bazbo – de wereld van Bas Langereis

Bas Langereis leest u voor!

06-11-2023

B-log: 11 t/m 17 november 2023

Filed under: B-log 2023 — bazbo @ 20:16

Vrijdag 17 november:
Half zes wakker en op. Ik loop een ronde hard langs kanaal en die gaat lekker soepel. Thuis start ik met het ordenen en bewerken van de foto’s van vorige week. Koffie met De Vrouw. De schoonmaak is in huis. Meer koffie met De Vrouw. Dan lunch. Afwasje. De Vrouw gaat de deur uit en ik wandel een rondje en haal het groentepakket op. Ik rond de fotoklus af. Eind van de middag maak ik avondeten voor mijzelve: een spaghetti met shiitake, bosui, paprika bindsla en een kruidenroomkaassaus. Afwasje. Dan stap ik op de fiets en rijd ik naar een theehuis aan het Westenenkerpark. Daar presenteren Harry en Aad hun boekje Harry Voss en de nozems van het bos. Wat volgt is een avond. Die is genoeglijk. De verhalen zijn mooi, de naam Gerrit van Weess komt voorbij (en doet me weemoedig snikken) en het boekje ziet er werkelijk goed uit. Ik schaf het aan. Om kwart over tien ben ik thuis. Even uitblazen en dan slapen geblazen.
Muziek vandaag: Manafon (David Sylvian), Sleepwalkers (David Sylvian, The Songs & Tales Of Airoea – Book 1: The Tale Of Father Robin (State Of Nature) (The Chronicles Of Father Robin), Salighet (Jordsjø), Ignis Fatuus (White Willow)

Donderdag 16 november:
Tien jaar. Op de werkplek heb ik vanmorgen een (voor)laatste behandelsessie met de psycholoog. Ik heb mijn doorpakplan klaar en het helpt me om in actie te komen als het even niet goed gaat, maar 16 november 2013 benoem ik in het gesprek niet. Hoeft ook niet. Verder is er veel werk en dat verricht ik. Tussen de middag wandel ik door veld en bos. In de middag ook veel werk. Op de terugweg koop ik in een plaatselijke platenwinkel mijn exemplaar van de doos Over-Nite Sensation (50th Anniversary Super Deluxe Edition) (Frank Zappa). Kwart over vijf thuis. De Vrouw serveert het restant van de groene kool met tomatensaus uit de oven van gisteren met ernaast een salade. We eten alles op. Afwas. Webstek. Lezen. Tien jaar.
Muziek vandaag: het eerste plaatje uit de doos Over-Nite Sensation (50th Anniversary Super Deluxe Edition) (Frank Zappa), Ignis Fatuus (White Willow)

Woensdag 15 november:
Ik ben om kwart over zes wakker en ga een ronde hardlopen. Die gaat niet heel gemakkelijk, maar ik red het. Als ik thuis kom, gaat het regenen. Ik wandel naar de super. Vanmorgen kan ik helaas niet naar de repetitie van Wirwar. De Vrouw en ik gaan om kwart voor tien de deur uit en pakken een bus naar Ede. Daar zijn we om elf uur in een kerk om de uitvaart van mijn tante Gerda bij te wonen. Goede woorden van de kinderen en kleinkinderen en zowaar een niet onaardige dienst. We begeleiden mijn bijna achtentachtig jaar geworden tante naar de begraafplaats en na afloop ontmoeten we veel familie in een gelegenheid buiten het centrum. We nuttigen wat koffie en een broodje, maar het is er zeer vol en rumoerig en na een uurtje nemen we afscheid. Door de zon wandelen we naar een nabijgelegen bushalte. Daar moeten we even wachten en iets voor half vier zijn we thuis. Even uitrusten. Dan maak ik avondeten: groene kool met een tomatensaus en shiitake, rode ui en knolselderij uit de oven. Daarnaast een salade van bosui, koolrabi en komkommer. Voor De Vrouw bak ik kalfschnitzel. We eten er fiks van. Afwas. Webstek. Lezen.
Muziek vandaag: The Songs & Tales Of Airoea – Book 1: The Tale Of Father Robin (State Of Nature) (The Chronicles Of Father Robin), Salighet (Jordsjø), When Loud Weather Buffeted Naoshima (David Sylvian)

Dinsdag 14 november:
Lekker op tijd op de werkplek. Daar handel ik van alles af. Ook een paar mooie gesprekken met collega’s. Tussen de middag wandel ik door bos. In de middag nog meer van alles afhandelen en nog een paar mooie gesprekken met collega’s. Half zes thuis. De Zoon is er even later ook. De Vrouw serveert een stoemp van aardappel, knolselderij en Chinese kool, met een salade ernaast. We eten alles op, want zeer smakelijk. Afwasje. Dan naar de repetitie van de toneelgroep. Het gaat mooi. Net voor half elf thuis. Nog even bijpraten met De Vrouw en dan slapen.
Muziek vandaag: geen

Maandag 13 november:
Ik word pas om kwart over zeven wakker. Eerst maar eens een ronde hardlopen langs het kanaal. Die lukt aardig. Dan thuis rustig opstarten en om een uur of negen heb ik de werklaptob aan. Er is niet heel veel urgents en ik doe het nodige. Tussendoor koffie met De Vrouw. Eind van de morgen wandel ik naar de super. Lunch. Afwasje. In de middag nog iets doen en uiteindelijk heb ik een uur of vier gewerkt. Kranten. Eind van de middag maak ik avondeten. Eerst kastanjechampignons bakken, daar prei bij, risottorijst en bouillon. Aan het eind gaat er nog een restant kikkererwt doorheen. Voor De Vrouw bak ik runderschnitzel. Ten slotte zet ik er Oostenrijkse linzensalade naast. We eten alles op. Afwasje. Toneellezen. Webstek. Meer toneellezen.
Muziek vandaag: Mixing Colours (Brian Eno & Roger Eno), Blemish (David Sylvian), World Citizen (cd single) (David Sylvian & Ryuichi Sakamoto), The Guitar As Orchestra (Adrian Belew), Night Song (Nusrat Fateh Ali Khan & Michael Brook), Unending Ascending (Gong), The Good Son vs. The Only Daughter – The Blemish Remixes (David Sylvian), Side-Eye NYC v1.IV (Pat Metheny)

Zondag 12 november: van Wien naar Apeldoorn
De wekker gaat om kwart over zes. We pakken de rest van de koffers in, ontbijten en iets na half negen staan we op de hoek van de straat. We pakken een tram naar het Hauptbahnhof. Daar hebben we een dik uur. We kopen broodjes voor onderweg en drinken koffie. Onze trein vertrekt dertien minuten over tien. We reizen door de zon en het landschap dat we woensdagavond niet konden zien vanwege de duisternis. Het is veelal vlak; pas bij de grens bij Passau is het heuvelachtige en interessanter doordat het spoor de Donau volgt. Tot aan Frankfurt blijft het de moeite waard om naar buiten te kijken. Daarna is het donker. De overstap in Düsseldorf duurt een half uur langer vanwege vertraging van de aansluitende trein. Iets na negen uur staan we in Arnhem op het station en we wachten een kwartiertje op onze bus. Even na tien stappen we uit voor de deur. De koffers zijn snel uitgepakt. Nog even uitblazen en dan ga ik slapen.

Zaterdag 11 november: The Idiot Festival
En weer kwart over zeven wakker en op. Niet zo heel goed geslapen, maar het gaat goedkomen. Vandaag een rustiger dag. Na het ontbijt doen we eerst wat boodschappen bij verschillende supermarkten rondom het hotel. Dan nemen we tram en U-Bahn naar Volksgarten. Vanaf daar wandelen we naar Josefstadt, een bijzonder aardig buurtje net buiten de Burgring. Het waait en dat maakt het wat minder aangenaam dan gisteren. Koffie met Kuchen. Na een rondje lopen we langs het Rathaus met een grote kerstmarkt op het plein. Tram naar Hofburg. Door de Spaanse rijschool. Net achter de Graben vinden we een restaurant, aldaar lunch van Kurbis-Orangensuppe. We lopen door de grote winkelstraat (…) naar de Staatsoper. Het is vier uur en we ontmoeten Inge en Peter. Samen wandelen we een stukje over de Stephansplatz en dan nemen we de U-Bahn naar onze hotelbuurt. We vinden een Indiaas restaurant in de straat. Curry van paneer met spinazie, met naan. Zeer goed. In hotel even rusten. Gevieren met tram en U-Bahn naar Arena voor het Impossible Festival. Als we binnenkomen is Gabba Zappa Hey net begonnen. We begroeten Hasi, Jean-Paul en Jessica. Later Tim en Chantal ook. TV Smith. We maken een half uurtje Punk Rock Boys mee en dan is het half twaalf. Met U-Bahn en tram terug naar hotel.

• • •

Geen reacties »

No comments yet.

RSS feed for comments on this post.