bazbo – de wereld van Bas Langereis

Bas Langereis leest u voor!

25-08-2023

B-log: 26 augustus t/m 1 september 2023

Filed under: B-log 2023 — bazbo @ 19:09

Vrijdag 1 september: Koblenz
Zeven uur weer op. Buiten regent het plens. Na het ontbijt lopen we naar een biosuper even verderop. Het is gelukkig weer droog. We brengen de paar boodschappen naar het hotel en wandelen dan de kortste weg naar de Rhein. Van daar willen we de Rheinpromenade af, maar halverwege is een opbreking en moeten we een flink eind om. Gezien de verwachte regenachtige dag is het plan om met een boot de Rhein op te gaan en een aardige reis langs burchten vertrekt om twee uur. Dan hebben we nu nog bijna drie uur op te vullen. Eerst maar eens koffie met Torte op een terras langs de Rhein. Vervolgens lopen we door wat miezerregen naar de Altstadt voor lunch. Als die op is, moeten we bijna haasten om op tijd bij het schip te zijn. De tocht voert zuidwaarts langs allerlei Burgen en Schlossen. Onderweg regent het af en toe wat, maar we zitten droog onder een luifel. Dik twee uur duurt de tocht en er is veel te zien. Na afloop wandelen we de Altstadt weer in en op een terras drinken we iets. Erna is er binnen nog plaats om iets te eten en dat doen we (gyros en groenten). Thee toe. Op de terugweg komen we langs een Gelateria en daar eten we het echte nagerecht. Op tijd zijn we terug in de hotelkamer. Daar lezen we nog wat voordat we gaan slapen.

Donderdag 31 augustus: Koblenz
Zeven uur op. Het hotelontbijt is niet heel uitgebreid maar oké. We wandelen naar het centrum en kopen een regenjas voor De Vrouw. Dan langs het Schloss naar de Rhein. Via de Rheinpromenade naar de Eisenbahn en daarmee naar de overzijde van diezelfde Rhein. We brengen een uitgebreid bezoek aan het fort Ehrenbreitstein. Het is echt heel groot en er zijn meerdere exposities; we brengen er uren door. Er is dan ook veel te zien, van de geschiedenis van het fort tot archeologische vondsten uit de streek, van hedendaagse thema’s tot lokale cultuur. Na koffie met Kuchen gaan we weer terug. We lopen langs de Musel en gaan dan de Altstadt in om te slenteren door de smalle straatjes en winkeltjes te bekijken. Tussendoor pauze op een terras. Uiteindelijk belanden we in een Indiaas restaurant waar we pakora en curry’s met spinazie, paneer en kip eten. Thee toe. Op de terugweg naar het hotel nog even een super in en om half tien rusten we uit.

Woensdag 30 augustus: van Apeldoorn naar Koblenz
De wekker gaat voor vijf uur. Koffie, wat ontbijten, rest van de koffer inpakken, afwas en afval. We hebben de bus van iets over half acht. De rit verloopt voorspoedig en we zijn op tijd in Arnhem om de bus van half negen te pakken. Die bus rijdt in plaats van een trein. Tweeënhalf uur (!) later staan we in Oberhausen op het station. We nemen een trein naar Düsseldorf Hbf en daar weer een Regionalbahn naar het zuiden. Na Bonn wordt het landschap interessant: de trein slingert langs de oever van de Rhein. Met een kwartier vertraging zijn we om twee uur in Koblenz. We eten een broodje in een Backstube bij het station. Het hotel ligt aan het Stationsplatz, dus daar zijn we zo. We hebben een heel ruime kamer op de vijfde verdieping. Na een kwartiertje zijn we ingericht en wandelen we richting het Stadtmitte. Bij de Tourist Information scoren we plattegrondjes van de stad. Dan langs het Schloss naar de Rhein. We slenteren de Rheinpromenade af, maar onderweg gaat het wat regenen. Onder een parasol op het terras van een Weinstube drinken we wat en als de regen aanhoudt, besluiten we binnen te gaan eten. Varkenshaas en spinazieknödel met vierkazensaus. Thee toe. Om acht uur is het droog. We wandelen nog iets verder langs de Rhein, maar die Deutsche Eck is helaas onbereikbaar, want afgezet in verband met een muziek- en dancefestival komende dagen. Dan maar via de Altstadt terug. Onderweg eten we ijs en om half tien zijn we terug in de hotelkamer.
Muziek vandaag: The Turning Year (Roger Eno)

Dinsdag 29 augustus:
Half zes op en nog geen uur later loop ik een ronde hard. Aanvankelijk wat moeizaam, maar niet veel later toch soepel door park en langs kanaal. Begin van de ochtend fiets ik naar de super voor een paar laatste dingen. Koffie met De Vrouw op het balkon. Vervolgens doe ik wat huishoudelijks; zo reinig ik bijvoorbeeld de koelkast. Meer koffie met De Vrouw op de galerij in de zon. Niet veel later lunch. Afwasje. Ik pak koffers in en dat is rap klaar. Dan wandel ik een klein rondje om het centrum en door het park. Krant op het balkon. Eind van de middag maak ik avondeten. Niet moeilijk. Ik warm de soep van zondag op en bak kastanjechampignons. De Zoon is er om half zes. We eten alles op. Er is toe: Nectarine, perzik en pruim met een restant ijs. Afwas. Lezen op het balkon. Webstek. Lezen op het balkon. Dan ruim ik nog wat spullen van de galerij op en ga ik slapen.
Muziek vandaag: …Famous Last Words… (Supertramp), Brother Where You Bound (Supertramp), Plus From Us (allerlei), Amazônia (Jean-Michel Jarre)

Maandag 28 augustus:
Vakantie dus. Toch wakker en op om zes uur. Allerlei. Koffie met De Vrouw op het balkon. Ik doe wat huishoudelijks; zo ontdooi ik bijvoorbeeld de vriezer. De Vrouw gaat even de deur uit. Ik haal onze grote koffer te voorschijn en test of het handvat inderdaad niet meer werkt, zoals een jaar geleden op vakantie bleek. Inderdaad, het handvat werkt niet meer, zoals een jaar geleden op vakantie bleek. Meer koffie op het balkon. We lunchen. Afwasje. We wandelen het centrum in en in een Turkse zaak kopen we een nieuwe koffer, die thuis net íéts groter blijkt dan de vorige. De Vrouw gaat even de deur uit. Ik doe van alles, waaronder avondeten maken. Eerst kook ik cobraboon in bouillon en ondertussen monteer ik een salade van bosui, radijs, komkommer en tomaat. Dan bak ik kastanjechampignon, bosui, courgette en risottorijst. Daar giet ik het kookvocht van de cobraboon overheen en dat pruttelt vijfentwintig minuten. Ondertussen vries ik de helft van de geblancheerde cobraboon in en als De Vrouw weer terug is, bak ik voor haar lamsfilet. We eten alles op. Afwas. Lezen op het balkon. Webstek. Lezen op het balkon. De vakantie zet in.
Muziek vandaag: If Summer Had Its Ghosts (Bill Bruford with Ralph Towner and Eddie Gomez), Crime Of The Century (Supertramp), Crisis? What Crisis? (Supertramp), Even In The Quietest Moments… (Supertramp), Breakfast In America (Supertramp), de twee cd’s uit de set Live In Paris ’79 (Supertramp)

Zondag 27 augustus:
Ik ben pas na half zeven wakker. Eerst maar eens een ronde hardlopen. Omdat het regent, kies ik een route die niet door park maar over verharde weg loopt. Het gaat nog aardig ook en op eenderde van de route is het weer droog. Thuis nog terug in bed. We zijn op om negen uur. Koffie met De Vrouw op het balkon in de zon. Meer koffie met De Vrouw op het balkon in de zon. De Zoon is er om kwart voor een voor lunch. Afwas en stofzuigen. Dan wandel ik een rondje door de zon en langs het kanaal. Vier uur is het weer tijd voor de zondagmiddagluistersessie met de Duitsche vrienden en aan het eind ervan moet ik vertellen dat ik er de komende vier zondagen niet bij ben. Vervolgens maak ik avondeten. Het wordt een soep van prei, gevuld met paprika en bosui en voor De Vrouw met gebakken kipreepjes. Kroepoek, geroosterd brood en gebakken uitjes ernaast. We eten er fiks van, maar er blijft voldoende over voor dinsdagavond. Afwas. Lezen op het balkon. Webstek. Lezen op het balkon.
Muziek vandaag: Double Cream (DeWolff & Dawn Brothers), het derde plaatje uit Zappa – Original Motion Picture Soundtrack (Frank Zappa en anderen), The Black Rider (Tom Waits)

Zaterdag 26 augustus:
Kwart voor zes wakker en op. Koffie en allerlei. Begin van de ochtend loop ik naar de slager en super. Koffie met De Vrouw op de galerij in de zon. Dan wandel ik het centrum in voor een bezoek aan een andere super, de markt en de Syrische winkel. Meer koffie met De Vrouw op het balkon in de zon. Ik maak bananenbrood. De Zoon is er om half een voor lunch. Afwas en ander huishoudelijks. Dan wandel ik een rondje langs kanaal en door park en regen. Krant op het balkon. Eind van de middag maak ik avondeten. Ik bak kastanjechampignon, ui, knoflook, prei en courgette en fabriceer daar een Oosterse saus bij. Ernaast prepareer ik noedels en voor De Vrouw bak ik lamsfilet. Het restant van de salade van gisteren is er ook en we eten alles op. Afwas. Lezen op het balkon. Webstek. Meer lezen op het balkon.
Muziek vandaag: Supertramp (Supertramp), Indelibly Stamped (Supertramp), de eerste twee plaatjes van Zappa – Original Motion Picture Soundtrack (Frank Zappa en anderen)

• • •

Geen reacties »

No comments yet.

RSS feed for comments on this post.