tien tafeltjes, heel klein en wat klungelig, maar werkelijk zeer goed eten. Samoza, bamboecurry en mangokulfi. Half tien wandelen we terug naar het hotel.
Muziek vandaag: Dark Intervals (Keith Jarrett), Country Airs (Rick Wakeman)

Dinsdag 25 april:
Vroeg op. Laatste uur niet goed geslapen, veel gedachten die niet te ordenen zijn, hetgeen betekent dat ik lig te malen. Ik ga een ronde hardlopen en die verloopt heel soepel. Zeven uur aan het werk. Koffie met De Vrouw. Meer koffie met De Vrouw. Lunch met De Vrouw. Afwasje. Dan wandel ik een rondje buiten het centrum. En verder. Vandaag werk ik allerlei zaken af, zodat ik eind van de dag met een gerust hart mijn werkweek kan afsluiten. Eind van de dag sluit ik met een gerust hart mijn werkweek af. Koffers inpakken.
Muziek vandaag: Metheny/Mehldau (Pat Metheny & Brad Mehldau), Corridor (Steve Jansen), Snow Live (Spock’s Beard), An Hour Before It Gets Dark (Marillion)

Maandag 24 april:
Weer vroeg naar de werkplek. Daar van alles, inclusief energieslurpend lang overleg. Daarna wat rust. Tussen de middag eindelijk weer eens wandelen door bos. En verder. Kwart voor vier is het klaar. Op de terugweg koop ik de nieuwe Jethro Tull en ik krijg daar zowaar een rökflöte bij. Kwart voor zes thuis. De Vrouw serveert de kliekendag: de restanten bietenrisotto van eergisteren en raapstelenstoemp van gisteren. Erbij een salade van bosui, komkommer, paprika. We eten alles op. Natafelen. Afwasje. Webstek. Lezen.
Muziek vandaag: Rökflöte (Jethro Tull), Jacob’s Ladder (Brad Mehldau), Sleepwalking (Marjana Semkina)

Zondag 23 april:
Kwart over zes wakker en op. Nog aardig geslapen ook. Ik ga een ronde hardlopen. Het is redelijk zacht buiten en lopen gaat prima. Thuis nog terug in bed. Pas om kwart voor negen zijn we op. Koffie. Allerlei. Meer koffie met De Vrouw. Ik lees de PROG uit. De Zoon is er om half een voor lunch. Afwas en stofzuig. Ik wandel een rondje langs het kanaal. De Vrouw gaat de deur uit. Vier uur is de zondagmiddagluistersessie met de Duitsche vrienden en het is mijn beurt: async (Ryuichi Sakamoto). Erna maak ik avondeten. Eerst kook ik aardappel, zoete aardappel en ui. Ondertussen was en snijd ik raapsteel. De Vrouw is om kwart voor zeven terug. Dan giet ik de aardappel af en roer ik er de raapstelen doorheen. Ook bak ik een kalfschnitzel voor De Vrouw. Het restant salade van gisteren erbij en aan tafel. We eten er fiks van. Er blijft stoemp over, dus dat is voor morgen. Natafelen. Afwasje. Webstek. Lezen.
Muziek vandaag: The First Twenty Years (Spock’s Beard), async (Ryuichi Sakamoto), Live At The Town & Country Club (Asia), In C (Terry Riley), A Rainbow In Curved Air (Terry Riley)

Zaterdag 22 april:
Redelijk geslapen. Half zeven op. Koffie. Dan wandel ik naar de super. Op de terugweg loop ik naar de platenwinkel. Het is Record Store Day en ik vind twee items die ik op het wensenlijstje had staan: de picture disc van Brain Salad Surgery (Emerson Lake & Palmer) en de EP IA/DW/XT (Porcupine Tree). Thuis koffie met De Vrouw. Dan loop ik nog een keer het centrum in voor een kleinigheid. Meer koffie met De Vrouw. De Zoon is er om half een voor lunch. Afwasje en huishoudelijks. Ik wandel een rondje langs kanaal en door parken. Lezen. Eind van de middag maak ik avondeten. Eerst een salade van bosui, radijs, komkommer en kerstomaat. Dan bak ik kastanjechampignon en ui. Daar roer ik risottorijst, blokjes gekookte gele biet en bouillon doorheen. Dit pruttelt dertig minuten. Aan het eind roer ik er parmesan doorheen en bak ik kippendijfilet voor De Vrouw. We eten er goed van. Afwas. Krant. Webstek. Lezen.
Muziek vandaag: The Extinction Suite (Steve Jansen), Brief Nocturnes And Dreamless Sleep (Spock’s Beard), The Oblivion Particle (Spock’s Beard), Road Tapes – Venue #3 – Tyrone Guthrie Theatre, Minneapolis, MN, 5 July 1970 (Frank Zappa), Departure Tapes (Giancarlo Erra)

• • •

Geen reacties »

No comments yet.

RSS feed for comments on this post.