bazbo – de wereld van Bas Langereis

Bas Langereis leest u voor!

29-08-2023

B-log: 9 t/m 15 september 2023

Filed under: B-log 2023 — bazbo @ 15:06

Vrijdag 15 september:
Iets voor half zeven op. Het is koud als ik mijn ronde ga hardlopen. Ik kies een wat langere route en zowaar, die lukt zonder pauzes. Begin van de ochtend doe ik wat voorbereidingen voor De verjaardag van Anja. Krant op het balkon. Koffie met De Vrouw op de galerij in de zon. Ik bel Ank. We praten bij over onze vakanties en we maken afspraken voor het bezoek van Kunst-Zinnig-Brein aan het Nursing Congres in Ede over anderhalve week. Inmiddels is er bezoek: Zwager en De Neef. Meer koffie. Erna is er lunch. Afwasje. De Vrouw gaat even de deur uit. Ik bewerk en selecteer de laatste foto’s en daarmee is de eerste ronde gedaan. Dan wandel ik een klein rondje buiten het centrum. Eind van de middag maak ik avondeten. Ui bakken, aardappel erbij en een joekelcourgette. Bouillon erop en twintig minuten laten pruttelen. Grof pureren, gebakken champignons erdoorheen. Ondertussen heb ik blokjes kipfilet voor De Vrouw gebakken. Nog wat stukjes paprika en een mengsel van ei en parmesan door de soep en klaar. Ik serveer het met wat notenbrood. We eten er fiks van. Afwasje. Wat lezen op het balkon. Onze buren zijn er om vakantieverhalen te horen en bij te praten.
Muziek vandaag: het vierde plaatje uit de doos Music For Installations (Brian Eno), The Apple Fields (Sven Hammond Soul), City Of Love (Ashkhabad)

Donderdag 14 september:
Zeven uur wakker en op. Koffie. Webstek. Foto’s. Meer koffie met De Vrouw op het balkon. Krant van gisteren. We wandelen naar een markt enkele straten verderop voor fruit, groente en brood. Meer koffie met De Vrouw op de galerij in de zon. Dan lunch en afwasje. Ik wandel een klein rondje langs het kanaal. De Vrouw gaat de deur uit. Webstek en foto’s. Eind van de middag maak ik avondeten. Ik leg aardappels in een braadslede in de oven. Ondertussen blancheer ik broccoli en maak ik een salade van bosui, radijs, komkommer en kerstomaat. Dan leg ik champignon en uiteindelijk ook de broccoli naast de aardappel in de braadslede in de oven. Ten slotte bak ik een steak bavette voor De Vrouw. We eten er zeer goed van. Natafelen. Afwas. Lezen op het balkon. Webstek. Lezen op het balkon.
Muziek vandaag: de eerste drie plaatjes uit de doos Music For Installations (Brian Eno), Live @ The Zwarte Ruiter (Sven Hammond Soul), The Marmelade Sessions (Sven Hammond Soul), Bruford Levin Upper Extremities (Bill Bruford, Tony Levin with Chris Botti, David Torn), Troika (D’Virgilio, Morse & Jennings)

Woensdag 15 september: Theater Wirwar speelt Ik pas! in Orpheus
Ik ben om zes uur wakker. Buiten regent het plens. Als ik heb ontbeten en naar buiten gaat om mijn ronde hard te lopen, is het droog. Die ronde hardlopen gaat door park en langs kanaal en gaat me wonderbaarlijk goed en soepel af, zeker gezien dat ik meer dan twee weken heb overgeslagen. Thuis nog terug in bed. Negen uur zijn we op. Koffie en kranten met De Vrouw op het balkon. Meer koffie en kranten met De Vrouw op het balkon. Half twaalf lunch. Afwasje. Ik wandel naar theater Orpheus en ontmoet daar Aad en Peter-Jan. We bereiden alles voor de voorstelling van vanavond voor en lopen de hele voorstelling samen met de mensen van de techniek (licht en geluid) door. De spelers zijn er om vier uur in de kleine zaal; met hen nemen we alle belangrijke dingen door en oefenen we nog wat scènes. Zes uur is er eten en dan maken we ons echt klaar voor de voorstelling. Henk arriveert om kwart voor zeven en gaat foto’s maken. De inleiding door een neuroloog start om half acht en dan is het zover. Ik heb dit keer een mooie plek met goed uitzicht op het podium (beter dan vorig jaar in Gigant). De voorstelling zelf loopt mooi en soepel. De spelers zitten er mooi in en ondanks dat er af en toe iets mis gaat, is het indrukwekkend wat ze neer zetten. Na afloop leid ik het gesprek met de zaal. Dit keer wat minder vragen, maar de reacties zijn slechts positief en de spelersgroep krijgt een lange staande ovatie. Dat is mooi. Met Aad en Peter-Jan (en aanhang) drink ik iets. Dan ruimen we het podium op en nemen we afscheid. Ik loop terug naar huis, daar even napraten en om twaalf uur lig ik in bed.
Muziek vandaag: geen

Dinsdag 12 september:
Kwart voor acht wakker en op. Koffie. Ik wandel naar de super en slager. Koffie met De Vrouw op het balkon. We ruimen nog wat spullen weg en ik maak een eerste selectie van alle vakantiefoto’s. Meer koffie met De Vrouw op het balkon. Dan eenvoudige lunch. Afwasje. Ik handel wat mail af en zoek een en ander uit over Wirwar morgen. Erna wandel ik een klein rondje langs het kanaal en haal medicatie op voor De Vrouw. Kranten op het balkon. Eind van de middag maak ik avondeten. Eerst bak ik blokjes kippendijfilet en ondertussen monteer ik een salade van rode ui, komkommer, kerstomaat, paprika en blauwe bes. Dan bak ik champignon, ui en snijbietstelen; daar gaat risottorijst en bouillon bij en dit pruttelt twintig minuten. Ten slotte roer ik het blad van de snijbiet erdoorheen en laat dit garen en slinken. De Zoon is er even na zes uur en we eten alles op. Afwas. Kranten op het balkon tot het te donker is. Webstek. Lezen op het balkon.
Muziek vandaag: Mixing Colours (Brian Eno & Roger Eno). Book Of Romance And Dust (Exit North), Double Cream (DeWolff & Dawn Brothers), Other Doors (Soft Machine)

Maandag 11 september:
Ik heb die wekker om kwart voor zeven niet nodig. Op. Koffie. Dan loop ik naar de super om lege flessen in te leveren. Op de terugweg kom ik langs de Backstube en koop broodjes. We pakken de laatste spullen in de koffers, maken wat schoon in de Ferienwohnung, ontbijten op ons terras en drinken de laatste koffie. Tien uur lopen we naar het station. Daar zijn we ruim op tijd en we wachten in de stationshal. Onze trein in de richting van Stuttgart vertrekt op tijd om tien voor half twaalf. Vier uren duurt onze rit. In Hannover hebben we vijf kwartier om onze aansluiting te halen, dus eten we iets (Vietnamese gele kipcurry en een Falafelteller mit Hummus und Salat). De trein is vijf minuten vertraagd en als we op onze plek zitten, merken we dat niet alleen de airco het niet doet, maar de trein lang moet wachten. Na een kwartier komt het bericht dat er technische problemen zijn en de trein niet verder gaat. Oei. Het betekent dat we die van twee uur later moeten nemen en de kans dat die stampvol zit, is heel groot. We eten ijs en wachten in de schaduw (het is nog altijd eenendertig graden). De trein van 18.40 zit inderdaad erg vol, maar het lukt om snel erin te stappen en zowaar, we hebben een zitplaats. Dan is er nog een uur vertraging rond Rheine en kwart voor elf, dik drie uur later dan gepland, zijn we op het station in Apeldoorn. Het heeft geregend, maar het is nog zeer warm en benauwd. Elf uur zijn we thuis en een half uurtje later zijn de koffers uitgepakt en drinken we op het balkon in een koel windje iets.

Zondag 10 september: Dresden – Schloss Pillnitz
Half acht op. Koffie. Ook vanmorgen doen we het rustig, want ook vandaag wordt het zeer warm. We ontbijten eenvoudig op ons terras en pakken dan alvast het grootste deel van de koffers in. Begin van de middag nemen we de bus en de tram naar de Altstadt. Aan de oever van de Elbe kopen we kaartjes voor een bootreis en dan gaan we op een terras in de schaduw zitten. Twee uur vertrekt het schip en het voert ons langs enkele plaatsen die we al hebben gezien (de Elbschlösser, Loschwitz), maar ook nieuwe. Mooie streek. We stappen uit in Pillnitz en daar hebben we anderhalf uur om het Schloss en het park te bekijken. We wandelen langs de oranjerie, bezoeken de grote kas en zien de tuinen. Onze boot terug vertrekt na zes uur, heeft dan de stroom mee en is om zeven uur terug aan de kade in Dresden. We hebben een supersnelle tram-busverbinding en zijn om half acht in de Gasterij van de brouwerij op de hoek van de straat. We eten runderrollade met rode kool en aardappelknödel en Gemüserösti met groenten en salade. Iets na negen uur zijn we terug in de Ferienwohnung.

Zaterdag 9 september: Dresden – Altstadt
Acht uur op. Koffie, dan broodjes kopen bij de Backstube en ontbijt op ons terras. Ook vandaag doen we het rustig aan, want het wordt weer zeer warm. Eenendertig graden. Begin van de middag pakken we de bus en de tram. Aan de Elbeufer is een grote vlooienmarkt. Het is er afzichtelijk heet, maar in de weinige schaduw is het te doen. Na een uurtje rondkijken wandelen we langs de Elbe naar de Altstadt. Op een terras aan de Brühlische Terrasse drinken we iets en eten we Kuchen. Dan is het al eind van de middag en we lopen de Altstadt in. Op de Neumarkt is een traditionele markt gaande en die zien we kort. Vervolgens de Altstadtmarkt-Galerie in voor een paar boodschappen. Uiteindelijk belanden we op het terras van een Ierse pub, alwaar we ons tegoed doen aan een veggieburger en Fish&chips. Negen uur hebben we de bus terug.

• • •

Geen reacties »

No comments yet.

RSS feed for comments on this post.