bazbo – de wereld van Bas Langereis

Bas Langereis leest u voor!

12-05-2023

B-log: 13 t/m 19 mei 2023

Filed under: B-log 2023 — bazbo @ 19:37

Vrijdag 19 mei:
Het is half zes en ik ben wakker en ga een ronde hardlopen. Opnieuw een geheel andere route dan gebruikelijk: langs kanaal en spoor. Het is koud maar wel zonnig. Thuis nog terug in bed. Negen uur staan we op. Koffie. Ik zet de werklaptob aan om te kijken of er belangrijke en urgente zaken zijn. Die zijn er en ik handel ze in anderhalf uur af. Meer koffie. Ik leg paprika’s in de oven om te roosteren. Dan lunch. De paprika’s pel ik en laat ik marineren in olie, rode wijnazijn, knoflook, oregano, suiker en zout. Afwasje. Ik wandel een rondje door de zon en haal het groentepakket op. Het is aangenaam buiten. De Vrouw gaat de deur uit. Ik deel een deel van de platenkast anders in en heb weer ruimte om nieuw aangeschaft werk te plaatsen. Dan ontspannen op het balkon in de zon. Eind van de middag maak ik avondeten. Ik maak een fruitsalade van watermeloen, mango en aardbei. Vervolgens kook ik tagliatelle. Ik bak kastanjechampignon, ui, bosui en courgette en roer daar de tagliatelle en knoflookkruidenroomkaas doorheen. Voor De Vrouw – die inmiddels weer terug is – bak ik kogelbiefstuk. We eten de pasta op; de salade en paprika’s blijven over. Afwas. Lezen op het balkon. Webstek. Lezen.
Muziek vandaag: Life Goes On (Carla Bley, Andy Sheppard & Steve Swallow), Anyway, Still (Exit North), Unity Band (Pat Metheny), Fish Out Of Water (Chris Squire), het tweede plaatje van Meat Light – The Uncle Meat Project/Object Audio Documentary (Frank Zappa)

Donderdag 18 mei: Hemelvaartsdag
Kwart voor zeven op. Koffie. Lezen. Meer koffie met De Vrouw. Om half twaalf zitten we in een bus naar Zwolle. Daar drinken we koffie en eten we eggs avocado en eggs benedict in een brasserie. Ertegenover ligt museum De Fundatie en dat bezoeken we aansluitend. Er is een onverwacht aardige expositie Brave New World met werk van zestien jonge kunstenaars. Sommig werk is zeer indrukwekkend. Ook zien we Het veranderlijke landschap waarin naast Jan Voerman ook allerlei landschappen van modernere kunstenaars hangen. Ten slotte enkele portretten (‘klassiek’ en modern). We drinken thee in een gelegenheid en stappen dan weer op de bus. In het centrum bezoeken we een geliefd Italiaans restaurant, alwaar we ons tegoed doen aan pizza en tiramisu. Kwart voor acht zijn we weer thuis. Webstek, even lezen en slapen.
Muziek vandaag: Anyway, Still (Exit North), Lumen (Steve Jansen & Richard Barbieri), Where You Wish You Were (Bill Laurance & Michael League), Andando El Tiempo (Carla Bley, Andy Sheppard & Steve Swallow), het eerste plaatje uit Meat Light – The Uncle Meat Project/Object Audio Documentary (Frank Zappa)

Woensdag 17 mei:
Uur of zes op. Ik ga een ronde hardlopen. Het is fris, maar zomertenue aan. Lopen gaat soepel en fijn. Begin van de ochtend wandel ik naar de super. Koffie. Naar Gigant voor een bijzonder goede repetitie van Wirwar; de groep gaat de tweede voorstelling Ik pas! instuderen voor een optreden in september. Werk aan de winkel! Half een thuis. Koffie met De Vrouw. En lunch. Afwasje. Even uitrusten. Kwart voor vijf lopen we naar het station en pakken een trein naar Deventer. Daar heeft De Vrouw een zakelijke afspraak met de bedrijfsarts die nieuw licht werpt op de situatie. Mooi. In het centrum van Deventer vinden we een Thais restaurant. Daar eten we groenteloempia’s, groentecurry en ossenhaaspuntjeswok. Zeer smakelijk. Tien uur weer thuis. Even zitten, dan slapen. En o ja: vandaag ben ik ook nog achtenvijftig jaar geworden.
Muziek vandaag: XXX (Asia), Anyway, Still (Exit North)

Dinsdag 16 mei:
Weer zeer op tijd op de werkplek. Daar van alles. Ook een online ontmoeting met de psycholoog. Ik ben goed bezig, doorbreek mijn ‘strenge’ regels, merk meer ruimte en energie. Mooi. Tussen de middag wandel ik door bos en veld. In de middag nog meer urgents en kwart over vijf thuis. De Zoon is er niet veel later ook. De Vrouw serveert stoemp van aardappel, bataat en knolselderij met misome en een salade. We eten de boel op. Afwasje. Ik fiets naar Peter-Jan en dan gaan we per auto met Bertus en Ingrid naar Noordijk voor de toneelrepetitie. Eerst uitgebreid de verjaardag van Bertus vieren en bijpraten over van alles, dan tekst doornemen. We hebben dik driekwart van het stuk er al goed in zitten, dus we gaan heel hard. Nu komt er een periode aan van veel vakantie en dus afwezigheid. Even voor elf thuis. Heel even napraten en dan slapen. Goede dag.
Muziek vandaag: geen

Maandag 15 mei:
Zeer op tijd op de werkplek. Daar weet ik allerlei gepland werk af te werken. Even lijkt het erop dat urgent overleg – waarvoor ik thuis een drietal afspraken (voor Wirwar en De verjaardag van Anja) heb moeten afzeggen – niet doorgaat, maar eind van de ochtend hoor ik dat er op z’n minst één wél plaatsvindt. Tussen de middag wandel ik door zon en bos. In de middag dat overleg en veel ander spul. Kwart over vijf thuis. De Vrouw is de deur uit. Ik maak avondeten. Ik bak de ovengroente van gisteren op, vul het aan met kikkererwten en maak er met bloem en melk en kerry een heuse curry van. Er is ook nog een restant salade van gisteren. Nu komt alles op. Afwasje. Webstek. Lezen.
Muziek vandaag: The Köln Concert (Keith Jarrett), What’s It All About (Pat Metheny), Playing In A Room With People (Jansen Barbieri Karn)

Zondag 14 mei:
Half zeven even op. Dan weer terug in bed. Pas om kwart over negen zijn we op. Koffie op de galerij in de zon. Meer koffie op de galerij in de zon. Nog meer koffie op de galerij in de zon. De Zoon is er om half een voor moederdaglunch. Afwasje. Begin van de middag wandel ik een rondje langs het kanaal door de zon. Nog even rusten op de galerij, dan is het tijd voor de zondagmiddagluistersessie met de Duitsche vrienden (The Comet Is Coming). Ik maak avondeten. Eerst leg ik aardappel in een braadslede en die gaat een half uur de oven in. Ondertussen vul ik een restant salade (van vrijdag) aan met komkommer en slamelange. Dan doe ik paksoistelen en rode ui bij de aardappel in de oven en dat gaat nog eens een kwartier; daarna doe ik tweederde van een blik kikkererwten erbij in en hoppa, nog eens tien minuten. Ten slotte bak ik een kogelbiefstuk voor De Vrouw. We eten er fiks van. Er is ook nog ijs met vers zacht fruit. Afwas en afval. Ik leg (hopelijk) de laatste hand aan het programma van De verjaardag van Anja van komend weekend. Webstek. Lezen.
Muziek vandaag: Resonance – The Omega Tour 2010 – Live In Basel, Swetzerland, 4th May 2010 (Asia), Tascam Tapes (DeWolff)

Zaterdag 13 mei: naar Gorssel
Iets voor zes uur wakker en op. Niet heel goed geslapen, maar het gaat. Ik loop een ronde hard. Een week niet gedaan. Om niet vast te zitten in allerlei strenge regels voor mijzelf, kies ik een heel andere route, dit keer langs kanaal en door park. Is leuk. Op tijd wandel ik naar de super. Erna nog even het centrum in voor een andere super, de markt en de chocolaterie. Koffie met De Vrouw op de galerij in de zon. Huishoudelijks. Meer koffie met De Vrouw op de galerij in de zon. We lunchen op tijd. Kwart over een vertrekt onze trein naar Deventer. Daar nemen we de bus en om twee uur zijn we bij Ank en Bob in Gorssel. We drinken thee in de tuin en wandelen dan naar het museum More, alwaar een expositie over naïef realisme en een over alllerlei andere vormen van realisme. Er hangt en staat weer heel mooi werk. In de tuin maken en Ank en ik plannen om de laatste zaken rondom Kunst-Zinnig-Brein af te ronden. Dan serveert Bob het diner: asperges met ei en saus en krieltjes en wat al niet meer. De Vrouw heeft een nagerecht gemaakt: de rabarbercrumble is niet gelukt (‘maar de smaak is goed’), maar de yoghurt met druivenstroop en geroosterde hazelnoten wel. We praten goed bij en beleven een bijzonder mooie middag en avond. Kwart voor elf zijn we weer thuis en ja, dan ben ik heel moe en ga ik slapen.
Muziek vandaag: geen

• • •

Geen reacties »

No comments yet.

RSS feed for comments on this post.