bazbo – de wereld van Bas Langereis

Bas Langereis leest u voor!

25-04-2023

B-log: 29 april t/m 5 mei 2023

Filed under: B-log 2023 — bazbo @ 06:22

Vrijdag 5 mei:
Half zeven wakker en op. Nog redelijk geslapen ook. Koffie met De Vrouw op de galerij in de zon. Het is al snel erg warm. Dat betekent: korte mouwen en sokken uit. Eind van de ochtend wandelen we het centrum in en bezoeken we een paar winkels om kleding te kopen. We eindigen in een gelegenheid alwaar we lunchen. Smakelijk. Inmiddels is het zeer bewolkt en gaan regenen. Dus naar huis. Ik trek de lange mouwen en sokken weer aan en zelfs een winterjas: door de regen wandel ik een rondje en haal het groentepakket op. Krant. Dan maak ik avondeten. Zeer gemakkelijk. Ik warm de pompoensoep van eergisteren op en daarna de pompoenrisotto van gisteren. Ernaast zet ik het restant salade van gisteren en voor De Vrouw bak ik kalfschnitzel. We eten alles op! Afwasje. Webstek. Lezen.
Muziek vandaag: Other Worlds In A Small Room (Steve Jansen & Richard Barbieri), Concerts (Keith Jarrett), Upojenie (Pat Metheny & Anna Maria Jopek), Ceremony – An Electronic Mass (Spooky Tooth & Pierre Henry)

Donderdag 4 mei:
Redelijk geslapen. De wekker maakt me niet wakker. Ik ga een ronde hardlopen. Dat gaat redelijk. Om zeven uur ben ik aan het werk. Er is allerlei overleg vanmorgen. De Vrouw gaat de deur uit. Tussendoor lunch, afwasje en een rondje wandelen door de zon rond het centrum. In de middag kan ik veel voorbereidend werk doen en om half vijf is het klaar. Krant. Ik maak avondeten: oesterzwammen bakken, ui, een restje bindsla en blokjes pompoen erbij, dan risottorijst en bouillon erdoorheen roeren en vijfentwintig minuten laten pruttelen. Ondertussen maak ik een salade van bosui, koolrabi, komkommer en kerstomaat en brand ik verschrikkelijk mijn hand. Een deksel op de kookplaat gelegd en die kookplaat op dat gebied per ongeluk aan gezet. Au. Voor De Vrouw bak ik runderschnitzel. We eten er fiks van. Morgen kliekendag. Afwas. Webstek. Lezen.
Muziek vandaag: Stone To Flesh (Steve Jansen & Richard Barbieri), It’s All About (Spooky Tooth), Spooky Two (Spooky Tooth), The Sound Of Surprise (Bill Bruford’s Earthworks), King Crimson Songbook Volume 2 (Crimson Jazz Trio), Vulnicura Strings (Björk), Live At The Roundhouse (Nick Mason’s Saucerful Of Secrets)

Woensdag 3 mei:
Kwart over zes wakker en op. Redelijk geslapen. Op tijd loop ik door de zon en de koude naar de super. Thuis koffie. Dan naar Gigant voor de repetitie van Wirwar. Aad is er vanmorgen niet, dus ik neem de begeleiding waar. Langzaam begint de spelersgroep te bevatten wat het betekent dat ze volgende week niet spelen in Harderwijk. De een vat het wat gelaten op, de ander is echt goed van slag. Enkele scènes zitten ook in de voorstelling die de groep in september gaat spelen, dus die kunnen we nog een keer goed inoefenen. Dat doen we ook. Twaalf uur thuis. Koffie met De Vrouw, dan lunch. Afwasje. Half drie stappen we op de fiets en rijden we naar een locatie van het werk van De Vrouw. Daar spreken we een leidinggevende en een personeelsmedewerker. We horen aan wat de mogelijkheden voor De Vrouw zijn in de naaste toekomst, maar ze is nog niet in staat om iets te beslissen. Over twee weken staat er een afspraak met de bedrijfsarts en die wachten we af. Dus weer terug fietsen. Krant. Ik maak avondeten. Eerst bak ik kastanjechampignons. In een andere pan bak ik ui en blokjes pompoen. Daar gaat bouillon overheen en dat laat ik twintig minuten pruttelen. Dan pureer ik de boel en daar roer ik de gebakken champignons doorheen. Ten slotte bak ik blokjes kippendijfilet voor De Vrouw. We eten er fiks van, maar het komt niet op. Afwasje. Ik stap op de fiets en rijd naar Peter-Jan voor de repetitie van de theatergroep. Eerst maar eens goed bijpraten met de dames die de afgelopen keren er niet bij konden zijn. Dan gaan we wat scènes spelen en ik merk dat ik mijn tekst nog niet goed erin heb. Volgende week ben ik niet van de partij, dus in de komende twee weken wil ik fiks aan de bak. Tien uur thuis. Bijpraten en rond elf uur lig ik in bed.
Muziek vandaag: Beginning To Melt (Jansen Barbieri Karn), At First Light (Ralph Towner), Seed (Jansen Barbieri Karn), Phoenix (Asia)

Dinsdag 2 mei:
Slecht geslapen. Al vroeg loop ik onvast. Opnieuw zeer op tijd op de werkplek. Vanmorgen allerlei overleg. Tussen de middag wandel ik door bos en zon. In de middag gelegenheid om van alles bij te werken. Kwart over vijf thuis. De Zoon is er om half zes voor het avondeten. De Vrouw serveert een zuurkool- en een preischotel, beide uit de oven en beide zeer smakelijk. Afwas. Krant. Dan loop ik naar Gigant om met Willem en Reinier te overleggen over De verjaardag van Anja op 21 mei. Veel is er niet te bespreken, want we hadden al veel geregeld. Mooi om bij te praten. Even na tien uur thuis. Daar zie ik bericht dat het geplande optreden van Theater Wirwar op 10 mei is geannuleerd vanwege tegenvallende kaartverkoop. Jammer, maar neemt ook veel spanning weg. Iets na elf uur lig ik in bed.
Muziek vandaag: geen

Maandag 1 mei:
Slapen lukt, al ben ik ook veel wakker. Zeer op tijd weer op de werkplek. Daar werk ik van alles weg. Ik had verwacht dat er bijzonder veel nieuw en urgente werkzaamheden zouden liggen, maar het valt mee. Voor veel collega’s is het vakantietijd, vermoed ik. Tussen de middag wandel ik door bos en veld. In de middag spreek ik de psycholoog over energiegevers en energieslurpers. Het zijn vooral mijn negatieve gedachtespiralen die veel energie opslokken. Ook bespreken we vragenlijsten die ik online heb ingevuld. Ik scoor hoog op alle aandachtgebieden (goh). Wat ga ik doen wat me energie geeft? En wat zijn de leefregels die ik mezelf opleg? Daarover mag ik de komende week nadenken. De rest van de middag ben ik nog volop in de weer met een nieuw documentbeheersysteem en het gaat me nog goed en redelijk vlot af ook. Half vier is het klaar voor vandaag. Buiten is het bijzonder aangenaam. Minder aangenaam is een bus die niet rijdt en uiteindelijk ben ik kwart voor zes thuis. De Vrouw serveert een restant ovengroente van gisteren en een restant salade van gisteren. We eten alles op. Natafelen. Afwas. Krant. Webstek. Lezen.
Muziek vandaag: Vulnicura (Björk), Day Trip (Pat Metheny with Christian McBride & Antonio Sanchez)

Zondag 30 april:
Zes uur wakker. Ik ga een ronde hardlopen, die aardig lukt. Thuis terug in bed. Negen uur op. Koffie. Kranten. Meer koffie met De Vrouw. Twaalf uur wandel ik naar een super en haal wat kleinigheden. Wat later lunchen we. Afwasje en stofzuigen. We lopen even het centrum in en bezoeken een klerenwinkel om voor De Vrouw een zomerjas te vinden. Die vinden we. Thuis even rust. Vier uur is er de zondagmiddagluistersessie met de Duitsche vrienden (Heiner Goebbels’ The Man In The Elevator). Erna maak ik avondeten. Eerst aardappel vijfentwintig minuten in een braadslede. Ondertussen maak ik een salade van bosui, radijs, koolrabi, komkommer en aardbei. Dan leg ik kastanjechampignon, zoete aardappel, ui en kerstomaat bij de aardappel in de braadslede en dat gaat nog eens twintig minuten de oven in. Ten slotte bak ik een biefstuk voor De Vrouw. We eten er fiks van. Afwasje. Ik bewerk foto’s van de afgelopen dagen. Webstek. Lezen. Slapen.
Muziek vandaag: RökFlöte (Jethro Tull), Fantasia – Live In Tokyo (Asia), Vulnicura (Björk), Stories Across Borders (Jansen & Barbieri)

Zaterdag 29 april: van Gent naar Apeldoorn
Zeven uur weer op. We ontbijten uitgebreid. Vervolgens pakken we de koffers in. Zo klaar. Even na tien uur lopen we naar de tramhalte in de Veldstraat en pakken we tram 1 naar Gent St. Pietersstation. Daar hebben we zonder al te lang te hoeven wachten de intercity naar Antwerpen. Op het station van Antwerpen drinken we koffie, zoeken we wat te lunchen en eten we biopanini. Kwart voor twee vertrekt de propvolle internationale trein (gelukkig hebben we nog net een zitplaats weten te bemachtigen) en nog geen twee uur later staan we op Schiphol. Even wachten en dan hebben we de doorgaande trein naar Enschede. Kwart voor vijf zijn we thuis. De koffer is snel uitgepakt en we lopen het centrum in. In het Indiase restaurant eten we gebakken uienringen, hete Paneer Jalfreeza en naan peshawari en drinken we Indiase thee. Negen uur thuis. Lezen. Slapen.
Muziek vandaag: The Crux Of The Biscuit (Frank Zappa)

• • •

Geen reacties »

No comments yet.

RSS feed for comments on this post.