bazbo – de wereld van Bas Langereis

Bas Langereis leest u voor!

29-08-2023

B-log: 2 t/m 8 september 2023

Filed under: B-log 2023 — bazbo @ 15:04

Vrijdag 8 september: Dresden
Half acht op. Koffie. Ik wandel naar de Backstube iets verderop en koop broodjes. Ontbijt op ons terrasje in de tuin van de Ferienwohnung. Eind van de ochtend nemen we de bus en via de Prager Strasse en de Neustadt gaan we naar de Elbschlösser. Het Lingnerschloss is gesloten, maar we krijgen wel mooi uitzicht over de Elbe en de stad. Schloss Eckberg ligt er vlak naast. Het is een hotel en restaurant en daar pauzeren we voor koffie en Kuchen. We stappen weer op de bus en een halte verder stappen we weer uit. We lopen bergafwaarts naar het centrum van voorstadje Loschwitz. Midden in het ‘centrum’ is de opgang naar de Seilbahn. We nemen de tandradbaan weer omhoog en daar hebben we niet al te lang om uit te kijken over het dorp en verder. Vervolgens gaan we met de tandradbaan weer naar beneden. Daar wandelen we over de grote brug Blaues Wunder de Elbe over en komen zo in Blasewitz. We kijken rond aan de oever van de Elbe en drinken iets in de Schillergarten. Het is er poepiedruk, maar aardig personeel vindt begin van de avond voor ons een tafel, waar we groenteknödel en varkensfilet eten. We stappen weer op de bus en rijden naar de Neustadt voor ijs. Half tien zijn we terug in de Ferienwohnung.

Donderdag 7 september: Dresden
We zijn laat op. Koffie en eenvoudig ontbijt. Ook vandaag weer een warme dag. Eerst doen we boodschappen bij de nabijgelegen super. Koffie op ons terras. Eind van de morgen nemen we de bus en we stappen weer uit bij het Pirmäischplatz. Dit keer wandelen we langs de Altmarkt, de Kreuzkirche en het Rathaus. Vervolgens lopen we naar de Grosse Garten. Het is zeer warm. We vinden de Botanische Garten en dwalen daar geruime tijd rond. We posten een brief op de Stephansplatz en nemen een tram over de Elbe naar de Aussere Neustadt. We zijn nog net op tijd om Pfunds Molkerei, de mooiste melkwinkel van Duitschland te bezoeken. In de Rothenburgerstrasse drinken we thee en dan gaan we naar het Kunsthof. Daar is een mooi restaurant waar we pompoenrisotto met gorgonzola en salade eten. Thee toe. Het is al donker als we net buiten de Kunsthof ijs kopen. We nemen een tram en de bus terug en zijn net voor half tien weer in de Ferienwohnung.

Woensdag 6 september: Dresden
Acht uur op. Vanmorgen doen we het rustig aan. De komende week is de weersverwachting uitstekend: strak blauwe lucht en dertig graden. We gaan in alle rust de stad bekijken. Bij de bushalte kopen we een Familiefahrticket voor de hele dag en daarna pakken we een bus naar het Pirmäischplatz. Die stopt vlakbij de Neumarkt in de Altstadt. Bij de Tourist Information halen we een Strassenplan. Dan bezoeken we de Frauenkirche en lopen we over de Brühlische Terrasse langs de Elbe. Daar koffie met Kuchen. Vervolgens langs het Residenzschloss en de kirche naar de Zwinger, die nogal in de verbouwing zit. Halverwege de middag nemen we een tram vanaf het Theaterplatz naar het Albertplatz in de Aussere Neustadt. We wandelen door de Alaunstrasse, zien allerlei winkeltjes en tentjes en drinken thee op het straatterras van de Wohnzimmer. Dan door de Kunsthalle naar de Rothenburgerstrasse. Inmiddels is het tijd voor eten en we vinden Raskolnikoff aan de Böhmischestrasse. Daar eten we kotelett en pelmeni (gevuld met linzen) en aubergine en broccoli. Het is al bijna donker als we op het Albertplatz een tram pakken naar de oever van de Elbe. Daar stappen we uit. IJs. Vervolgens wandelen we over de oude Augustinusbrücke naar de Altstadt. Daar hebben we een tram op het Theaterplatz naar de Pragerstrasse, alwaar we overstappen op de bus naar de Schweizerstrasse. Na half tien zijn we terug in de Ferienwohnung.

Dinsdag 5 september: van Regensburg naar Dresden
Weer om zeven uur wakker en op. De koffers zijn weer snel ingepakt. Na het ontbijt verlaten we het prima hotel en pakken we de bus op het Bismarckplatz naar het station. Op dat station doen we wat inkopen en onze trein vertrekt om kwart over elf. In Nürnberg stappen we over en daar blijkt onze volgende trein nogal vertraging te hebben opgelopen. In Erfurt missen we onze aansluiting en moeten we dik een uur wachten. We lopen het stationsplein op en drinken iets op een terras. Het is warm. Pas om kwart voor vier gaat een sneltrein naar het oosten: het voordeel is dat we niet meer hoeven over te stappen en om half zes zijn we in Dresden. We bellen de dame van onze Ferienwohnung dat we over een uur ter plaatse zijn. Dat geeft ons gelegenheid om nog wat boodschappen te doen. We vinden de Leubnitzstrasse met enige moeite, maar zijn op tijd. Ons appartementje is gesitueerd onder in een groot huis. Nadat we ons iets hebben ingericht, lopen we naar een dichtbijgelegen supermarkt voor de laatste boodschappen (we waren water vergeten) en dan gaan we door naar een Gaststätte bij een Brauerei. Daar eten we spareribs en Gemüserösti. Tegen half tien zijn we terug. We pakken koffers en rusten uit en gaan slapen. Hittegolf verwacht vanaf morgen…

Maandag 4 september: Regensburg
Zeven uur op. Anderhalf uur later zitten we aan het ontbijt. Vandaag is het een zeer aangename en zonnige dag. We maken er een rustige wandeldag van. Eerst via de Jakobstor door het park en vervolgens struinen we door veel verschillende straatjes van de Altstadt. We doen boodschappen bij biomarkt en drogisterij. Koffie op het Domplatz. Ook bezoeken we de Dom en later lopen we langs de Donauufer. Een saladelunch ergens en uiteindelijk zien we de Jakobskirche. Eind van de middag rusten we in de hotelkamer en begin van de avond lopen we naar een Koerdisch restaurant aan de Donau. Daar eten we uitstekend: kipspiezen en met feta gevulde deegrolletjes en spinazie en bulgur en gebakken aubergine en courgette en tzatziki. Zeer smakelijk. Thee toe. We wandelen nog een klein rondje door de smalle straatjes en door het donker, kopen ijs en zitten bij de fonteinen op het Bismarckplatz. Dan de honderd meter terug naar het hotel.

Zondag 3 september: Regensburg
Half acht op. Anderhalf uur later zitten we aan het ontbijt. Ook hier niet onaangenaam, wel iets uitgebreider. Vandaag doen we het rustig aan en rond elf uur wandelen we de Altstadt in naar de abdij. We bezoeken de basiliek, maar helaas is de rest gesloten. We lopen om de abdij en het abdijpark heen en komen dan weer in de Altstadt . Koffie met Kuchen op een terras. Dan richting de Donau en aan de overkant wandelen we een rondje. We drinken iets aan de Altstadthof, steken de brug weer over en bezoeken het werelderfgoedcentrum. Vervolgens kunnen we weer slenteren door de smalle straatjes van de Altstadt. IJs bij een Italiaan. Het is half vijf en we gaan even terug naar het hotel om wat uit te rusten. Begin van de avond lopen we de Altstadt weer in en vinden we een alleraardigst Beierisch eethuis Dicker Mann, dat is gevestigd in een pand uit de veertiende eeuw. Daar eten we varkensmedaillons en groenteknödel en drinken we thee. Het is half negen geweest als we langs de Donau terug lopen. In het hotel nog even lezen en dan slapen.

Zaterdag 2 september: van Koblenz naar Regensburg
Zeven uur op. We pakken al een boel van de koffers in. Na het ontbijt is het nog weinig werk en iets na tienen lopen we naar de overkant van het plein het station in. De trein vertrekt kwart voor elf. Het eerste deel van de rit is heel mooi: de trein slingert langs de Rhein en er is goed zicht op de heuvels, dorpen en kastelen. De Vrouw heeft perfecte plaatsen gereserveerd aan de goede kant van het treinstel; helaas rijdt de trein in omgekeerde wagonvolgorde. Je zult het altijd zien. Er is oponthoud rond Frankfurt waardoor er nogal wat vertraging ontstaat. De reis is niet onaangenaam en dus is het ook helemaal niet erg dat we vijf kwartier later aankomen in Regensburg. Daar zoeken we even uit hoe we naar de Altstadt komen en tijdens de korte busrit kijken we al onze ogen uit. We stappen uit op het Bismarckplatz en van daar is het honderd meter lopen naar ons hotel. Uitstekende kamer. Iets na zes uur wandelen we door de smalle straatjes van de Altstadt. We kijken bij de oude Steinbrücke en zoeken daarna een plek om te eten. Op het Domplatz zit de beroemde Wirtshaus im Heuport en daar vinden we een tafel vrij. We moeten wel lang wachten op onze bestelling en pas rond negen uur eten we schnitzel en salade. Daarna zijn we moe en lopen we terug naar het hotel.

• • •

Geen reacties »

No comments yet.

RSS feed for comments on this post.