bazbo – de wereld van Bas Langereis

Bas Langereis leest u voor!

07-07-2023

B-log: 8 t/m 14 juli 2023

Filed under: B-log 2023 — bazbo @ 19:29

Vrijdag 14 juli:
De wekker is bruut. Het duurt een tijdje voordat ik op gang ben, maar daarna gaat het goed. Op de werkplek weet ik de eerste uren ontzettend veel werk te verzetten; ik ben ruim op tijd klaar met geplande (en urgente) werkzaamheden. Dan volgt nog een boel overleg. Geen gelegenheid om tussen de middag buiten te wandelen. Kwart voor vijf thuis. Krant op het balkon. De Vrouw serveert een schotel van ui, snijbiet en knoflookkruidenroomkaas. Zeer smakelijk. Afwasje. Lezen op het balkon. Tegen achten bezoeken we onze buren. Op hun balkon kletsen we bij. Ik ga om half elf terug om te gaan slapen.
Muziek vandaag: geen

Donderdag 13 juli:
Half acht wakker en op. Anderhalf uur later zitten we aan het ontbijt. We treffen Paula en Jan en eten samen en praten en halen herinneringen op en om tien uur nemen we afscheid en wie weet tot binnenkort bij een concert weer eens. Een kwartier later hebben we de tas ingepakt en verlaten we het hotel. De reis verloopt voorspoedig en om kwart voor een zijn we op het station in Apeldoorn. We wandelen het centrum in en lunchen in een gelegenheid. Dan nog even de antiekmarkt op het Marktplein over en naar huis. Tas uitpakken, krant op het balkon. Eind van de middag maak ik avondeten: een soep van ui, aardappel, paprika, courgette en rode boon. Die eten we op. Afwasje. Webstek. Lezen op het balkon.
Muziek vandaag: Six Pieces For Orchestra (Tony Banks), Mustt Mustt (Massive Attack Remix) (Nusrat Fateh Ali Khan), het tweede en derde plaatje uit de doos Zappa In New York (40th Anniversary Deluxe Edition) (Frank Zappa)

Woensdag 12 juli: Jon Anderson & Paul Green Rock Academy in Zoetermeer
Half zes op. Ik ga een ronde hardlopen. Erna wandel ik naar de super. Koffie en krant op het balkon. We pakken de tas in. Nog meer koffie met De Vrouw op het balkon. We hebben een trein om kwart over een. De reis verloopt zeer soepel en om kwart voor drie zijn we in een hotel in Zoetermeer. Het duurt even voordat onze kamer klaar is en we erin kunnen, maar dan zijn we ook tevreden. Snel met de stadsrail naar het centrum van Zoetermeer. We vinden een Ierse tent en daar eten we (vega)burger en cheesecake met gekarameliseerde ananas. Dan is het zeven uur geweest en is het een paar stappen naar het Stadstheater. Jon Anderson en Paul Green Rock Academy spelen zaterdag op het Zappafestival, maar ja dat slaan we over, dus zijn we blij dat we het hier kunnen zien en horen. Uitverkocht ook. De avond begint met een set door de PGRA: wat Stones en een paar Zappastukken. Leuke Doreen en You Didn’t Try To Call Me, maar werkelijk geweldig is de uitvoering van Outside Now: een meiske dat het op lieflijke wijze zingt. Mij valt opeens op hoe strak en geordend de groep studenten klinkt. We hebben de school veel zien en horen spelen in Duitsland en het was altijd rommelig. Nog altijd zijn er tussen ieder stuk de vele wisselingen in bezettingen maar meneer Green is zelf veel minder (ergerlijk) aanwezig op het podium en het lijkt allemaal veel vloeiender. Na drie kwartier komt Jon er dan bij. Hij is goed en bij vlagen zeer goed bij stem. De jongedames van de school vullen zijn zang zodanig aan, dat hij goed uit de verf komt. Ze ondersteunen hem ook met wanneer hij moet inzetten en leiden hem over het podium. Want ja, Anderson wordt oud en zit er soms flink naast. Maar wat is het goed om hem weer te horen. Uitstekende setlijst ook, met heel veel van The Yes Album en Fragile. Tussendoor zijn er flarden van andermans grote hits; niet al die ‘mash-ups’ vind ik even geslaagd, maar als Led Zeppelins Kashmir vloeiend overgaat in Don’t Kill The Whale krijg ik toch kippenvel. Tranen bij State Of Independence en Perpetual Change. Aan het eind van de (heel lange) eerste set spelen twee jongedames Mood For A Day en krijgen we (zonder Jon) een vocaal complexe maar strakke vertolking van Leave It. Na een pauze volgt het gehele album Close To The Edge en vooral het titelnummer is werkelijk fantastisch. Erna natuurlijk twee toegiften in de vorm van Starship Trooper en Roundabout. Half twaalf staan we weer buiten. We vinden de juiste stadsrail lijn drie terug vrij snel en om half een zijn we in het hotel terug. Nog even zitten en dan gaan we slapen.
Muziek vandaag: het tweede plaatje van Roppongi (Stick Men)

Dinsdag 11 juli:
Vroeg op de werkplek. Daar heel veel overleg en geen gelegenheid om buiten een rondje te lopen. File onderweg terug. Half zes thuis. De Zoon is er al en De Vrouw serveert een schotel van ui, paprika, tuinboon en andere groente, met ernaast het restant salade van gisteren. We eten alles op. Afwasje. Kwart voor zeven zit ik op de fiets. Mooie toneelrepetitie, bijpraten, aanvang van een nieuwe scène ingespeeld. Even na tien uur thuis.
Muziek vandaag: geen

Maandag 10 juli:
Ik sta om vijf uur op en ga een ronde hardlopen. Zowaar, die lukt redelijk. Het is aangenaam koel buiten. Om zeven uur stap ik op de fiets en ik rijd naar het ziekenhuis. Vanmorgen de MRI die hopelijk gaat uitsluiten dat er iets mis is in de kleine hersenen. Ik mag met mijn kop in het apparaat gaan liggen, krijg een hoofdtelefoon op en allerhande zaken die ervoor gaan zorgen dat mijn hoofd niet beweegt. Het apparaat beweegt zelf wel; het schudt en maakt een hels kabaal. Dik twintig minuten onderga ik het onderzoek. Krijg ik er diepe koppijn van? Negen uur ben ik weer terug. De Vrouw is de deur uit. Koffie op het balkon. Dan aan het werk. Er is overleg, uitwerkwerk en allerhande ander spul. Meer koffie met De Vrouw op het balkon. Later lunch en afwasje. Ik wandel een rondje buiten het centrum. En verder. Om half vijf is het klaar. Krant op het balkon. Vijf uur fietsen we naar De Zoon. Daar treffen we hem en zijn begeleider en we voeren het tweejaarlijkse gesprek. We zijn tevreden en trots; de twee hebben een mooie klik bij elkaar en we maken ons steeds minder zorgen. Half zeven thuis. Ik maak eenvoudig avondeten. Eerst monteer ik een salade van bosui, koolrabi, komkommer, gele paprika, blauwe bes en framboos. Vervolgens warm ik de kikkererwtwenpasta van gisterenavond op en voor De Vrouw bak ik runderschnitzel. We eten alles op; alleen van de salade blijft iets over. Afwasje. Webstek. Lezen op het balkon.
Muziek vandaag: Prog Noir (Stick Men), het eerste plaatje van Roppongi (Stick Men), Vive (Annie Barbazza), Mustt Mustt (Nusrat Fateh Ali Khan)

Zondag 9 juli:
Ik ben om half zes op. Koffie. Webstek. Dan nog terug in bed. Negen uur zijn we op. Koffie op het balkon. Restje krant. Meer koffie op het balkon met De Vrouw. De Zoon is er om half een voor lunch. Afwasje en stofzuig. Ik wandel een rondje langs kanaal en door park. Het is heel benauwd en warm; een briesje verraadt dat storm en onweer op komst is. Vier uur is er de zondagmiddagluistersessie met Duitsche vrienden (Kiss); de meesten zijn al onderweg naar Bad Doberan (en wij slaan vanaf heden over). Erna maak ik avondeten: kikkererwtenpasta met ui, paksoi, groene paprika, een restje bindsla en tomatensaus. Voor De Vrouw bak ik kipfilet en het restant salade van vrijdagavond gaat ook op tafel. We eten er fiks van. Afwasje. Webstek. Lezen op het balkon.
Muziek vandaag 12 (Ryuichi Sakamoto), At First Light (Ralph Towner), Nighthawks At The Diner (Tom Waits), het eerste plaatje uit de doos Zappa In New York (40th Anniversary Deluxe Edition) (Frank Zappa)

Zaterdag 8 juli:
Goed geslapen. Mocht ook wel. Toch om zes uur op. Ik loop een ronde hard door park en langs het kanaal. Het gaat redelijk, ondanks dat ik afgelopen week twee keer heb overgeslagen. Het is ook nog redelijk koel. Dat gaat vandaag anders worden. Begin van de ochtend maak ik de gebruikelijke zaterdagmorgenronde langs slager en super. Het is al warm. Koffie op het balkon met De Vrouw. Dan nogmaals het centrum in voor de markt en de Syrische winkel. Meer koffie op het balkon. De Zoon is er om half een voor lunch. Afwasje en ander huishoudelijks. Krant op het balkon. Buiten is het zeer warm en op het balkon is het koel. Tien voor vijf haalt De Zoon ons op en we rijden naar het huis van Onze Vader. Die stapt in en de volgende halte is een hotel-restaurant niet ver er vandaan. We praten bij en genieten een mooi maal. Om acht uur is het klaar en brengen we Onze Vader weer terug. Kwart over acht zijn we weer thuis. Uitrusten en lezen op het balkon.
Muziek vandaag: Power Play (Stick Men)

• • •

Geen reacties »

No comments yet.

RSS feed for comments on this post.